جواد خدایی معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: در این پروژه بر اساس واریانتی که به تصویب رسید آزادراه کنارگذر شمالی به آزادراه حرم تا حرم متصل خواهد شد با این اصلاح واریانتها ما یک شبکه بههمپیوسته آزادراهی پیرامون مشهد خواهیم داشت و در آینده مرز ورودی به این شهر همین شبکه آزادراهی خواهد بود. این مسئله به این دلیل مهم است که جایگاه مشهد در ترانزیت به عنوان چهارراه شمال به جنوب و شرق به غرب با توجه به تغییرات و تحولات ژئوپلیتیکی برجسته است.
او افزود: یک اصلاح «واریانت» در نقشه پروژه آزادراه حرم تا حرم انجامشده که بسیار حائز اهمیت است. ایرادی که پیشاز این وجود داشت این بوده که شبکه آزادراهی مشهد به هم «متصل» نبودهاند. یعنی آزادراه مشهد چناران، کنارگذر شمالی، حرم تا حرم و مشهد باغچه هیچ نقطه اتصالی به همدیگر نداشتند و هرکدام مسیر مجزایی داشتند.
معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: آزادراهها نه به لحاظ ترافیکی بلکه به لحاظ «ترانزیتی» باید یک شبکه داشته باشند و این زیرساخت تا الان در شبکه آزادراههای مشهد نبوده، هرچند دیر، اما باید در اسناد آزادراهی مشهد ایجاد میشد که این کار عملیاتی شد. آزادراه مشهد چناران از نقطه تبادل در یک فاصله ۲.۵ کیلومتری به آزادراه کنارگذر شمالی متصل شد.
جواد خدایی بیان کرد: مطالبه استان این است که مرحله اول این پروژه یعنی حدفاصل مشهد تا بینالود که ۳۲ کیلومتر به بهرهبرداری برسد. این قطعه برای به بهرهبرداری رسیدن حداقل به ۲ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز دارد.
او تصریح کرد: وقتی این پروژه کلید خورد به طور منطقی باید از دو طرف مبدأ و مقصد عملیات اجرایی داشته باشد، اما تا الان در قسمت غربی ۲۰۰ کیلومتر از مسیر به بهرهبرداری رسید و الان وقت آن است که از طرف حرم مطهر رضوی هم اقدام جدی انجام شود. این که در این ۱۰ سال اولویت دولت نبوده مسئله گذشته است، اما الان که در اولویت کار دولت قرارگرفته ما انتظار داریم تا پایان سال ۱۴۰۲ قطعه اول مسیر به بهرهبرداری برسد.