محفل شعری با عنوان سوگواره ادبی شاهچراغ با حضور نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز بمناسبت چهلم شهدای مرقد مطهر حضرت احمد ابن موسی (ع) (شاهچراغ) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در این جلسه با تاکید اینکه مظلومیت شهدای شاهچراغ فراموش نشدنی است وشهدای این حادثه با مظلومیت تمام و بدون هیچ گناهی به شهادت رسیدند، گفت: امروز که نزدیک به چهل روز ازرنگین شدن صحن و سرای شاهچراغ می‌گذرد هنوز داغ این جنایت کوردلانه از سوی کج فهمان دین و دشمنان این مرزو بوم از دل‌ها نرفته است.

 

 

او  افزود: مظلومیت از ویژگی‌های جدا نشدنی عاشقان آل الله است و در طول تاریخ بار‌ها ثابت شده است، در حوادثفتنه گون و اغتشاشات شناخت عرصه، اطراف قصه، مهاجم و مدافع، ظالم و مظلوم و دشمن و دوست دشوار است، توپخانه رسانه‌ای دشمن حتی خواستند این حادثه دلخراش را هم غبارآلود کنند و جای جلاد و شهید را عوض کنند وگفتند کار خودشان بود.

 

او  با اشاره به اینکه دشمنان برای جا انداختن بمباران دروغ کار‌های زیادی براه انداختند گفت: اینجااست که هنر شاعر می‌تواند با ابزار شعر مخاطب امروز و آیندگان ما را به راه راست و صراط مستقیم هدایت کرده ومانع از تحریف حقیقت شود.

 

امام جمعه استان با بیان اینکه شعر به عنوان اصیل‌ترین و اصلی‌ترین هنرو ادب ایرانیان از دیرباز ابزار انتقال مظلومیت حماسهعشق بوده است گفت: امروز این رسالت بر عهده شما شاعران است، آیندگان فتنه و اغتشاشات امروز را قضاوتخواهند کرد پس باید علاوه بر عناصر ادبی در شعر ها، اسناد و شواهد قابل اتکایی درشعر بیاورید.

 

حجت الاسلام والمسلمین ال هاشم تصریح کرد: واکنش سریع شاعران جوان تبریز به حوادث از جمله کار‌های خوب و باارزش شما است، شعرای جوان تبریزی هم سرعتشان در عکس‌العمل و حوادث بالا رفته است و هم شعر هایشان بامحتوا است.

 

او تاکید کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی ایران جامعه شعری شاهد سبکی نو برای سرودن اشعار آیینی به ویژهظهور اشعاری مناسب با فضای جامعه است، شعری که با استفاده از مضامین عاشورایی به مسائل روز نظر داردشاعران با آفرینش صحنه‌هایی از شهادت و دلاورمردی‌ها و غیرت و مردانگی یاد و نام خاطره عاشورا و حوادث کربلارا زنده می‌کند.

 

 

او  با تاکید اینکه به برکت اشعار حماسی حادثه عاشورا زنده مانده است، گفت: فضای فتنه و اغتشاشروشنگری و بیان حقیقت با زبان شعر خیلی مهم است، مقام معظم رهبری تکلیف را مشخص کرده‌اند و روشن نموده اندو میفرمایند گاهی سکوت کردن و کنار کشیدن و گاهی حرف نزدن خودش کمک به فتنه است لذا در فتنه همه باید واردمیدان شده روشنگری و آگاهی ببخشند.

 

نماینده ولی فقیه در استان خاطر نشان کرد: امروز هم که شاعران آیینی احساس تکلیف کردند و به روشنگری و بیدار سازی می‌پردازند یعنیدر جنگ جهانی نرم و رسانه‌ای بر علیه ایران اسلامی که در جریان است این‌ها هم درواقع برعلیه دشمن حضور دارند برعلیه دشمنان و به دفاع از مرز‌های اعتقادی و باور‌های ملی و دینی همت کرده‌اند.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گاهی یک بیت شعر شما میتواند پاسخ برنامهچند ساعته توپخانه رسانه‌ای سرشار از دروغ و شایعه هات دشمن را ببلعد و کذابان را رسوا کند این هنر و ابزارهاییکه شما در ادبیات از آن برخوردارید قوی‌تر از ابزار‌ها و ترفند‌های رسانه‌ای است.

 

او ادامه داد: رابطه هر ملتی با ادبیاتش ناگسستنی است شعر گونه‌ای فراگیر از همین ادبیات است که به سبب همین ویژگی پرکاربردتر از دیگر گونه‌ها است، قامت شعر فارسی بلند است و زندگی ایرانیان از دیر باز در آمیخته با همین اشعاربوده است به خصوص زمانی که پای احساسات در میان باشد غرور و پیروزی به سرود ملی ما گره می‌خورد. 

 

در این جلسه تعدادی از شاعران جوان تبریزی بمناسبت چهلم شهدای حادثه تروریستی حضرت شاهچراغ (ع) شعرخوانی کردند.

برچسب ها: شعرخوانی ، شاه چراغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.