هدف انتشار گزارش کمیته تحقیقات کنگره علیه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، بیرون نگه داشتن او از صحنه سیاسی این کشور است.

کمیته تحقیقات پارلمانی آمریکا درباره حمله به ساختمان کنگره، به این نتیجه رسید که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور، دخالت فوری برای جلوگیری از این ماجرا را رد کرده است و به همین علت، این کمیته تاکید کرد ترامپ شایستگی برعهده گرفتن مناصب رسمی را ندارد.

براساس گزارش المیادین، اعضای این کمیته همچنین با اجماع آرای‌شان به پیگرد کیفری ترامپ توصیه کردند. این کمیته، توصیه‌ها و گزارش نهایی خود را درباره حمله به ساختمان کنگره روز چهارشنبه آینده در اختیار وزارت دادگستری آمریکا قرار خواهد داد.

محمد کریم، خبرنگار شبکه المیادین در واشنگتن در ادامه این گزارش گفت: در فاصله چند روز مانده تا واگذاری اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا به جمهوریخواهان، کمیته پارلمانی ششم ژانویه، به توصیه غیرالزام آوری برای وزارت دادگستری رای داد تا اتهامات کیفری علیه دونالد ترامپ و چند نفر دیگر به علت دخالت در جلسه تصویب نتیجه انتخابات گذشته ریاست جمهوری، اعمال فشار بر مقامات ایالت‌ها برای به دست آوردن آرای انتخابات، تشویق به یورش به ساختمان کنگره و انتشار بیانیه‌های دروغین، مطرح کند.

لیز چنی، عضو کمیته تحقیقات پارلمانی یورش به کنگره اعلام کرد دلیل این موضوع را می‌توان در سخنان وکیل دونالد ترامپ و بسیاری از دیگر شاهدان کاخ سفید، مشاهده کرد. کسی که در آن زمان، به این صورت رفتار کرد، نمی‌تواند بار دیگر در کشور ما هیچ سمت رسمی برعهده بگیرد؛ بنابراین او شایستگی برعهده گرفتن هیچ منصبی را ندارد.

بنی تامسون رئیس کمیته تحقیقات پارلمانی یورش به کنگره نیز در ادامه سخنان چنی گفت: بازخواست را می‌توان با نظام عدالت کیفری محقق کرد. اطمینان کامل داریم که کار کمیته باعث ترسیم راهی برای تحقق عدالت خواهد شد و اطلاعات لازم را در اختیار سازمان‌های ذیربط قرار خواهد داد تا ماموریت خودشان را انجام دهند. بازخواست فراگیرتر به سود ملت آمریکا صورت می‌گیرد.

ناظران معتقدند هدف این کمیته از انتشار گزارش آن، تلاش دموکرات‌ها و شماری از سران حزب جمهوریخواه برای نگه داشتن دونالد ترامپ خارج از کاخ سفید و حیات سیاسی آمریکاست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار