تردید وجود ندارد که هر چه که بر تجربیات تحریمی امریکائیها افزوده میشود، هدفمندانهتر از گذشته، اشخاص حقیقی و حقوقی خاصی با نگرش جامع یک جنگ ترکیبی تحریم میشوند که در این میانه قطعا" هدف از تحریم رئیس رسانه ملی، در مرتبه اول، از کار انداختن تنها رسانه ملی جمهوری اسلامی و هموارکردن راه جنگ رسانهای بعنوان یکی از قطعههای پازل جنگ ترکیبی در شرایطی است که بالای ۲۹۰ شبکه تلویزیونی علیه ایران اسلامی میدانداری میکنند و در مرتبه دوم، جایگزینی کامل و بی رقیب شبکههای ماهواره ای، اجتماعی و مجازی بجای همین تنها رسانه ملی بوده و هست.
تحریم رئیس رسانه ملی در شرایطی انجام میپذیرد که در یکسو با شعارهای کرکننده غربیها در دفاع از آزادیها از جمله آزادی بیان و در دگرسو با برنامههای مدون رسانه ملی با پیشتازی سند تحول در مقابله با این هجوم بی سابقه از جنس جنگ احزاب مواجه ایم.
برای توسعه درک خویش از این اقدام، لاجرم بایستی به حوزههای اثرگذاری رسانه ملی که ذیلا" میآید، بیشتر توجه کرده تا به مرزهای اشرافیت نسبی برسیم:
۱- تلاش مستمربرای حفظ وحدت
۲-احیای هویت ملی
۳-نشان دادن کارآمدی نظام
۴-توجه به ازادندیشی
۵- راه اندازی برنامه شیوه وجریان
۶-مقابله باجنگ روانی دشمن
۷-سندتحول که مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت.
۸-تسلیم نشدن رسانه دربرابر شانتاژ دشمن وشبکههای فارسی زبان
۹-آرامش در برابر تبلیغات رعب آور دشمن
۱۰-توجه به تولید برنامههای هویت بخش
۱۱-برنامه ریزی، ابتکار و خلاقیت و ارائه محصولات فاخر وبرجسته
۱۲-پرهیز از گزینش خبر و کمک به انتشار آزاد اخبار و روایت اول
نکات مهمی که در این تحریم هدفمند نباید مغفول بمانند عبارتند از:
۱-پر مخاطب بودن رسانه ملی در داخل و خارج از کشور
۲-ارزیابی مثبت اتاق فکر دشمن از توانایی بالا و اثرگذاری عمیق رسانه کلی در هدایت افکار عمومی
۳-فزونی قابلیتهای بیشمار رسانه ملی برای روشنگری و خنثی کردن تجاوز رسانهای دشمن
۴-عدم تاب آوری دشمن در تحمل رسانه مخالف حتی در حوزه منافع ملی اش
۵-کاربلدبودن برنامه سازان خبری و سیاسی رسانهملی
۶-تأثیرپذیری بخشی از ملتهای آزاده جهان بخصوص جهان اسلام و مشخصا" جغرافیای سیاسی مقاومت از رسانه ملی
۷-سلامت هویتی غالب حداکثری مدیران، کارشناسان، برنامه سازان، خبرنگاران، گزارشگران و ... در رسانه ملی
۸-آینده روشن و تابناک رسانه ملی واقبال و اعتماد تصاعدی افکار عمومی به رسانه ملی
در پایان باید تأکید کرد که خشم عمیق دشمن و تحریم هدفمند رئیس رسانهملی، سند تأثیرگذاری و درست بودن راهی است که رسانه ملی برای ایجاد تحولی بزرگ در عرصههای خبری و تحلیلی و تولیدی طراحی کرده است.
هادی ابراهیمی
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما