سرشماری پستانداران شاخص منطقه حفاظت شده عبدالرزاق و منطقه آزاد کانی جشنی شهرستان سقز آغاز شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: هر ساله به منظور بررسی وضعیت گونه‌های جانوری و برآورد جمعیت حیات وحش، سرشماری از گونه‌های شاخص جانوری در طبیعت و مناطق تحت مدیریت استان کردستان انجام می‌شود.

اقبال حمیدی گفت: سرشماری حیات وحش یکی از مهمترین شاخص‌های بررسی مطلوبیت زیستگاه و وضعیت تنوع زیستی آن می‌باشد که با هدف آگاهی از وضعیت کارکرد‌های زیستگاهها، بررسی نحوه مدیریت و وضعیت حفاظتی آنها، برنامه ریزی برای مدیریت صحیح زیستگاهها، اطلاع از وضعیت زاد و ولد، شناسایی عوامل تهدید کننده حیات وحش و شناسایی کمبود‌ها و چالش‌های مناطق تحت مدیریت انجام میگیرد.

او افزود: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته برای سرشماری مناطق تحت مدیریت و شکار ممنوع استان و همچنین سرشماری پرندگان در زیستگاه‌های آبی استان، سرشماری پستانداران شاخص منطقه حفاظت شده عبدالرزاق سقز و منطقه آزاد کانی چشنی براساس برنامه زمانبندی شده تا ۱۴۰۱/۱۰/۹۱ ادامه دارد.

حمیدی گفت: با حضورمعاون محیط زیست طبیعی و توع زیستی، معاون توسعه مدیریت و منابع مالی و حقوقی، رئیس اداره بازرسی و محیط بانان متشکل از ۳۰ نفربصورت مشاهده مستقیم و استفاده از هلی شات، دوربین چشمی و تلسکوب و طی مسیر‌های تعیین شده انجام می‌شود.

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق با مساحت ۳۸۵۷۰ هکتار در سال ۱۳۸۶ بعنوان منطقه حفاظت شده تصویب و تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان حفاظت میگردد. در حال حاضر دو واحد محیط بانی در منطقه حفاظت شده فعال می‌باشد و مامورین اجرایی بصورت مستمر و شبانه روزی در راستای حفاظت و حراست از زیستگاه و تنوع زیستی منطقه در این واحد‌های حفاظتی حضور دارند.

از زمان استقرار محیطبانی‌ها و حضور همکاران اجرایی در این واحدها، جمعیت قوچ ومیش بعنوان گونه بارز منطقه روند افزایش داشته واکنون در وضعیت مناسبی قرار دارد. در این منطقه علاوه بر قوچ ومیش ارمنی گونه‌های دیگری مانند گراز، گرگ، شغال، روباه معمولی، تشی، رودک و سنجابک و... بوده و همچنین جولانگاه پرندگان شکاری مانند عقاب طلایی، عقاب دشتی و... می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.