رییس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو گفت: با توجه به فرآیند تغییر اقلیم طی سال‌های اخیر حتما باید مطالعات زیست محیطی سد چمشیر بازنگری و آمار‌ها به روز شوند.

محمد درویش در خصوص آبگیری سد چمشیر گفت: مطالعات زیست محیطی سد چمشیر مطالعات به روزی نیست به شکلی که مطالعه ارزیابی محیط زیستی این طرح مربوط به سال ۱۳۸۸ است و همچنین در مطالعات این طرح قید شده که به گزارش هیدرولوژی طرح دسترسی نداشته‌اند.

او افزود: در گزارش ارزیابی این سد همچنین قید شده که یکی از موارد اجرای سد تامین ۹۰ میلیون مترمکعب آب شرب برای مردم خوزستان و یکی دیگر از استان‌های کشور است، در حالی که اکنون مسئولان عنوان می‌کنند که این آب، لب شور است و اصلا امکان استفاده به عنوان شرب از این آب وجود ندارد.

به گفته آقای درویش ادعاهای مطرح شده در خصوص سد چمشیر، با توجه به تغییر اقلیم اصلا قابلیت اجرا ندارند.

رییس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو می گوید: طبق مطالعات زمین‌شناسی جدیدی که انجام شده ۷۰ درصد از مخزن سد چمشیر در سازند گچساران است که به شدت نسبت به جریان‌های انحلالی آسیب پذیر بوده و این مساله باعث خواهد شد تا مشکل رودخانه زهره چند برابر شود.

این مقام مسئول یادآور شد که اصلی‌ترین مطالبه در خصوص سد چمشیر این است که آبگیری این سد به تعویق بیافتد تا مطالعات این سد به ویژه مطالعات ارزیابی محیط زیستی و زمین شناسی آن به روز شود و پس از آن نسبت به دیگر تصمیمات اقدام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Andikai
۱۹:۴۵ ۰۶ دی ۱۴۰۱
سدها زمانی بد میشوند که آب شیرین را شور کنند در بدی سدها چیز زیادی نمیتوان نسبت به آنهمه خوبی گفت یادمان باشد سد بزرگ ترکیه به اندازه همه ۱۷۴ سدهای ایران دریاچه دارد!!!
و یادمان باشد همه کشورهای بزرگ و ابرقدرت خود سد سازان بزرگند
پس اگر بد است برای روسیه و آمریکا و چین و ترکیه و غیره هم باید بد باشد
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۹:۴۲ ۰۶ دی ۱۴۰۱
احداث سدها یعنی کنترل سیلابها ،یعنی ذخیره ایی مطمئن برای زیست انسانهای پایین دست یعنی مدیریت بهتر منابع اب شیرین یعنی جلوگیری از اتلاف و اسراف انرژی و آب ،یعنی منبعی پایدارتر و مطمئن برای انسان و محیط زیست یعنی کمک به توسعه محیط زیست و انرژیهای پاک و غیره چرا فقط باید با دیدی منفی فقط به سدها نگاه کرد ،خوزستان اجر همین سدها و رودهای زاگرس را نداشت بیابانی به تمام معنا بود قدر اینهمه سد و مدیریت رود و رودهای زاگرس را همه بدانیم