معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل ستاد بازآفرینی شهری گفت: در استان گلستان ۵۴ هزار واحد بنای ناپایدار داریم.

محمد آئینی عصر امروز ۲۶ آذر در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان گلستان گفت: جان ۱۵۰ تا۱۷۰ هزار جمعیتی که در این بناها ساکن هستند در خطر است و در صورت رخ دادن زلزله نمی توانند فرار کنند و جان خود را نجات دهند.

او افزود: در ستاد بازآفرینی شهری شهرداری ها باید با بررسی محلات کم برخوردار سرانه ( مانند سرانه آموزش، فرهنگی، فضای سبز، بهداشت، مسکن) این محلات را بررسی کنند و در قدم بعدی برنامه های لازم برای رساندن این سرانه ها به میانگین استان را تدوین و اجرا کنند.

آئینی گفت: این موارد باید در نامه ای مکتوب به استانداری ارسال شده تا به شورای برنامه توسعه استان ارجاع شود.

او افزود: جلسات مربوط به بازآفرینی شهری در شهرستان ها و استان باید به صورت ماهانه برگزار شود.

آئینی ادامه داد: اگر ساخت و سازها به سمت بافت فرسوده حرکت کند با یک تیر چند نشان زده می شود.

او افزود: در تهران به ازای هر یک بافت فرسوده پنج واحد ساخته می شود اما این آمار در سایر استان ها به ازای هر واحد فرسوده سه واحد جدید است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت و ساز در بافت فرسوده در شهرهای شمالی که با مشکل کمبود زمین در مراکز شهرها مواجه هستند گزینه مناسبی است.

او افزود: از ۱۵۰ هزار واحدی که در بافت فرسوده کشور قرار است ساخته شود سه هزار واحد سهم استان در یک سال است.

آئینی ادامه داد: در بافت فرسوده بن‌بستی برای صدور مجوز نداریم و حتی اگر واحدی زیر پنجاه متر بود باید مجوز برایش صادر شود.

او افزود: پس از زلزله بم ، بمی ها به پا خواسته اند و گروه‌هایی به نام سفیران نوسازی راه انداخته اند که در تاریخ ۳ تا ۵ دی (سالگرد زلزله بم) با مراجعه به استان ها نشست هایی را با محلات فرسوده برگزار می کنند.

 

۲ درصد از بافت فرسوده کشور در گلستان قرار دارد

 

زنگانه استاندار گلستان هم در این جلسه گفت: ۲۵ درصد از بافت مسکونی کشور فرسوده است واین آمار در گلستان ۱۸ درصد است.

 

اوافزود: در کشور دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد فرسوده وجود دارد در حالی که این آمار در گلستان ۵۴ هزار واحد است که دو درصد از این آمار را شامل می شود.

 

زنگانه ادامه داد: قرار بود سه هزار واحد در بافت فرسوده استان طی یک سال ساخته شود که این رقم را به ۶ هزار واحد افزایش می دهیم.

 

او افزود: در این جلسه مصوب می کنیم که جلسات بازآفرینی شهری ماهانه برگزار شودو شهرداری ها بافت فرسوده را شناسایی و سرانه مورد نیاز را به متوسط استان برسانند.

 

 

ملک مدیرکل راه و شهرسازی گلستان هم گفت: ۱۸ درصد ازبافت شهری گلستان فرسوده است و بیشترین بافت فرسوده در گرگان با ۹۴۵ هکتار و گنبدکاووس با ۶۴۷ هکتار قرار دارد.

 

سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: موضوع بازآفرینی شهری در شهرهای کوچک بیشتر مورد توجه قرار گیرد و بودجه مورد نیاز در اختیارشان قرار گیرد.

 

او افزود: رودخانه های گرگان می تواند به مکان مناسبی برای گردشگری تبدیل شود و باید نسبت به این موضوع توجه شود.

 

منتظری دیگر نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه پیشنهاد ایجاد پاتوق فرهنگی در گرگان را داد گفت: پیشنهاد می کنم برای این کار خانه کبیر در بافت تاریخی گرگان انتخاب شود.

او افزود: یکی از بناهای ارزشمند گرگان مسجد جامع است و حدود یک سالی است که داربست بسته شده است و مردم منتظر هستند هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

منتظری ادامه داد: به گفته برخی از کارشناسان حوزه بافت تاریخی ،بافت تاریخی گرگان از نوع ایرانی اسلامی است که نمونه آن در کشور کمتر مشاهده شده است.

او گفت: در مناطق محروم به لحاظ بافت معماری رنج می‌بریم و هزینه درمان این بافت بالاست و باید به آن توجه شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.