مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی گفت: مشهد ۲۷۰ اثر تاریخی دارد و اعتباری که برای مرمت اضطراری آن‌ها در نظر گرفته شده اکنون تنها حدود پنج میلیارد ریال است.

 سید جواد موسوی روز سه‌شنبه در جریان بازدید از سرای تاریخی عزیزالله اف افزود: این بودجه فقط برای مرمت و مقاوم سازی بنا‌های تاریخی مانند سرای عزیز الله اف است.

وی بیان کرد: با توجه به کمبود بودجه از دیگر نهاد‌ها مانند شهرداری ثامن برای مرمت و استحکام بخشی اضطراری بنا‌ها از جمله بنای عزیزالله اف کمک خواستیم و اکنون این فرآیند در حال اجراست.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار داشت: فقط هزینه مرمت و مقاوم سازی این بنا به ازای هر مترمربع ۲۰ میلیون تومان اعلام شده است.

وی ادامه داد: برای آغاز زمان استحکام بخشی بنا منتظر جواب آزمایش خاک هستیم که پس از بررسی‌ها توسط مشاور به زودی عملیات مرمت و استحکام بخشی این بنا آغاز می‌شود.

موسوی خاطر نشان کرد: جلساتی با مالکین و سرمایه گذاران علاقه‌مند در حوزه بنا‌های تاریخی تشکیل و به منظور مشارکت در احیا مناطق تاریخی مشهد با صندوق‌های حریم حرم و احیا بافت پیرامون حرم انجام شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بیان داشت: برای تامین اعتبار چهار پروژه در اطراف حرم مطهر رضوی تاکنون با بخش خصوصی قرار داد منعقد و این بنا‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات نیز در این بازدید گفت: شروع عملیات احیا و مقاوم سازی سرای عزیزالله اف با تاخیر صورت گرفته است و نیازمند اقدامات اساسی برای حفظ پایداری این بنا هستیم.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر به بروز مشکلاتی به دلیل تاخیر در عملیات مقاوم سازی عزیز اله اشاره کرد و افزود: اکنون کسبه فعال در این سرا و بازار دچار مشکل شده و با عملیات بهسازی فعالیتشان تحت تاثیر قرار گرفته لذا با شهرداری مشهد صحبت شد تا در بازه زمانی مشخص یک مکان موقت برای فعالیت اقتصادی آن‌ها در نظر بگیرد.

وی اظهار داشت: همچنین مقرر شد میراث فرهنگی گزارشی کارشناسی از روند و زمان بندی اجرایی بهسازی بنای عزیزاله اف ارائه دهد و تعیین شود چه زمانی این پروژه پایان خواهد یافت.

سرای عزیز الله اف، تجارت‌خانه‌ای است که در سال ۱۳۰۷ ساخته شد و در سال ۱۳۸۰ ثبت ملی شد و از آن زمان بود که بازسازی و مرمت آن توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد توجه قرار گرفت و از همان زمان بازسازی و مرمت بخش‌هایی از آن آغاز شد.

کاروان‌سرای عزیزالله اف دارای معماری ایرانی اسلامی و متعلق به دوران پهلوی است. این اثر در محدوده کوچه عباسقلی خان مشهد قرار دارد و پر از حجره‌ها و مغازه‌های ریز و درشت با معماری درون‌گراست به این معنا که ۲ بخش اندرونی و بیرونی دارد. حجره‌ها نیز در بخش بیرونی و حیاط بزرگ قرار دارند و بخش اندرونی کاروان‌سرا در شرق اثر است و ۳ طبقه دارد، هرچند با نگاه اول و از نمای بیرون تنها ۲ طبقه به چشم می‌آید و دلیل آن عقب‌نشینی طبقات بالایی نسبت به همکف است. کف بنا نیز آجر فرش است و تعداد زیادی از پله‌ها هنوز چوبی‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار