مطالعات نشان می‌دهد انواع خاصی از باکتری‌های موجود در غذا‌های تخمیر شده به افرادی که از بوی بد دائمی دهان رنج می‌برند کمک می کند.

بوی بد دهان می‌تواند توسط میکروارگانیسم‌های موجود در دهان ایجاد شود که ترکیبات آلی فرار تولید می‌کنند.

اخیراً محققان بررسی کرده اند که آیا تغییر میکروبیوم دهان فرد می‌تواند بر علائم بوی بد دهان تأثیر بگذارد یا خیر.

یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۹ بر روی سه مطالعه مفید که اثرات پروبیوتیک‌ها بر بوی بد دهان را بررسی می‌کند.

این بررسی نشان داد، ممکن است شواهد متوسطی وجود داشته باشد که پروبیوتیک‌ها علائم بوی بد دهان را بهبود می‌بخشند، اما داده‌ها از نظر کمی یا کیفی برای یک نتیجه‌گیری مطمئن کافی نبودند.

این متاآنالیز جدید مجموعه داده‌های خود را بسیار گسترش می‌دهد، از جمله هفت مطالعه که اثرات پروبیوتیک‌ها بر بوی بد دهان را ردیابی می‌کنند.

در حالی که نتیجه گیری هنوز ضعیف است، محققان پیشنهاد می‌کنند چندین باکتری پروبیوتیک کلیدی می‌توانند با کاهش سطوح ترکیبات آلی فرار مرتبط باشند.

این بررسی سیستماتیک و متاآنالیز نشان می‌دهد پروبیوتیک‌ها (مانند لاکتوباسیلوس سالیواریوس، لاکتوباسیلوس رویتر، استرپتوکوک سالیواریوس و ویسلا سیباریا) ممکن است با کاهش غلظت VSC (ترکیب گوگرد فرار) در کوتاه مدت، بوی بد دهان را کاهش دهند.

محققان در مطالعه جدید نتیجه گرفتند، هالیتوزیس با اثر بر پلاک و پوشش زبان نقش خود را نشان می‌دهد.

اما آیا خوردن غذا‌های تخمیر شده حاوی این باکتری‌های مفید می‌تواند علائم بوی بد دهان را بهبود بخشد؟

تحقیقات بالینی در مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفت، همه از مکمل‌های پروبیوتیک در تحقیقات خود استفاده کردند؛ بنابراین اگرچه این باکتری‌های بهبود دهنده تنفس را می‌توان در غذا‌های تخمیر شده مانند ماست، سوپ میسو، ترشی‌ها و نان خمیر ترش یافت، اما مشخص نیست که صرف خوردن آن غذا‌ها می‌تواند بوی بد دهان را بهبود بخشد یا خیر.

دکتر مارتیننا برتولینی متخصص پریودنتیست گفت: از آنجایی که برخی از غذا‌های تخمیر شده حاوی مقدار زیادی از باکتری‌ها هستند، برخی از باکتری‌ها ممکن است به طور بالقوه بوی بد دهان را بهبود بخشند، اما چیز‌های دیگری در غذا‌های تخمیر شده می‌توانند به از بین بردن بوی بد دهان کمک کنند.

برتولینی می‌گوید: نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که مصرف لبنیات به منظور گنجاندن یک رژیم غذایی غنی از پروبیوتیک‌ها ممکن است منجر به افزایش مصرف کربوهیدرات‌ها و قند‌ها و افزایش تجمع پلاک و بیوفیلم شود.


منبع: سایت نیواطلس

برچسب ها: باکتری ، بوی بد دهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.