اصولا کسانی که حجاب را قبول ندارند باید ادعای خود را اثبات کنند، کسی که به خدا اتصال دارد متحجر است یا کسی که از بنده خدا تقلید می کند؟

به گزارش وب گردی باشگاه خبرنگاران، وبلاگ گاه نوشته های یک خبرنگار در آخرین مطلب خود نوشت:

یک پژوهشگر حوزوی با اشاره به ریشه های بدحجابی گفت: بخش عمده جهالت ها و عقده ها و اعتراضاتی که به عنوان ریشه های بدحجابی مطرح شد، ناشی از عملکرد ناقص یا نادرست دستگاه های فرهنگی است، نتوانسته ایم آن طور که باید با ایده های خوب و هنرمندانه، ارزش حجاب را به نسل امروز نشان دهیم.

حجت الاسلام حمید مشهدی آقایی قائم مقام نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه‌های اسلامی دانش‌آموزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: در برنامه ریزی طولانی مدت دشمن برای کشورهای اسلامی تردیدی نیست که قصد دارد یکی از نمادهای اصلی وشاخص های برجسته دین داری در جامعه یعنی مساله عفاف و حجاب را خدشه دار کند.

وی افزود: این توطئه از زمان رضاخان شروع شد؛ رژیم پهلوی برای کشف حجاب، هنجارسازی کرد تا آن را به صورت یک ارزش برای جامعه تبدیل کند چنانکه امروز در برخی اقشار جامعه، بدحجابی، نهادینه و به هنجار تبدیل شده است.

عدم تحقق انقلاب فرهنگی زمینه ساز بدحجابی فعلی

حجت الاسلام مشهدی آقایی در پاسخ این سوال که بدحجابی بیشتر ناشی از شرایط اجتماعی است یا مشکلات شخصی، ابراز داشت: عمده مشکل از نظر اجتماعی و عدم انقلاب فرهنگی است؛ بخش عمده جهالت ها و عقده ها و اعتراضاتی که به عنوان ریشه های بدحجابی مطرح شد، ناشی از عملکرد ناقص یا نادرست دستگاه های فرهنگی است یعنی نتوانستیم آن طور که باید با زبان و ایده های خوب و هنرمندانه، ارزش حجاب را به نسل امروز نشان دهیم.

طرفداران بی حجابی باید ادعای خود را ثابت کنند نه افراد با حجاب

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز زنان با حجاب ما با افتخار از محدودیت آور بودن حجاب صحبت می کنند؛ آزادی که در گرو تقلید کورکورانه از فرهنگ غرب باشد، آزادی نیست. از سوی دیگر توجه به این نکته لازم است که اصولا کسانی که حجاب را قبول ندارند باید ادعای خود را اثبات کنند، کسی که به خدا اتصال دارد متحجر است یا کسی که از بنده خدا تقلید می کند؟

نمی شود در گوش کسی زد و گفت دوستت دارم!

وی در خصوص این استدلال برخی افراد بدحجاب که مهم باطن است و ظاهر اهمیتی ندارد، افزود: اگر ظاهر مهم نیست چرا چهار دست و پا راه نمی رویم؟ هر چیزی یک قاعده دارد؛ حجاب و عفاف هم یک روش مشخصی دارد، اینکه ظاهر مهم نیست،مغالطه ای بیش نیست؛ درست است که همه چیز ظاهر نیست و ظاهر همه ملاک نیست اما در جای خود اهمیت دارد، نمی شود در گوش کسی زد و گفت دوستت دارم، آیا می توان گفت نشانه محبت سیلی زدن است؟

حتی زنان اروپایی هم حجاب داشته اند

حجت الاسلام آقایی با بیان اینکه بی حجابی حتی در اروپا هم(که امروز سردمدار آزادی و بی حجابی است) مربوط به پس از رنسانس و دو قرن اخیر است، یاداور شد: از این جا معلوم می شود همه ادیان و مذاهب و اقوام و ملل، حجاب را به عنوان عرف و ارزش پذیرفته اند.


جهل و ناآگاهی؛ مهمترین عامل بدحجابی

حجت الاسلام مشهدی آقایی ادامه داد: از مهمترین ریشه های درونی بدحجابی، جهل و ندانستن اهمیت حفظ حجاب است و بانوان بدحجاب اغلب قصد مقابله با این اصل اسلامی را ندارند، حجاب را قبول دارند، می پذیرند و در مقام ترجیح هم ترجیح می دهند اما سبک سنگین نکرده اند که ببینند حجاب به آن ها چه می دهد و چه می گیرد.

