رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: از مجموع مالیات‌هایی که ما دریافت می‌کنیم حدود پنجاه درصد آن مستقیم و پنجاه درصد آن غیر مستقیم است و سهم شرکت‌های دولتی حدود ده درصد است.

امروز در میز اقتصادی به بررسی حساب الکترونیک با حضور  آقای داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی  پرداخت.

سوال: چه تعداد صورت حساب الکترونیک ثبت شده است ؟

منظور: حدود سی هزار صورت حساب برای ما ارسال شده است. یکی از امتیازات قانون اخذ مالیات های مستقیم آن است که در صورت فروش تجاری و داشتن صورت حساب توسط خریدار ،می شود مالیات را اخذ کرد اما مشکلاتی در این طرح وجود دارد چراکه ممکن است برخی از بررسی ها توسط موعدیان  مالیاتی به صورت سلیقه ای صورت گیرد.

میزان ارزش افزوده ها رشد خواهد کرد. گام دوم ما از اول دی ماه خواهد بود. دستگاه های موضوع ماده پنج هم باید صورت حساب الکترونیک صادر کنند. اکنون ما دستور عمل ها را تاکید کرده ایم و شرکت های معتمد ما به شرکت های دولتی کمک خواهند کرد که این قانون را روی حساب ها و صندوق هایشان پیاده کنند.

ما در اینکه با چه کسی شروع کنیم خیلی بررسی کرده ایم. شرکت های بورسی و دولتی چون شفافیت کامل دارند ما برای آنها یک زحمت اضافی ایجاد می‌کنیم. در اجرای این قانون چیزی پیش بینی نشده و این گونه است که همه باید بیایند و همزمان برای ما صورت حساب الکترونیک صادر کنند. اما این کار نیاز به توجیه اقتصادی دارد. وقتی ما این قانون را شروع کرده ایم زیر ساخت های لازم مهیا نبود. اما اکنون زیر ساخت های ما به طور کامل برای همه مودی ها آماده است.

اکنون بالغ بر ده میلیون کار پوشه تشکیل شده است. اجرای این قانون جدید است و ما تجربه ی آن را نداشتیم و اجرای آن در ابتدا با موانع اجرایی مواجه است که ما آن را برطرف می‌کنیم.

سوال: چقدر آمار دارید ؟

منظور: از مجموع مالیات هایی که ما دریافت می‌کنیم حدود پنجاه درصد آن مستقیم و پنجاه درصد آن غیر مستقیم است و سهم شرکت های دولتی حدود ده درصد است. حدود بیست هزار میلیارد تومان ما از شرکت ها گرفتیم و از این میزان بیست درصد آن مربوط به شرکت های دولتی است. 

ما هدفمان این است که به طرف دولت هوشمند حرکت کنیم و مالیات را بر اساس داده ها دریافت کنیم. مهم ترین اطلاعات مربوط به خرید و فروش شرکت ها است. ما باید شفافیت مالی و اقتصادی ایجاد کنیم و به اطلاعات ریز خرید و فروش دست پیدا کنیم. با اجرای قانون ما اطلاعات را به صورت منظم دریافت می‌کنیم. برخی حساب ها مشمول جریمه خواهند شد چون به موقع به دست ما نرسیده است. چند درخواست ما از مجلس داشتیم که در کمیسیون اقتصادی مجلس ما به این درخواست ها رسیدیم. یکی از آنها این است که اگر مودی در اطلاع رسانی به ما مشکل داشته و عمدی نبوده ما اجازه بخشودگی داشته باشیم. ما در این قانون اجرای تدریجی را پیش بینی کردیم.هیچ صورت حسابی خارج از سامانه قابل پذیرش نیست. ما پیش بینی کردیم که بتوانیم مرحله به مرحله به موعدیان رسیدگی کنیم.

سوال: شما دسته بندی را چگونه انجام دادید؟

منظور: ما شرکت های خصوصی را از ابتدای سال بعد فراخوان می کنیم. اکنون حدود یک میلیون شرکت در حال فعالیت هستند. هر کس بخواهد زودتر ملحق شود ما این امکان را برای آنها ایجاد کردیم. ما از ابتدای تابستان سال آینده گروه های بزرگ را فراخوان می کنیم گروه های دیگر را ما در نیمه دوم سال آینده دعوت میکنیم. آنها بالغ بر پنج میلیون هستند. 

ما میخواهیم برای مشاغل کوچک بار اضافی ایجاد نکنیم و ما در قانون این ظرفیت را داریم. شرکت شاپرک اطلاعات را با کد اختصاصی برای ما ارسال میکند. ما باید صورت حساب الکترونیک صادر کنیم. اکنون افراد می‌توانند با کد ملی و درگاه الکترونیکی ما و وارد کار پوشه شوند و مشاهده کنند که چقدر صورت حساب به اسم آنها صادر شده است. همه اطلاعات که به نام او ثبت شده می‌تواند مشاهده و رد بکند. یک سری شرایط احراز وجود دارد که ما شرایط را به حداقل رساندیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار