طرح مقابله با بیابان‌زایی در ۱۸ هزار هکتار از مناطق کم بارش مازندران در حال اجرا است.

اسماعیل مختارپور معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بخش‌هایی از مناطق شرق مازندران، تلمادره، خطیرکوه و بخش‌هایی از محور هراز به دلیل بارش‌های کم در معرض تغییرات اقلیمی قرار گرفته اند.

او افزود: میزان بارش‌ها در این مناطق بسیار کم است و بارندگی‌ها نیز عموما در فصل غیر رویشی می‌بارد که تاثیر چندانی در پوشش گیاهی ندارد.

مختارپور ادامه داد: برای اینکه با خطر بیابانی شدن این مناطق روبرو نشویم طرح ترسیب کربن با مشارکت جوامع محلی در حال اجرا است.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری گفت: این طرح در سال ۱۳۹۵ بصورت آزمایشی در مناطق هزار جریب بهشهر آغاز شد و اکنون در ۱۸ هزار هکتار از اراضی استان در حال اجرا است.

او با بیان اینکه طرح ترسیب کربن در ۲۷ روستای استان اجرا می‌شود، افزود: در این طرح با استفاده از روش‌های بیولوژیکی و مکانیکی سطح تخریب عرصه‌های منابع طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی کاهش می‌یابد.

مختارپور افزود: جنگل کاری، بوته کاری، افزایش پوشش گیاهی با هدف جذب بیشتر کربن، حفاظت و مراقبت از عرصه‌ها و توانمندسازی جوامع محلی از اهداف این طرح است و برای اجرای آن نیز کارگاه‌های آموزشی در روستا‌های درگیر تشکیل می‌شود.

تَرسیب کربن به معنای جذب دی‌اکسیدکربن اضافی موجود در هوا و زمین است که با کمک گیاهان انجام می‌شود و در کاهش آثارِ بدِ پدیده گرمایش جهانی نقش دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۳۰ آذر ۱۴۰۱
خیلی هنر میخواد یه کشور رو با این همه منابع طبیعی و محیط زیست سالم تحویل بگیری و در عرض کمتر از نیم قرن تبدلش کنی به یه بیابون بی آب و علف که حتی نمیشه توش نفس کشید...
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۲:۰۱ ۳۰ آذر ۱۴۰۱
سلام لطفا یه کزارش از نهال کاری که در خراسان شمالی شهر اسفراین حاشیه روستای چهل دختران انجام شده تهیه کنید ۴۰۰ هکتار طرح بوده ۵۰ هکتارش اجرا شده به صورت ناقص ۳۵۰ هکتار دیگش خیانت اجرا شده
آخرین اخبار