رئیس اداره دامپزشکی قصرشیرین از اتمام مایه‌کوبی جمعیت دام‌های سنگین این شهرستان مرزی علیه بیماری لمپی اسکین به صورت رایگان خبر داد.

شهریار پاکباز رئیس اداره دامپزشکی قصرشیرین گفت : بیماری لمپی اسکین بیشتر از طریق حشرات ناقل انتقال می‌یابد و با توجه به بروز این بیماری در فصول بهار که فصل فعالیت حشرات و بندپایان است، واکسیناسیون قبل از شروع فصل مذکور انجام می‌شود که در این خصوص ۶۰۰ راس گاو و گوساله مایه کوبی شدند.

وی اظهار داشت: ظهور ضایعاتی همچون کهیر بر روی پوست گاوها، التهاب بر روی گردن و کشاله ران، تب شدید، آبریزش چشم، بینی و اختلال در تعادل دام‌ها از جمله علائم بیماری لمپی اسکین به شمار می‌رود که باعث خسارات اقتصادی فراوانی به صنعت دامداری می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی قصرشیرین گفت: تا کنون سه هزار راس دام سبک در قصرشیرین علیه تب مالت واکسینه شده اند و همچنین لکه گیری مایه کوبی جمعیت دامی این شهرستان شامل دام‌های سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) نیز در دست اقدام است که بر اساس این طرح تمام دام‌های سنگین شامل گاو و گوساله و همچنین دام‌های سبک و بالغ شهرستان علیه بیماری بروسلوز دامی (تب مالت) مایه کوبی می‌شوند.

وی اظهار داشت: تب مالت یا بروسلوز از جمله بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان و دام است که براثر مصرف فرآورده‌های دامی غیرپاستوریزه و یا تماس با ترشحات دامی به انسان منتقل می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی قصرشیرین از جمله علایم این بیماری در انسان را همراه با تب، درد مفاصل، تعریق شدید، خستگی، سردرد و لرز ذکر کرد و گفت: علایم این بیماری در دام معمولا با تب و سقط جنین همراه بوده و راه تشخیص آن خوگیری و آزمایش از دام آلوده است.

پاکباز از سمپاشی اماکن دامی و بدن دام دام‌هایی که پروانه بهداشتی دام داشته باشند در تمامی روستا‌های شهرستان قصرشیرین خبر داد.

رئیس شبکه دامپزشکی قصرشیرین گفت: برای واکسیناسیون دام‌ها اکیپ‌های دامپزشکی به روستا‌ها مراجعه می‌کنند و واکسیناسیون دام‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود.

پاکباز ادامه داد: رصد و پایش ماهیان گرمابی نیز تحت نظارت دامپزشکی است و از این رو تمام رصد استخر‌های پرورش ماهیان گرمابی در شهرستان به منظور مقابله با بیماری‌های خاص در مایه کوبی طیور علیه نیوکاسل در دستور کار است.

او گفت: مایه کوبی مرغ و طیور بومی در روستا‌های شهرستان علیه بیماری نیوکاسل در برنامه است که هم اکنون سه واحد طیور گوشتی فعال در شهرستان داریم.

رئیس شبکه دامپزشکی قصرشیرین گفت: ۴۰۰ قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شده و مایه کوبی ۴۰۰ قلاده دیگر نیزدر دستور کار است.

وی نظارت بر اماکن توزیع و عرضه فرآورده‌های دامی، گوشت، واحد‌های قصابی و رستوران‌ها را از دیگر طرح‌های در دست اقدام این نهاد عنوان کرد.

وی اظهار کرد: ماهیانه ۱۲تن گوشت مرغ و پنج تن گوشت قرمز برای مصرف در بین شهروندان قصرشیرینی توزیع می‌شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.