سرمدی واله گفت: منابع بودجه ۱۴۰۲ را باید به صورت واقعی و قابل وصول ببینیم و با دیدن دقیق و فنی منابع می توانیم در بحث مصارف هم یک مصوبه کارشناسی داشته باشیم.

کیومرث سرمدی واله عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در برنامه رادیویی به سوالات زیر در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲ پاسخ داد.

سوال: سخنگوی دولت گفته بود تاکنون ۱۴ جلسه در سه نوبت صبح و عصر و شب برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در دولت برگزار شده، در لایحه بودجه سال آینده تلاش شده احکام دائمی از احکام سالانه به صورت تفکیک شده به مجلس ارائه شود و امروز هم قرار بود در سه نوبت بررسی شود، آقای سرمدی الان چه اولویت‌هایی در بودجه ۱۴۰۲ لحاظ شده است؟

سرمدی: لایحه بودجه ۱۴۰۲ در دولت در حال بررسی و تصویب نهایی  برای ارسال به مجلس است. در بحث تدوین بودجه چه در دولت و چه در مجلس که بررسی نهایی می‌شود دو مطلب را باید توجه کرد ، چندسال است  چون به لحاظ فنی و کارشناسی دقت  نمی‌شود  با مشکلاتی از جمله کسری بودجه مواجه می شویم. منابع را باید به صورت واقعی و قابل وصول ببینیم. ما در بررسی منابع هم دولت و هم مجلس مشتاق هستیم که چه از محل مالیات و چه از محل فروش نفت یا سایر منابع درآمدی، درآمد‌های خوبی داشته باشیم اما بایدواقع نگر باشیم متناسب با شرایط، منابع را ببینیم که با دیدن دقیق و فنی منابع می توانیم در بحث مصارف هم یک مصوبه کارشناسی داشته باشیم.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با این مشکل مواجه بودیم قبلش هم به همین نحو که ما درآمدهایمان واقعی دیده نمی‌شود، وصول نمی‌شود و در بعضی از تخصص‌ها اصلا وصول نداریم .بعضی‌ها زیر ۵۰ درصد و بعضی‌ها کمتر و  بیشتر و طبیعتا در هزینه کرد هم دچار مشکل می‌شویم و عواقبش هم موجب کندی و گاهی متوقف شدن کار‌ها و نارضایتی مردم می شود.


سوال: آقای رئیس جمهور در جلسه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲، سه اولویت مطرح کرده بودند که قدرت خرید جامعه، معیشت مردم، ترمیم حقوق و عادلانه شدن پرداخت حقوق‌ها و لزوم تعرفه بودجه بر مبنای درآمد‌ها، الان سوالی که برای همه مطرح است برای کاهش تورم و افزایش حقوق‌ها چقدر در این لایحه پرداخته شده است؟

سرمدی: ما هنوز لایحه را ندیدیم.

سوال: از کم و کیف آن که مطلع هستید؟

سرمدی: بصورت کلی دیدگاه آقای رئیس جمهور دغدغه‌های مردم است. بحث معیشت و دریافتی‌ها و تورم همه این‌ها از جمله مواردی است که در سایه دیدن دقیق منابع، می‌توانیم به این اهداف هم برسیم . مثلا فرض کنید در بحث حذف ارز ترجیحی درسال گذشته و این که بتوانیم به نحوی طراحی کنیم در قالب‌های مختلف در بخش درمان، در بخش معیشت، کالا‌های اساسی به مردم فشار نیاید .عملا خوب گفته شد و خوب بیان شد، اما منابعی که بتواند ما به التفاوت را تامین کند و نمونه عرض کنم مثلا  اصلا شرط مجلس و موافقتش با حذف ارز ترجیحی این بود که دولت در بحث کالا‌های اساسی، کالابرگ‌هایی را در اختیار شهروندان بگذارد که قیمت‌ها همان آنچه که شهروند باید بپردازد بر مبنای قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد، عملا منابعی برای جبران مافات، چون نداشتیم دیدیم که آن اتفاق نیفتاد.  فشار روی مردم بالا رفت و گرانی‌ها افزایش یافت حتی فراتر از کالا‌های اساسی که ما آن را هدف قرار داده بودیم.

امروز هم اگر آقای رئیس جمهور بحث درگاه‌ها را مطرح می‌کند که به حق هم است حتما در تدوین بودجه ۱۴۰۲ دولت باید این منابع پایدار و عملیاتی طرح‌ها را استوار کند و ارائه دهد که مجلس هم بر همان اساس بتواند بررسی کند.

سوال: زمانی که این لایحه از طرف دولت به مجلس ارسال می‌شود شما چقدر باید زمان بگذارید برای بررسی آن؟

سرمدی: روند بررسی بودجه سال گذشته و سال‌های قبلی این بود که احکام و کلیات بودجه در صحن علنی مطرح می‌شد و مصوب می‌شد و جداول و جزئیات مطرح نمی‌شد لذا زمانی که می‌برد بازه بیست روزه تا یک ماهه بیشتر نبود. امسال براساس اصلاح آئین نامه مجلس شورای اسلامی قرار بر این شد که احکام و کلیات بودجه یک مرحله ارائه شود این که در مجلس مصوب شد مجدد جزئیات و جداولی که در پیوست بودجه و در خود بودجه است در صحن علنی مجلس مطرح شود بنابراین با این روش جدید که کمک خواهد کرد به بررسی دقیق‌تر و عملیاتی شدن بودجه، فکر می‌کنم زمان بیشتری باید مجلس بگذارد برای بررسی لایحه ۱۴۰۲.

سوال: از طرف مردم عاجزانه از شما مجلسی ها درخواست داریم که به فکر تورم، به فکر پرداخت حقوق‌ها و به فکر گرانی باشید و این جزئیات بیشتر بررسی شود.

سرمدی: موضوع این است که بیشترین مراجعات و بیشترین فشار‌ها در زمینه مشکلات مردم روی نمایندگان است یعنی در واقع ما کف جامعه هستیم و ارتباط نزدیک با مردم داریم مشکلات را کاملا حس می‌کنیم و خود ما هم جزو همین مردم هستیم و درآمد‌های ما هم در حد همین مردم است و وظیفه ما است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار