رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: ایجاد شخم عمود بر جهت شیب و در راستای افق می‌تواند تاثیر بسزایی برای جلوگیری از فرسایش داشته باشد.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ساده‌ترین و بهترین راهکار برای جلوگیری از فرسایش خاک در این زمینه را تغییر جهت شخم عنوان کرد و گفت: ایجاد شخم عمود بر جهت شیب و در راستای افق می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

فرزاد رضازاده اظهار کرد: خاک فرایند طولانی را برای تشکیل طی می‌کند و همین موضوع سبب می‌شود که خاک به یک ماده گران‌بها تبدیل شود.


بیشتر بخوانید


وی با اشاره به اینکه بخش سطحی خاک اهمیت بالایی دارد بیان داشت: اگر این بخش از خاک از بین برود، قسمت زیرین آن زمان زیادی نیاز دارد تا بتواند به یک خاک حاصل‌خیز تبدیل شود.

رضازاده یادآور شد: کشاورزان و باغداران در وهله اول باید حفظ لایه حاصل‌خیز خاک را در نظر داشته باشند و در مناطق شیب‌دار که اقدام به شخم زدن و کشت محصول می‌کنند اگر در راستای شیب باشد در زمان بارندگی شیار‌های ناشی از شخم خاک سطحی را فرسایش داده و سبب فرسودگی خاک می‌شود.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: با این شرایط بعد از یکی دو سال دیگر از خاک حاصلخیز خبری نخواهد بود و این نشان‌دهنده آن است که باید در زمان کشاورزی در حفظ خاک دقت کافی صورت گیرد.

وی ساده‌ترین و بهترین راهکار برای جلوگیری از فرسایش در این زمینه را تغییر جهت شخم عنوان و بیان داشت: ایجاد شخم عمود بر جهت شیب و در راستای افق می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد گرچه این کار در مناطق با شیب بالا سخت است و ممکن است امکانات کافی وجود نداشته باشد.

رضازاده افزود: پلکانی کردن اراضی با شیب تند یکی از راهکار‌های مناسب برای جلوگیری از فرسایش خاک است و دراین‌صورت می‌توان از شخم در جهت شیب جلوگیری کرد.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: شخم عمودی ضمن اینکه کمک می‌کند به جلوگیری از کانالی شدن خاک به ماندن و نفوذ آب حاصل از بارندگی بر روی شیار‌ها هم کمک می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار