مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: تالاب بین‌المللی گندمان به عنوان سایت پرنده‌نگری کشور به بهشت پرنده نگری کشور تبدیل خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای احیاء و مدیریت تالاب‌های استان گفت: تالاب بین‌المللی گندمان به عنوان سایت پرنده‌نگری کشور به بهشت پرنده نگری کشور تبدیل خواهد شد.

سعید یوسف‌پور افزود: از ابتدای آغاز ورود پرندگان مهاجر به استان بیش از ۱۸۰ هزار پرنده وارد تالاب‌ها و زیستگاه‌های آبی شدند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته افزایش داشته است.


بیشتر بخوانید


به گفته وی، هم‌اکنون ۴۴ گونه پرنده در استان مشاهده و شناسایی شده که شاخص‌ترین گونه شناسایی شده امسال غاز پیشانی سفید است که این گونه از پرندگان به شدت در معرض خطر قرار دارد و در استان برنامه حفاظت اختصاصی از غاز پیشانی سفید کوچک در تالاب گندمان در دست اجراست.

یوسف‌پور اظهار داشت: در این زیستگاه‌ها اردک تاج‌دار، خروس کولی، اردک سیاه کاکل، درنای خاکستری، چنگر و غاز خاکستری و سایر پرندگان مشاهده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری به مناسب بودن وضعیت آبی این تالاب برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر اشاره کرد و گفت: در بارش‌های سال زراعی جاری آبگیری تالاب گندمان انجام شده و پیش‌بینی می‌شود با افزایش بارش‌ها سرریز آب از سد گندمان انجام شود.

به گفته وی، هم‌اکنون حجم آب موجود در مخرن تالاب چغاخور ۱۵.۵ میلیون مترمکعب است و حق‌آبه زیست محیطی این تالاب ۱۸ میلیمتر مکعب است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.