کم آبی و خشکسالی‌های سالیان اخیر زمینه ظهور بیابان در مازندران را به وجود آورده است.

مختارپور معاون فنی و آبخیزداری حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری با بیان اینکه کم آبی و خشکسالی‌های سالیان اخیر زمینه ظهور پدیده بیابان در مازندران را به وجود آورده است، گفت: حتی بدنبال آن هستیم که اگر سازمان مجوز دهد یک واحد بیابان را در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری، راه اندازی کنیم.

او افزود:هر چند شاید کمتر کسی وجود بیابان را در مازندران باور کند اما حقیقت آن است که بخش‌هایی از گلوگاه، بهشهر، آمل، تلمادره ساری و خطیرکوه به دلیل قرارداشتن در حاشیه کویر جزو مناطق بیابانی محسوب می‌شوند و کاهش بارندگی طی سال‌های اخیر بر شدت آن افزوده است.

مختارپور گفت: جدای از اینکه بارندگی در این مناطق زیر ۲۰۰ میلیمتر در سال و آن هم در فصل غیر رویش است، آب‌های روان را نیز نمی‌توانیم در این بخش حفظ کنیم؛ بنابراین با این روند امکان تبدیل بخش‌هایی از این مناطق به کویر دور از ذهن نیست.

او افزود: در حال حاضر پروژه «ترسیب کربن» را در منطقه بهشهر در دست اجرا داریم که یک پروژه نسبتا موفقی است تا بتوانیم شرایط را در این منطقه بهبود بخشیده و اگر این روند موفقت آمیز باشد به سایر بخش‌های بیابانی استان، تعمیم دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۱۷:۴۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
وقتی اداره آبخیزداری آمل تمامی چشمهای آب جنگلهای هیرکانی رابه مرغداریهاواشخاص واگذارمیکندبایددرآینده شاهدبیابان درمازندران باشیم خصوصاجنگلهای جنگلهای الیمستان چرااداره آبخیزداری آبهای دل جنگل رابه مرغداریهامیدهدلطفا پیگیری کنید
Netherlands
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
چرا این همه بیابان افزوده شد!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
از بین بردن شش میلیون هکتار جنگل در شمال و ساخت ویلا و از بین بردن زمین های کشاورزی و باغات بهمین منظور نتیجه اش میشود اول بیابان و بعد هم کویر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
lقایون ممنون که بیابانافزایی کردین افرین به همتتون ما شما رو داریم ...