
میکائیل میرباقری با حضور در شبکه قرآن و معارف سیما گفت: ابزارهایی که ما در اختیار داریم، در سه حوزه قرآن، عترت و نماز است که به آن ابزارهای تربیتی میگوئیم که گاهی به واسطه جذابیتی که دارند قشر عظیمی از دانش آموزان را تحت پوشش قرار میدهند. قطعا ظرفیتها، شیوهها و ابزارهایی که در گذشته برای نسلهای قدیم پاسخگو بود الان پاسخگو نیست.
او افزود: ما مدارس را میتوانیم به قبل از کرونا، ایام کرونا و پس از کرونا تقسیم بندی کنیم. در ایام قبل از کرونا برنامههایی که ۴۰ سال قبل طراحی شده بود را اجرا میکردیم که پاسخگو بود، زمانی در دل کرونا قرار گرفتیم و به اجبار وارد فضای مجازی شدیم. فعالیت در فضای مجازی آن هم کار تربیتی انصافا مشکل است، چون تربیت باید چهره به چهره انجام شود انجام کار تربیتی در فضای مجازی اصلا پاسخگو نیست و کار سختی است.
وی افزود: آموزش و پرورش موفق است، دلیلش این است که در دو سالی که مدارس حضوری نبود آثارش را میبینیم. اما در دل کرونا احساس کردیم درست است که آن فعالیت ممکن است پاسخگو باشد، اما روش باید روش دیگری باشد.
میرباقری اظهار داشت: سواد رسانهای همکارانمان را با روشهای جدید ارتقا دادیم. در دوران پساکرونا شش ماه عقب نشستیم برای بچههایی برنامه ریزی کردیم که دو سال در فضای کرونا تربیت شدند و آسیبهای احتمالی را میدانستیم، بنابراین برنامه ریزی شد و دانش آموزان اول مهر به مدرسه رفتند و الان میفهمیم که دانش آموزان دوباره یک جهش داشتند. یعنی زمانی که دانش آموزان عامل اثرپذیریشان معلم بود الان معلم نیست، یک کتاب درسی بود الان نیست، الان دانش آموزان از فضای مجازی اثر میگیرند یعنی اولویت اول اثرپذیری بچهها فضای مجازی است.
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت:ما ترکیبی از مجازی و حضوری را برای سال تحصیلی پیش رو برنامه ریزی کردیم. وزارت آموزش و پرورش چندین سیاست و رویکرد را بر اساس پایشی که کنشگران آن پایش معلمان، دانش آموزان و اولیا بودند را بر اساس برنامه ریزیها انجام داد تا بفهمیم که کجای کار هستیم و با چه کسی سر و کار داریم و ذائقه و نیاز امروز دانش آموز چیست.
او ادامه داد: ما یک فرصت و ابزار تحت عنوان کتاب درسی داریم .یک سیاست این است که مجموعه فعالیتهای قرآن، عترت و نماز را با کتابهای درسی تطبیق دهیم، ما محتواهای مکملی را برای فعالیتهای گوناگونمان، منطبق بر کتاب درسی در دروس مختلف و در کتاب گوناگون تنظیم کرده ایم. مهم این که ما بتوانیم فعالیت هایمان را مردمی سازی کنیم و برای این رویکرد جدید بنا داریم از ظرفیت مردم استفاده کنیم. ما مجموعه فعالیتهای پیچیده تربیتی را به تنهایی مدیریت نمیکنیم.
میرباقری در خصوص هفته قرآن، عترت و نماز که پیشینه ۴۱ ساله دارد، افزود: در این هفته دستاوردهای قرآن، عترت و نمازی آموزش و پرورش را معرفی و از دانش آموزان نخبه در این حوزه تجلیل میشود. در گذشته مسابقاتمان را در حدود ۹ رشته و ۱۵ سطح برگزار میکردیم که مجبور بودیم برای اینها کتاب جداگانهای تالیف و چاپ کنیم. ما ناگزیریم از یافته هایمان در فضای مجازی در این دو سال کرونایی استفاده کنیم و در این ایام پیش رو مسابقات را در بستر مجازی انجام دهیم؛ با راه اندازی سامانه نورینو فرآیند همه فعالیت هایمان که مسابقات بخشی از آن فعالیتها بوده در فضای مجازی انجام میشود.
او افزود: مسابقات در رشته قرائت، مداحی و اذان به صورت شفاهی برگزار میشود و مدیر مدرسه خودش میتواند برنامه ریزی زمانش را انجام دهد. اما بخشی از مسابقات به صورت آزمون سراسری برگزار میکنیم.
وی افزود: ما فردا روز نهج البلاغه را در مدارس اعلام کردیم در این روز یکی از فعالیتهای نهج البلاغهای برگزاری آزمون سراسری نهج البلاغه است، این رشته از مسابقات ویژه دانش آموزان متوسه اول و دوم است یعنی تقریبا نیمی از دانش آموزان کشور را در بر میگیرد. حدود ۱۹۸ هزار دانش آموز در این آزمون شرکت خواهند کرد یعنی فردا بزرگترین آزمون مجازی برخط را در کشور برگزار میکنیم. طبق برنامه ریزی انجام شده پس فردا روز صحیفه سجادیه در مدارس است، روز چهارم ما روز گفتمان مهدویت در مدارس خواهد بود که مسابقات گفتمان مهدوی که امسال برای اولین سال تاسیس و برگزار میشود.
او ادامه داد: در سالیان گذشته حدود ۶ میلیون دانش آموز در کل مسابقات شرکت میکردند که مربیان پرورشی در مدرسه واقعا دچار زحمت میشدند، ولی الان این مسابقات به صورت مجازی و غیرحضوری برگزار میشود و جالبتر این که با مشارکت اولیا برگزار میکنیم. اولیای بزرگوار روز دوشنبه هفته آینده روز احکام در کنار فرزندانشان خواهند نشست و طبق زمان بندی به این مسابقات پاسخ میدهند.