پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانهای است که به منظور دسترسی راحت و سریعتر عموم مردم به خدمات دستگاهها و وزارتخانهها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاههای اجرایی و وزارت خانهها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانههای مختلف و متعدد جلوگیری شود.
دستگاهها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند که این ضرب الاجل، مهلت ابتدایی دستگاهها بود و مجدد تا ۳۰ آذر مهلت داده شد. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاههای اجرایی که خدمات آنها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است. از این تعداد، ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که آمار دستگاههای متصل به بیش از ۱۰۰ مورد رسیده که به نوعی تکالیف اولیه خود را عملی کرده اند.
به گفته موحد، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات، ۸۴ درصد دستگاهها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند که از بین آنها ۸۰ درصد پنجره واحد اختصاصی دارند. ۴ درصد دستگاهها در فرایند اتصال به پنجره هستند و ۱۲ درصد هم دستگاههایی هستند که با وجود پایان ۳۰ آذر ماه و مهلت قانونی، هنوز به درگاه متصل نشده اند.
موحد این را هم مطرح کرده بود که اگر در زمان مقرر این اتفاق رخ ندهد، مسئله در دیوان محاسبات و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مطرح و دستگاه در صورت لزوم به مراجع نظارتی دیگر معرفی میشود.
my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران میتوانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانههای ملی و استانی میتوانید دستگاهها و وزارتخانههای مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارتخانه مربوطه را انتخاب کنید.
سازمان اداری و استخدامی کشور در درگاه اطلاع رسانی خدمات دولت الکترونیکی ۶۴ خدمت تعریف شده دارد. برای دو دستگاه تابعه این سازمان هم یعنی سازمان ملی بهره وری ایران و مرکز آموزش مدیریت دولتی به ترتیب ۱۵ و ۱۶ خدمت تعریف شده است.
عموما خدمات خود سازمان اداری و استخدامی کشور از نوع دولت به دولت است که لزومی به ارائه آنها در پنجره خدمات دولت هوشمند نیست به همین جهت سامانهای هم در این پنجره ندارد. در موارد معدودی هم خدمات این سازمان از نوع دولت به مردم و دولت به کسب و کارهاست که قابلیت الکترونیکی شدن ندارند. به این ترتیب در پنجره ملی خدمات تنها سامانههای سازمان ملی بهره وری و مرکز آموزش مدیریت دولتی قابل مشاهده هستند.
در سامانه سازمان بهره وری، سه زیرسامانه تعریف شده که یک مورد از آن با عنوان سامانه جامع بهره وری هنوز فعال نیست و به عبارتی بخشی از خدمات سازمان بهره وری روی زمین مانده است البته گفته میشود این سامانه به زودی فعال خواهد شد. سامانه سبا، درگاه دیگری است که آمار و اطلاعات مربوط به وضعیت بهرهوری کشور را ارائه میکند. ترویج و فرهنگ سازی بهره وری از خدمات این سازمان است که از طریق سامانه سوم با عنوان سامانه رویدادها ارائه میشود.
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات مدتی قبل تاکید کرده بود که دستگاهها و نحوه اتصال آنها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به طور مدام رصد میشود و بهمحض اینکه دستگاهی مؤلفههای فنی و کیفیت پایدار نداشته باشد، سامانه آن از روی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند حذف میشود.
حال باید دید با پایان یافتن مهلت دوباره تکمیل این فرایند، دستگاه هایی که هنوز به طور کامل به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل نشده اند چه اقدامی برای تکمیل کار خود انجام می دهند و دستگاه های نظارتی چه برخوردی با متخلفان خواهند داشت؟