قائم مقام نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه‌های اسلامی دانش‌آموزی ابراز داشت: عده ای هم از روی اعتراض و با اغراض سیاسی و مقابله با نظام حجاب را رعایت نمی کنند که البته تعدادشان بسیار کم است، گروهی نیز به دلیل عقده های روانی، از این طریق در پی خودنمایی در جامعه هستند.

وی در خصوص این استدلال برخی افراد بدحجاب که مهم باطن است و ظاهر اهمیتی ندارد، افزود: اگر ظاهر مهم نیست چرا چهار دست و پا راه نمی رویم؟ هر چیزی یک قاعده دارد؛ حجاب و عفاف هم یک روش مشخصی دارد، اینکه ظاهر مهم نیست،مغالطه ای بیش نیست؛ درست است که همه چیز ظاهر نیست و ظاهر همه ملاک نیست اما در جای خود اهمیت دارد، نمی شود در گوش کسی زد و گفت دوستت دارم، آیا می توان گفت نشانه محبت سیلی زدن است؟

حجت الاسلام مشهدی آقایی با بیان اینکه بی حجابی حتی در اروپا هم(که امروز سردمدار آزادی و بی حجابی است) مربوط به پس از رنسانس و دو قرن اخیر است، یاداور شد: از این جا معلوم می شود همه ادیان و مذاهب و اقوام و ملل، حجاب را به عنوان عرف و ارزش پذیرفته اند.

محدودیت همیشه مذموم نیست

وی در خصوص شبهه محدودیت داشتن حجاب برای زن، اظهار کرد: اصولا باید دید کسانی که چنین ادعایی دارند، آزادی را چگونه معنا می کنند؟ و محدودیت را چه می دانند؟ اگر صرف محدودیت است، بسیاری موارد دیگر هست که درزندگی روزمره ما را محدود می کند اعم از در و دیوار خانه ها تا چراغ قرمز و .... محدودیت، همیشه امر بدی نیست بلکه انسان باید به هزینه و فایده مسأله توجه کند.

کم کاری دستگاه های فرهنگی نمی تواند توجیهی برای بدحجابی باشد

وی گفت: بخش دیگر به عملکرد افراد مربوط می شود؛ برخی عملکرد نادرست برخی افراد محجبه را به حساب اسلام می گذارند. در هر صورت اینکه صداو سیما، اموزش وپروش، حوزه علمیه و.... کم کاری کرده اند و وظیفه خود را انجام نداده اند برای یک زن مسلمان حجت نمی شود که بدحجاب باشد چرا که در کشورهای اروپایی زنان محجبه در سخت ترین شرایط و با وجود محروم شدن از حقوق اجتماعی همچنان بر حفظ حجاب خود پافشاری دارند.

این پژوهشگر حوزوی همچنین، کمرنگ شدن نقش تربیتی خانواده ها و پر رنگ شدن نقش رسانه در این عرصه خصوصا رسانه بیگانه را از دیگر عوامل موثر در رشد بدحجابی در جامعه دانست.

طرح تفکیک جنسیتی صرفا به مساله تفکیک محرم و نامحرم محدود نشود

وی در خصوص طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه ها خاطرنشان کرد: این طرح اگردرست تبیین شود، طرح خوبی است ولی در حال حاضر هم وزرات علوم هم دیگران تنها فایده حداقلی آن را مطرح و هدف این تفکیک را جداکردن محرم ونامحرم عنوان می کنند در صورتی که این طرح، باید فراتر محرم ونامحرم تبیین تربیتی شود .

حجت الاسلام مشهدی آقایی با بیان اینکه فضای رشد زن ومرد دو فضای متفاوت است و شرایط متفاوتی را می طلبد، افزود: طرح تفکیک نباید صرفا به محدود کردن ارتباط دختر و پسر منحصر شود؛ بلکه دختران و پسران باید توجیه شوند که برای اینکه به تعالی نقش خودش برسند باید شرایط رشد خاص خود را داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم زمینه سازی جهت فعالیت تربیتی ـ آموزشی و شغلی خانم ها و آقایان، تأکید کرد: تفکیک جنسیتی دانشگاه ها در صورت فراهم شدن همه زیرساخت های نرم افزاری و محدود نشدن در اصل محرم و نامحرم، می تواند بسیار مفید واقع شود./930/ت301/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.