ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصادی برگردد

مدیرکل دفتر خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور برگردانند.

دشتدار مدیرکل دفتر خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه تجارت ایران در میز توسعه صادرات محصولات استراتژیک استان گفت: مشکل عمده در تحقق کامل تعهدات ارزی مربوط به صادرکنندگانی است که به صورت ریالی کار کردند و عده‌ای نیز در سال ۹۷ به علت بی اطلاعی موفق به بازگشت تعهدات ارزی نشدند؛ شماره حساب در این زمینه اعلام شده و قرار است در قالب ریالی تسویه شود و سامانه در این باره در حال انجام است و حداکثر تا یک ماه آینده این سامانه شروع به کار خواهد کرد.

او افزود: صادر کنندگان باید ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور برگردانند و اگر صادر کننده‌ای نتواند ارز خود را برگرداند می‌تواند در صورت اجرایی شدن این راهکار به بانک‌ها و صرافی‌های معرفی شده مراجعه و حوالی ارز خود را منتقل کند که این به نفع صادر کننده است.

بازاری مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران در این جلسه گفت: در بخش زیر ساخت محصول زعفران باید تقویت شود و تاکنون زیرساختی برای صادرات در این باره انجام نشده و در این رابطه نیازمند حمایت بیشتری از سمت دولت است.

او افزود: زیرساخت‌ها برای محصولات استراتژیک باید از نقطه تولید تقویت شود و بهتر است در این جهت هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی پای کار بیایند.

بازاری با اشاره به مهم بودن تبلیغات برای محصولاتی همچون زعفران و زرشک و عناب گفت: ما در این بخش و جهت تبلیغات بخشی از هزینه‌ها را پرداخت خواهیم کرد و در کشور‌های خارجی برای بحث صادرات باید اتاق بازرگانی حضور داشته باشد تا به نوعی جایگاه و تبلیغی برای این محصولات باشد.

میر خسروی معاون دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص سوال یکی از تجار پیرامون مشکل صادرات گفت: اگر در بخش پایانه صادرات در این استان سرمایه گذاری وجود داشته باشد و درخواست او طرح و تصویب شود ما آمادگی همکاری و کسب مجوز را داریم.

احتشام رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی بیرجند در این جلسه گفت: در بحث محصولات استراتژیک استان نیازمند فرآیند برنامه ریزی هستیم که مبتنی بر تجزیه و تحلیل محیط باشد.

او با اشاره به محصولاتی همچون زرشک، زعفران و عناب در استان افزود: برای این محصولات راهبرد‌ها و راهکار‌هایی باید معلوم و مشخص شود و اصل تقسیم کار بوجود آید و یک هم افزایی شکل بگیرد.

احتشام بیان کرد: این فرآیند برنامه ریزی باید به درستی پیاده شود و یک تقسیم کار بین بخش خصوصی و دولتی انجام شود تا بعد از تشکیل زنجیره ارزش یک جریان ارزشی در این رابطه شکل بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی بیرجند عنوان کرد: همچنین باید برندسازی، جایگاه سازی و بازیابی به خوبی برای این محصولات انجام شود و از استارتاپ‌ها هم در این زمینه حمایت شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.