کارشناس فنی دستگاه نظارت در اجرای سد و نیروگاه چم شیر گفت: چنانچه بدنه این سد در آذر ماه سال آینده به تراز نهایی نرسد، باز هم آماده و مهیا آبگیری است.

حسن بهبودی گفت: برای این سد یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب بتن ریزی پیش بینی شده بود که از این حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب متعلق به بدنه است.

او با بیان اینکه حدود ۸۹ درصد بتن ریزی برای این سد انجام شده است، می گوید: هدف اصلی از احداث این سد کنترل سیلاب ها و بهبود کیفیت آب رودخانه است. علاوه بر آن تولید برق، توسعه گردشگری و غیره از اهداف دیگر این سد است.

به گفته کارشناس فنی دستگاه نظارت در اجرای سد و نیروگاه چمشیر، تامین آب زمین های کشاورزی پایین دست به میزان حدود ۱۱۰ هزار هکتار از دیگر مزایای احداث سد چم‌شیر است.

بهبودی با بیان اینکه هم اینک سد در حال بتن ریزی آر سی سی یا غلتکی است، گفت: کشور های به روز دنیا در حال استفاده از این نوع بتن ریزی هستند.

او می گوید: مصرف سیمان کمتر و سرعت اجرای بالاتر از ویژگی های این روش بتن ریزی است.

کارشناس فنی دستگاه نظارت در اجرای سد و نیروگاه چمشیر گفت: این سد از طراحی تا اجرا توسط نیروهای بومی کشور ساخته شده است.

به گفته بهبودی، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آورد رودخانه زهره است و ۷۵ درصد آورده آن در چهار ماه از سال از رودخانه عبور می کند که در فصل های مذکور آنچنان به آن آب احتیاجی نیست.

او گفت: با احداث این سد آب ها جمع آوری و در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سد چم‌شیر که در حال حاضر در نزدیکی شهرستان گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث است بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.  

این سد بر روی رودخانه زهره در حال احداث است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۲ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
هرسال میگن سال آینده آبگیری و باز هم آبگیری نميشه