طراحی و ساخت کیت تشخیص مقاومت چند دارویی در شهرکرد

دانشجوی دکتری تخصصی ژنتیک شهرکرد، کیت تشخیص مقاومت چند دارویی «MDR باکتری» را طراحی کرد و ساخت.

سمیه تیربخش گوران گفت: دستاورد ما طراحی و ساخت کیت تشخیص مقاومت چند دارویی "MDR باکتری"، در زمان ۳۰ دقیقه تا یک ساعت، بدون نیاز به تجهیزات پیچیده و با حداقل هزینه است.

وی افزود: مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری‌ها منجر به نقص روند درمانی بسیاری از بیماری‌های شایع و خطرناک، اختلال در عمل‌های جراحی، شیمی درمانی و پیوند اعضا می‌شود.

دانشجوی دکتری تخصصی ژنتیک دانشگاه آزاد شهرکرد گفت: میزان مرگ و میر ناشی از مقاومت آنتی بیوتیکی در جهان ۷۰۰ هزار نفر بطور سالانه محاسبه شده است.


بیشتر بخوانید


تیربخش گوران افزود: تشخیص سریع و دقیق مقاومت ها‌ی آنتی بیوتیکی نقش مهمی در انتخاب آنتی بیوتیک‌های موثر توسط پزشکان و مدیریت بهتر روند درمان عفونت دارد.

این پژوهشگر افزود: برای تشخیص مقاومت آنتی بیوتیکی روش‌های مختلفی از جمله، تست تاییدی فنوتیپی، تست دو دیسکه سینرژیسم، تست سه بعدی، تست E وتست PCR وجود دارد.

تیربخش گوران یادآور شد: از معایب روش‌های فوق می‌توان به حساسیت پایین، هزینه بالا و زمان بر بودن اشاره کرد. تکنیک تکثیر هم دمای وابسته به حلقه LAMP یک روش تشخیصی منحصر به فرد بوده که در شرایط هم دما و تنها با استفاده از یک آنزیم و ۴ پرایمر ویژه عمل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در اختراع فوق از تکنیک lamp برای ردیابی مقاومت دارویی باکتریایی استفاده شد، گفت: افزایش سرعت و دقت ردیابی مقاومت دارویی باکتری با استفاده از کیت فوق، سبب بهبود مدیریت کنترل عفونت‌ها و کاهش آثار زیان بار ناشی از مقاومت‌های آنتی بیوتیکی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار