آیین گرامیداشت روز دانشجو با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد.

روح الله دهقانی فیروزآبادی در مراسمی که همزمان با ۱۶ آذر و گرامی‌داشت مقام دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد با اشاره به این‌که ایده‌های نوآورانه مهم‌ترین موهبت دانشجویان و زمینه‌ساز اثرگذاری آنان در تحول و پیشرفت جامعه است، افزود: هدف از تمامی کلیدواژه‌های دانش، فناوری صنعت و دانشگاه این است که فکر و ایده‌های نوآورانه به ارزش تبدیل شوند؛ این ارزش می‌تواند مالی، اقتدار یا معنوی باشد و همگی ارزش هستند.

نقش دانشگاه فنی و حرفه‌ای در تربیت فناور

دهقانی با تاکید بر این که دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای باید بستری برای تربیت افراد فناور باشند،  افزود: فناوری، خود موضوعی است که باید آموزش داده شود و هنگامی که از فناوری صحبت می‌کنیم، چند حوزه مختلف مطرح می‌شوند که یک ساحت کاربردی ایجاد کرده‌اند. انتظار این است که دانشگاه فنی و حرفه‌ای، فرد فناور به معنای کسی که بلد است با فناوری کار کند و در آن پژوهش کند را تربیت کند.

وی با بیان این‌که برای رسیدن به ارزش از تفکر باید چند مرحله و ساحت را تجربه کنیم، عنوان کرد: اندیشه، نخستین ساحت رسیدن به ارزش است. بستر و مامن پرورش و بسط اندیشه، اندیشکده‌ها است. در اندیشکده‌ها، افراد اندیشمند و تربیت شده به دست می‌آید. افرادی هستند که در اندیشه، پژوهش و تحقیق می‌کنند تا یک سری فرضیه حاصل شود. محصول تحقیق در اندیشه، فرضیه است. فرضیه‌ها به علم می‌رسند و دانش در مراکز علمی و آموزشی بهره برداری می‌شود تا انسان‌های دانشمند شکوفا شوند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری افزود: فریضه‌ها را به بوته آزمون می‌گذاریم و از آن تئوری و نظریه حاصل می‌کنیم کا خروجی آن در قالب مقاله، پایان نامه و رساله است. محصول آموزش علم، فرد اندیشمند و محصول پژوهش در علم شامل مقاله و رساله است.

دهقانی، ساحت بعدی را فناوری و محل آن را مراکز فناوری و شرکت‌های دانش بنیان دانست و گفت: این مراکز دانش تولید شده را به فناوری تبدیل می‌کنند. ماده اولیه این مراکز، همان مقالات و پژوهش‌ها است که با کاربردی سازی این علم، فناوری را حاصل می‌کنند.

وی با بیان این که در دنیا از آموزش دادن فناوری، تکنسین به معنای کسی که آموزش دیده است تا با فناوری کار کند، حاصل می‌شود ادامه داد: از پژوهش در فناوری، پتنت حاصل می‌شود.

کارآفرینی از نوآوری حاصل می‌شود

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری، ساحت و مرحله بعدی ارزش آفرینی را نوآوری دانست و افزود: نوآوری از ترکیب تعدادی پتنت و خلاقیت شکل می‌گیرد. از آموزش این رویه، افراد کارآفرین حاصل می‌شود. پژوهش در نوآوری، محصول اولیه را به دست می‌دهد.

دهقانی با بیان این که تولید در مرحله بعد شکل می‌گیرد و صنعت جایگاه آن است، ادامه داد: از آموزش در صنعت می‌توان صنعتگر و با پژوهش در این عرصه، بهره‌وری را برداشت کرد.

وی افزود: ساحت بعدی عرضه و جایگاه آن بازار است. از آموزش افراد در این عرصه، افراد بازرگان و کاسب و با پژوهش در بازار، ایده جدید را می‌توانیم حاصل کنیم.

دهقانی، با بیان این‌که تحقیق به معنای تولید مقاله صرف نبوده و مفهومی گسترده دارد ادامه داد: تحقیق روی اندیشه، علم و فناوری و بازار همگی در محدوده تحقیق قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به این‌که دانشگاه‌ها بستر توسعه علم هستند ادامه داد: دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای باید آموزش فناوری را در این چرخه عهده‌دار شوند. این کار را نمی‌توان به دانشگاه‌ها محول کرد، زیرا دانشگاه‌ها بستر توسعه علم هستند و در آن پژوهش می‌کنند. در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای باید رشته‌های فناورانه دنبال شود و کار این دانشگاه، آموزش و پژوهش در فناوری است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با بیان این که ماهیت مشاغل فناور در جهان مبتنی بر نوآوری‌ها، مهارت و تخصص را می‌طلبد ادامه داد: دوره آموزش‌های بلندمدت به سرآمده است و در دنیای امروز، تخصص حتی از تحصیلات دانشگاهی نقشی کلیدی‌تر ایفا می‌کند. امروزه دوره‌هایی جذاب خواهند بود که کوتاه مدت باشند، اما فرد را برای اشتغال آماده کنند و دانشگاه فنی و حرفه‌ای بهترین محل برای این نوع آموز‌ش‌ها است.

وی افزود: بازار کار متعلق به کسانی است که حداکثر چهار سال دوره آموزش تخصصی و کاربردی دیده‌اند. دوران کنونی متعلق به مجموعه‌های مشابه دانشگاه فنی و حرفه‌ای است و جذاب‌ترین مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها، آن‌هایی هستند که آموزش‌های بازه‌های کوتاه مدت عرضه کنند.

در این مراسم با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و مسئولان دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشجویان برتر این دانشگاه مورد تقدیر قرار گرفتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار