به منظور بررسی و طرح راهکار‌های چالش بسته بندی خرما اولین همایش در این خصوص توسط بنیاد نخبگان استان در دانشگاه سیستان وبلوچستان وبلوچستان برگزار شد.

اوکاتی  رئیس بنیاد نخبگان استان سیستان و بلوچستان این همایش به منظور توسعه صنایع خرما برگزار شد.

اوکاتی افزود خرما یکی از محصولات صاداراتی ایران است و این محصول دارای شهرت جهانی است.

وی گفت: برند سازی و برگزاری همایش‌های بین المللی از برنامه‌های اتی ما در این زمینه خواهد بود.

دبیر همایش و رئیس بنیاد نخبگان استان همچنین گفت هدف بدست اوردن بازار‌های بین المللی بخصوص بازار اروپا است و در حال حاضر خرمای تولیدی ما به کشور‌های پاکستان افغانستان حاشیه خلیج فازس روسیه و کشور‌های حاشیه دریای خزر صادر می‌شود
در این همایش دبیر کل انجمن ملی خرمای ایران افزود در ایران سالانه یک میلیون و سیصد هزار تن تولید خرما داریم که رتبه دوم تولید خرما جهان را داریم
تکلو زاده افزود در ایران در ۶ استان جنوبی مانند سیستان وبلوچستان؛ کرمان؛ فارس؛ هرمزگان؛ بوشهر و خوزستان تولید خرما داریم که بیش از ۴۵۰ رقم در کشور تولید می‌شود
وی گفت از لحاظ حجم صادرات در جهان مقام اول با ۳۵۰ هزار تن صادرات واز نظر ارزش صادراتی جایگاه ۸ تا ۹ جهان را داریم
تکلو زاده همچنین گفت: سالانه حدود ۴۵۰ میلیون دلار در امد ارزی برای کشور از خرما داریم
معاون اموربازرگانی سازمان صمت استان هم در این همایش افزود ۲۱ درصد اراضی کشت خرما کشور متعلق به سیستان وبلوچستان است و ۱۹ درصد برداشت خرمای کشور هم از ان این استان می‌باشد.

شریفی گفت: با توجه به اینکه خرمای استان یکو نیم ماه زودتر از سایر نقاط کشور برداشت می‌شود این یکی از مزیت‌های خوب این استان برای بدست گرفتن بازار ملی و جهانی است.

وی افزود: در استان از ۵۰ سال قبلف تا کنون بسته بندی خرما هیچگونه تغییری نداشته که این موضوع اسیب بزرگی به بازار این محصول رسانده است.

شریفی همچنین گفت در حالیکه قیمت خرما در بازار‌های جهانی به ازای هرکیلو ۱۲ تا ۱۵ دلار است به دلیل بسته بندی نا مناسب خرمای استان این محصول به ازای هر کیلو حدود ۵ تا ۶ دلار فروخته می‌شود.

  ۲۵ درصد خرمای تولیدی استان صادر می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار