در جشنواره ملی موسیر، از نقشه پراکندگی کشت موسیر در استان چهارمحال و بختیاری رونمایی شد.

رییس جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در این مراسم با اشاره به اینکه استان یک درصد وسعت کشور را دارد و ۸۵درصد مساحت استان سطح عرصه جنگلی و مرتعی است، گفت: با توجه به تنوع اقلیم و متوسط بارندگی بالای ۵۰۰میلیمتر بیش از هزار و ۳۶۰گونه گیاهی در استان رشد دارد که ۳۶۰ گونه گیاهی انحصاری استان است.

حسین برزگر افزود: هم‌اکنون سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان بالای ۲هزار هکتار است که نسبت به چهارسال گذشته ۲برابر شده است و گل‌محمدی، موسیر، زعفران و سیاه‌دانه عمده کشت گیاهان دارویی استان است.

وی با تاکید بر اینکه موسیر گیاه بومی استان است، گفت: چهارمحال و بختیاری دومین استان کشور در زمینه سطح زیر کشت موسیر است و سالانه بیش از سه هزار و ۱۱۶تن موسیر برداشت می‌شود.

برزگر افزود: توسعه کشت موسیر به عنوان یک گونه بومی، ایجاد اشتغال پایدار با توسعه کشت موسیر، کاهش دخالت انسانی و کاهش تخریب رویشگاه‌های طبیعی از اهداف مهم برگزاری نخستین جشنواره ملی موسیر است.


بیشتر بخوانید


برزگر اظهار داشت: ایجاد مرکز تولید بذر و پیاز موسیر در دستور کار قرار دارد و هم‌اکنون برای راه‌اندازی این مرکز ۶هکتار زمین اختصاص داده شده است تا موسیر به صورت آبی کشت شود و سالانه ۱۲تن پیاز موسیر و ۱۰۰ کیلوگرم بذر موسیر برداشت شود.

وی به فعال بودن چندکارخانه مصرف موسیر در استان اشاره کرد و گفت: پرتودهی گاما یک ظرفیت کم‌نظیر در این حوزه است می‌تواند به رشد صنعت صادرات گیاهان دارویی کمک کند.

ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه کشت‌های گیاهان دارویی استفاده شود

معاون وزیر جهادکشاورزی نیز با تاکید بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی گفت: باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه کشت گیاهان دارویی و خوراکی به خصوص موسیر استفاده کرد.

سید مجتبی خیام نکویی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیر کشت موسیر در جهان در ایران است، افزود: هم‌اکنون موسیر در کشور بیشتر به صورت خام فروشی است و باید با استفاده از ظرفیت و دانش شرکت‌های دانش‌بنیان ارزش افزوده موسیر را افزایش داد تا ارزش افزوده و سود حاصل از موسیر به کشاورزان برگردانده شود.

وی بر حمایت از کشت موسیر و توسعه زیرساخت‌های زنجیره تولید و کشت موسیر و گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: توسعه کشت گیاهان خوراکی و دارویی نیازمند حمایت در ابعاد مختلف است.

عکاس: مجید کریمیان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار