جلسه بررسی روند تدوین سند پیشرفت روستاهای شهرستان طالقان به ریاست علی مهدوی فرماندار و با حضور معاون فرماندار و دهیاران روستاها در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

علی مهدوی، فرماندار طالقان با اشاره به دهگردشی ها و بازدیدهای میدانی از ۶۹ روستا و همچنین برگزاری یک دوره آموزشی برای دهیاران ، گام اول برای تدوین سند پیشرفت روستا را ، احصاء چالش ها، مشکلات، فرصت ها و ظرفیت ها دانست و گفت: در سند پیشرفت دو موضوع باید به آن توجه جدی شود ، نخست تولید محور بودن روستاها و دوم مشارکت مردم در تولید باعث پیشرفت می شود.

اودر بحث تولید محور بودن روستاها گفت: مولد بودن روستاها آنچنان که باید مطلوب نمی باشد چرا که در آن ها تولید معنای واقعی خود را بروز نداده و بیشتر به صورت مصارف شخصی می باشد و باید تلاش کرد که تولید انجام و در نهایت شاهد رشد و رونق و صادرات باشیم.

فرماندار طالقان همچنین موضوع مشارکت مردم در تولید را مهم دانست وگفت: نقش مردم باید در تولید دیده شود و این موضوع با حمایت دولت و میدان دادن به مردم امکان پذیر است.

مهدوی اجرایی شدن و عملیاتی شدن این دو مقوله را نیاز به یک نقشه راه دانست و گفت: داشتن سند و برنامه می تواند در جهت توسعه روستا کمک مضاعف کند تا روستا به معنای واقعی خود روستا جلوه نماید و این مطالبه جدی مردم از مدیران اجرایی روستا(دهیار)می باشد.

فرماندار طالقان در ادامه گفت: پایه نظام تولید، روستا است و اگر تمام ظرفیت های موجود در روستا به هر دلیل از روستا خارج شود دیگر نمی توان نام روستا را برد و این مهم می تواند آثار منفی در بر داشته باشد و باعث کندی رشد و توسعه و در مواردی توقف رشد را داشته باشد.

او در ادامه اقبال عمومی از حضور در روستاهای طالقان را ، بافت قدیمی و فرهنگی و تاریخی دانست و از دهیاران خواست تا در جهت حفظ این میراث گران بها تلاش کنند.

مهدوی تدوین سند پیشرفت را به عنوان ترسیم وضعیت موجود(آمار، اطلاعات)مسایل موجود(فرصت ها ، چالش هاو ...)و در نهایت برنامه آتی برای مشارکت مردم در پیشرفت روستا دانست و افزود: همه دستگاه های اجرایی شهرستان ، شوراهای اسلامی و دهیاران با یکدیگر همکاری کنند به صورتی که در ابتدا مردم در طراحی سهیم باشند و در ادامه در اجرا نیز مشارکت داده شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.