کوهستان، جغرافیایی متفاوت و زیبا دارد که سرچشمه همه رود‌های بزرگ و منشا نیمی از آب‌های شیرین جهان و زیستگاه گونه‌های بی شمار گیاهی و جانوری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت:  آن‌هایی که به کوهستان با عنوان یک اکوسیستم مهم اهمیت می‌دهند، در سال ۲۰۰۲ برای کوه‌ها بزرگداشتی بین المللی برگزار کردند و در ادامه هم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پنجاه و هفتمین جلسه خود در ژانویه ۲۰۰۳، روز ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر) را به عنوان روز جهانی کوهستان تعیین کرد.

اقبال حمیدی افزود: استان کردستان با قرار گرفتن در امتداد رشته کوه زاگرس دارای کوه‌های زیبا و سربه فلک کشیده‌ای است که هر کدام به نمادی برای مردم و البته محیط زیست تبدیل شده است.

او یادآور شد : وجود کوه‌های کوسالان و شاهو در سروآباد، مریوان و کامیاران، کوه‌های بدر و پریشان در قروه از مهمترین مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است که علاوه بر سکونت گاه‌های مهم مردم در طول تاریخ مأمن و زیستگاه مهمترین و شاخص‌ترین گونه‌های گیاهی و جانوری استان به شمار می‌آیند.

حمیدی در ادامه بیان کرد: چرای دام، بهره‌برداری ناپایدار، ساخت و ساز، معدن کاوی، جاده سازی، گردشگری ناسالم، چیدن گل‌ها و گیاهان در بهار، نوشتن یادگاری، تخلیه و رهاسازی زباله از مهمترین آسیب‌های کوهستان‌ها به شمار می‌آید که نیاز به توجه و صیانت از طرف همه مسئولان و مردم دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست در پایان از مردم طبیعت دوست استان کردستان درخواست کرد: هنگام حضور در کوهستان و دل طبیعت زباله ها را در محیط رها نکنیم، همیشه کیسه همراه ببریم و همه‌ی زباله‌های تجزیه شدنی و تجزیه نشدنی را به نزدیکترین جایگاه یا محل جمع آوری زباله در مبادی ورودی شهر‌ها برسانیم.

از کندن گل‌ها و گیاهان و شکستن شاخه‌های درختان پرهیز کنیم، از نزدیک شدن به آشیانه‌ی جانوران و آسیب رساندن به آن‌ها خودداری کنیم و مهمتر از همه از افروختن آتش بدون رعایت اصول و جز موارد اضطراری اجتناب کنیم و هنگام ترک کوهستان حتما از خاموش بودن آتش مطمن شویم تا عرضه‌های طبیعی در معرض نابودی قرار نگیرند.

برچسب ها: کوهستان ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.