رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: از حیث دستاورد‌های پژوهشی جایگاه خوبی داریم.

علی محبی در آیین تجلیل از برگزیدگان پژوهش در وزارت آموزش و پرورش که در اردوگاه دانش آموزی باهنر برگزار شد با بیان این که امروز، مهمترین رویداد عرصه تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش است گفت: در هفته پژوهش به صورت نمادین از دستاورد‌های پژوهشی تجلیل و فرصتی به ما داده می‌شود که بگوییم در سال گذشته چه کرده‌ایم و برنامه‌های آتی ما چیست.

وی افزود: تکریم عالم، تکریم علم است و تکریم علم موجب ترویج و رونق انتشار آن می‌شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه پژوهش در کشور و نظام تعلیم و تربیت گفت: پژوهش در مبانی دینی، سیره معصومین و بزرگان دین، بالاترین جایگاه را دارد و چیزی مهمتر از علم و تحقیق نمی‌یابیم.

محبی ادامه داد: اگر نظام پژوهش را فرایندی بدانیم که یک ورودی و خروجی دارد، در بخش ورودی که سهم بودجه و اعتبارات پژوهشی از GDP است، پایین‌ترین جایگاه را در کشور‌های منطقه داریم و سهم پژوهش از این اعتبارات یک درصد و کمتر از آن و یک پنجم بودجه کشور‌های دیگر برای این امر است حال آنکه متاسفانه نسبت به سال‌های قبل سیر نزولی هم داشته‌ایم البته از حیث دستاورد‌های پژوهشی جایگاه خوبی داریم و باعث نشده در زمینه پیشرفت علمی، از کشور‌های دیگر عقب بمانیم.

وی ادامه داد: یک سند راهبردی دقیقی را ابتدای سال جاری تدوین کردیم. این سند بر اساس آنچه که سندتحول بنیادین، زیرنظام پژوهش و ارزشیابی، بیانیه گام دوم و سایر اسناد از ما خواسته‌اند و همچنین مطالعات تطبیقی و آسیب شناسی که انجام دادیم، نگاشته شده است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان این که چشم انداز پژوهشگاه مطالعات در پایان برنامه هفتم توسعه این است که مرجعیت تمام ارکان آموزش و پرورش را کسب کنیم گفت: در عین حال باید در بین پژوهشگاه‌های علوم انسانی به رتبه اول تا سوم برسیم که اکنون بالاتر از ۲۵ است. باید کاری کنیم در بحران‌ها و اتفاقات مهم، کارشناسان خودشان را مشتاق بدانند که به پژوهشگاه بیایند و درباره آن موضوعات بحث و اظهارنظر کارشناسی داشته باشند.

محبی افزود: نقشه جامع و کامل راهبردی را آماده کرده‌ایم و در این سند شش هدف کلان، ۱۸ هدف راهبردی و ۸۷ اقدام اساسی را شاهدیم. ارتقای بهره وری، پاسخگویی به نیاز‌های حال و آینده آموزش و پرورش و ارتقای سرمایه‌های پژوهشگاه از جمله اهداف کلان ما در این سند راهبردی هستند.

وی به مسائل اساسی آموزش و پرورش که در سندتحول بنیادین هم اشاره شده، اما بیش از ۱۰ سال است که اجرای سندتحول معطل مانده است اشاره کرد و گفت: پژوهش در حوزه این مسائل در اولویت قرار گرفته است. پروژه طراحی الگوی " مدرسه در تراز سندتحول بنیادین" در همین راستا انجام شده که پایان آذرماه به سرانجام می‌رسد و نهایی می‌شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش آماری از برگزیدگان پژوهش ارائه و عنوان کرد: تقاضا‌هایی از وزارت علوم داریم. زیربنای هر توسعه ای، انسان است و اساس توسعه انسان نیز آموزش و تربیت است. شورای عطف، کمیسیون آموزش و تربیت ندارد. پیشنهاد دادیم چنین کمیسیونی در شورای عطف ایجاد و ۱۰ درصد بودجه شورای عطف نیز به این کمیسیون اختصاص یابد. همچنین آمادگی ایجاد دوره دکترای سیاستگذاری تعلیم و تربیت را داریم.

وی افزود: از وزیر آموزش و پرورش نیز درخواست‌هایی داریم که ارتقای جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش، اجرایی کردن الزام طرح‌های کلان به پیوست پژوهشی از این جمله است. الزام دستگاه‌های دولتی به اختصاص نیم تا یک درصد از اعتبارات پژوهشی شان به امر تعلیم و تربیت نیز در زیرنظام پژوهش و ارزشیابی سندتحول آمده و اگر در احکام دائمی برنامه‌های توسعه وارد شود، ضمانت اجرایی پیدا می‌کند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: اختصاص سرانه پژوهشی برای معلمان و دانش آموزان نیز درخواست دیگر ماست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار