يك روزنامه آلماني گزارش داد: آلمان در برابر تشديد تحريمهاي ايران ترمز کرده و به مهمترين مانع در اجرايي شدن اين تحريمها تبديل شده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، اولريکه بِکر تحليلگر روزنامه آلماني فرانکفورتر روندشاو با درج مطلبي در اين باره با اشاره به گزارش هشتم دسامبر آژانس بين المللي انرژي اتمي در خصوص فعاليتهاي اتمي ايران خاطر نشان کرد که سه کشور کانادا، آمريکا و انگلستان در واکنش به آن با افزايش فشار خود به رژيم ايران، تقريبا کليه مناسبات تجاري شان با بانکهاي ايراني را متاثر از تحريمهاي جديد قرار دادند.

بِکر با بيان اينکه اقدام مستقلانه انگلستان در واکنش به حمله به سفارت اين کشور از وجود ناهماهنگي در ميان اتحاديه اروپا حکايت دارد، گفت: بطور مثال در حالي که دولت فرانسه نيز خواستار تحريم نفت و بانک مرکزي ايران است اما آلمانها به مهمترين مانع در اجرايي شدن اين تحريمها بدل شده اند؛ بگونه اي که وزارت خارجه آلمان از طرحهاي (جديد) تحريم عليه بانک مرکزي ايران، انتقاد هم کرده است.

فرانکفورتر روند شاو با تصريح به اينکه نتايج دو ديدار وزاري خارجه اتحاديه اروپا در اواسط نوامبر و آغاز دسامبر جاري نيز، کم بار و ناچيز بودند، نوشت: به بياني گوياتر در حاليکه اسامي شرکتها و افراد حقيقي بيشتري به فهرست تحريم ايران افزوده شده است اما اعمال اقدامات اساسي در اين ارتباط همچنان در مرحله تعلل و تعويق است.

اين گزارش با اشاره به ديدار اخير گوئيدو وستروله، وزير خارجه آلمان با علي اکبر صالحي، همتاي ايراني اش که به مناسبت برگزاري کنفرانس بين المللي افغانستان به برلين آمده بود، اضافه کرد: اين ديدار تنها چهار روز بعد از حمله به سفارت انگلستان در تهران انجام شد. به نظر مي رسد فشارهاي ديپلماتيک، شکل و قيافه ديگري به خود گرفته اند. در حال حاضر موضع آلمان اين برداشت را منتقل مي کند که برلين به شدت به اعمال تحريمهاي تعيين کننده (جديد ديگر) عليه ايران مردد است. چون جمهوري فدرال آلمان با حجم صادرات سه ميليارد و 200 ميليون يورويي آنهم طي دوازده ماه اخير، مهمترين شريک تجاري غرب با ايران بوده است. بنابراين هنوز مي توان به جدي بودن مناسبات اقتصادي آلمان و ايران حساب کرد تا جايي که اين پشتيباني، گاهي اوقات با حمايتهاي سياسي نيز همراه شده است. هم اکنون اتاق بازرگاني خارجي آلمان در ايران که مورد حمايت وزارت اقتصاد اين کشور در آلمان است، غرورآفرين، يکي از مهمترين اتاقهاي بازرگاني سراسر دنياست و همچنان براي ورود شرکتهاي آلماني به بازار ايران، تبليغ مي کند.

عضو هيات مديره تشکيلات خاورميانه آزاد با بيان اينکه در حال حاضر بيش از دويست شرکت آلماني در ايران فعالند و محصولات خود را به بخشهاي صنعتي و بازرگاني (در ايران) عرضه مي کنند، افزود: برغم تحريمهاي اتحاديه اروپا عليه سرمايه گذاري در بخش نفت ايران، به استناد پايگاه اينترنتي، در آخرين نمايشگاه نفت ايران، اسامي شرکتهاي آلماني زيادي به چشم مي خورد.

در عين حال انجمن سياست خارجي آلمان نيز در اکتبر گذشته، نمايندگان اقتصادي آلماني را براي شرکت در نشستي که براي معرفي پتروشيمي ايران و با حضور معاون وزير اقتصاد ايران برنامه ريزي شده بود، دعوت کرد. اولريکه بکر با يادآوري اينکه در اکتبر گذشته نيز در شهر درسدن آلمان، کنگره اي براي سرمايه گذاران استان خوزستان ايران برگزار شد، ابراز داشت: البته در نوامبر نيز کنگره مشابهي در برلين برپا شده بود.

وي با اشاره به اينکه هر دو همايش از حمايت انجمن اقتصاد مياني آلمان برخوردار بودند، افزود: در اين انجمن، مشاوران سياسي چون ولفگانگ گرهارد از حزب دموکرات آزاديخواه، بيرگيريته سيپريس از حزب سوسيال دموکرات و سِم اوتسدمير از حزب سبزهاي آلمان حضور دارند.

فرانکفورتر روندشاو اضافه کرد: آلمان حق ندارد در شرايط فعلي در برابر تحريم هاي ايران ترمز کند. چون اعمال تحريمهاي اقتصادي و ديپلماتيک تند و شديد ، بهترين راه برخورد با ايران است./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار