رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی کوهرنگ گفت: کارگاه آموزشی کشت گیاهان دارویی با محوریت کشت سیر و موسیر در روستای گزستان بخش بازفت این شهرستان برگزار شد.

عسگر قنبری اظهار داشت: موسیر گیاهی چند ساله و پیازدار است که در بخش وسیعی از مناطق چهارمحال و بختیاری پراکنش دارد و به دلیل بهره برداری بیش از حد و در زمان نامناسب در خطر تهدید قرار دارد.

وی افزود: با وجود دانش بومی بسیار غنی در رابطه با این گونه گیاهی، کشت و اهلی سازی آن در اراضی کشاورزی و توسعه صنایع مرتبط با آن تا حدودی مثمر ثمر بوده است.

قنبری اضافه کرد: موسیر دوره رشد نسبتا کوتاهی دارد رشد ساقه اصلی گیاه در اواخر مهر ماه در زمین آغاز و در اوایل بهار برگ‌های گیاه ظاهر می‌شود.


بیشتر بخوانید


او اظهار داشت: اغلب گیاهان در اردیبهشت ماه ساقه گل دهنده ایجاد می‌کنند که بذور در اواخر خرداد ماه همزمان با پایان دوره رشد گیاه و زرد شدن برگ‌ها شروع به رسیدن می‌کند و پس از خشک شدن کامل برگ‌ها و ریزش بذور که مصادف با شروع تیرماه است پیاز‌های موسیر کاملا رسیده و قابل برداشت هستند و کشت پیاز نیز نسبت به کشت بذر موسیر مزایای بیشتری دارد و روند رشد کوتاه‌تر می‌گردد.

قنبری ادامه داد: زمان برداشت موسیر اواخر بهار، زمانی که برگ‌ها خشک می‌شوند می‌باشد و عملکرد نیز بسته به تراکم کشت پیاز، دیم یا آبی بودن، نحوه مدیریت تغذیه، آبیاری و... متفاوت خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار