مسئول مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد گفت: در مشهد عمدتا ۲ نوع وارونگی هوا رخ می دهد.

اسماعیلی مسئول مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد گفت: در مشهد عمدتا ۲ نوع وارونگی هوا شامل فرونشینی، که در سطح بالاتر جو رخ می‌دهد و نیز دمایی که در سطح نزدیک به زمین بروز می‌یابد، که بر روی آلودگی هوا تاثیرگذار است.

او افزود: این در حالی است که اگر وارونگی از نوع وارونگی دمایی باشد که در سطح زمین شکل گیرد، به سرعت باعث افزایش غلظت آلاینده‌ها می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: مشهد با توجه به شرایط محیطی و ویژگی‌های اقلیمی از پتانسیل بالایی در وقوع انواع آلودگی‌های دمایی برخوردار است و آلودگی دمایی منجر به انباشت آلاینده‌ها و ایجاد وضعیت هشدار آلودگی هوا می‌شود.

اسماعیلی بیان کرد: مشهد با توجه به شرایط محیطی و ویژگی‌های اقلیمی از پتانسیل بالایی در وقوع انواع آلودگی‌های دمایی برخوردار است و آلودگی دمایی منجر به انباشت آلاینده‌ها و ایجاد وضعیت هشدار آلودگی هوا می‌شود.

او تصریح کرد: یک پژوهش علمی توسط دانشگاه فردوسی مشخص کرد که طی یک‌سال در مشهد به طور میانگین حدود ۳۲۰ روز از ۳۶۵ روز وارونگی هوا رخ می‌دهد.

این مقام مسئول تآکید کرد: موقعیت جغرافیایی، مجاورت با خشکی‌های بزرگ از جمله سیبری از عوامل وقوع تشدید وارونگی هوا در شهر مشهد است.

معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در روز‌های گذشته با اشاره به پیش بینی ۱۷۴ تکلیف برای دستگاه‌های اجرایی در قالب قانون هوای پاک، افزود: بعضی از شهر‌های کشور به سمت وضعیت جوی خطرناک در حال حرکتند و دستگاه‌های اجرایی باید با عمل به تکالیف خود، مانع از بروز این اتفاق شوند.

بنا به تاکید علی سلاجقه برای حال ناخوش محیط زیست باید راهکار‌های جدی مد نظر قرار بگیرد و در این راستا باید حفظ محیط زیست به یک مساله درجه یک برای جامعه تبدیل بشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.