مدیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج از اختصاص تسهیلات ویژه برای احداث پنل های خورشیدی در مناطق کم برخوردار خبر داد.

در برنامه میز اقتصاد امروز موضوع اقدامات بسیج برای افزایش اشتغال در مناطق کم برخوردار با حضور فرهی مدیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج و جعفری سیگاردوی سخنگوی ساتبا بررسی شد.

سوال:اقدامات بسیج برای افزایش اشتغال در مناطق کم برخوردار چگونه است؟

فرهی مدیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی کشور: ایجاد ۱۱۰ هزار صفحه خورشیدی و ۱۰ هزار صندوق قرض الحسنه اشتغال زا از جمله طرح‌های در دست اجرا در مناطق محروم و کم برخوردار از سوی بسیج سازندگی و قرارگاه اقتصاد مقاومتی است.

یکی از برنامه‌های اولویت دار قرارگاه اقتصاد مقاومتی اعطای تسهیلات مناسب برای تولید و افزایش اشتغال در مناطق روستایی و محروم است، اولویت بسیج سازندگی طی امسال توجه به اشتغال و توانمندسازی در روستا‌ها و مناطق محروم است.

اعطای پنل‌های خورشیدی برای تولید برق به مردم در مناطق روستایی و کم برخوردار با هدف اشتغالزایی و رفع محرومیت معیشتی این مناطق در برنامه ریزی‌های آینده بسیج قرار دارد.

سوال:برنامه‌های ساتبا وزارت نیرو در این طرح چگونه است؟

جعفرمحمدنژاد سیگارودی، سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا): در این طرح قرار است ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی ۵ کیلو وات ساعتی، طی ۴ سال آینده با همکاری کمیته امداد، سازمان بسیج مستضعفین و سازمان بهزیستی در مناطق کم برخوردار کشور راه اندازی شود.

بازگشت اقساط برای اجرای این طرح برای خانواده‌ها ۷ سال تعیین شده است، اگر مصوبه مدل مالی پیشنهادی، به سازمان برنامه اخذ شود، با توجه به تجربه ساتبا در این زمینه، تامین تجهیزات به سرعت انجام خواهد شد.

پیش بینی می‌شود در این طرح حمایتی، تعرفه ۱۴۵۰ تومانی نیروگاه‌های انشعابی بالاتر رود و به رقم ۲۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت برسد که هم بازگشت سرمایه بهتری داشته باشد و هم کمک معیشتی خوبی برای خانواده‌های محروم سراسر کشور باشد.

سوال:اعطای تسهیلات از طریق صندوق قرض الحسنه در این طرح‌ چگونه است؟

فرهی:  یکی از طرح‌های جدیدی که در سطح همه استان‌های کشور بخصوص استان کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و استان‌هایی که از نظر تابش آفتاب وضعیت خوبی دارند، اجرایی می‌شود، راه اندازی ۱۱۰ واحد پنل خورشیدی به مبلغ تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومان در راستای ایجاد اشتغال و درآمد برای خانواده‌های کم برخوردار است که این تسهیلات با هماهنگی بسیج سازندگی نواحی به متقاضیان ارائه می‌شود.

 در سطح کشور ۶۰ درصد صندوق‌های قرض الحسنه بسیج توانسته اند اقدامات مثبتی برای راه اندازی شغل انجام دهند که در ادامه برای ایجاد شغل پایدار باید تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی به متقاضی پرداخت شود تا شغلش پایدار بماند.

سوال:طرح دهکده اقتصاد مقاومتی به چه صورت است؟

مدیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج: دهکده اقتصاد مقاومتی طرحی نو با بازده اقتصادی بالا و جزو پروژه‌های فرابخشی و چند منظوره و الگوی اثر بخش قابل تکثیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج است.

در راستای تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی و پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و برای ایجاد تحرک در اقتصاد، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ایجاد فضای رقابتی بین آنها، دهکده های اقتصاد مقاومتی در سطح کشور راه اندازی می‌شوند.

خروجی دهکده اقتصاد مقاومتی منجر به الگوی نمونه کارآفرینی و اشتغال در سطح کشور است و این مراکز در راستای تکمیل زنجیره ارزش، کارآفرینی و تولید، آموزش متقاضیان می‌تواند قدمی در جهت شکوفایی نظام اسلامی برداشته و به عنوان کانون حمایت از ایده پردازی و مرکز توسعه کسب و کار‌های اقتصاد مقاومتی است.

سوال:برای تامین این تجهیزات از توان داخلی استفاده می شود؟

سخنگوی ساتبا :در ۲ سال اخیر اتقافات خوبی در تولید تجهیزات تولید برق خورشیدی در کشور بویژه پنل افتاده است و براساس بررسی‌ها و فراخوان منتشر شده، برای تامین تجهیزات ۱۱۰ هزار سامانه پنج کیلوواتی این آمادگی وجود دارد تا از تجهیزات داخلی و بویژه از تولیدات شرکت‌های دانش بنیان تامین شود.

امروز کیفیت تجهیزات تولید شده در داخل کشور نزدیک به استاندارد‌های روز جهانی است، با این حال در صورت نیاز محدودیتی هم برای واردات مقرر نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار