علیرضا صلواتی در خصوص طرح ملی قطارپرسرعت اصفهان- قم- تهران گفت: درجمهوری اسلامی ایران و در دهه ۸۰ تصمیم بر این شد که بین اصفهان، قم و تهران به عنوان متراکمترین و پر مسافرترین کریدور مسافربری کشور قطار پر سرعت احداث شود.
او ادامه داد: در دهه ۸۰ و اوایل دههی ۹۰ و در مقطعی با بودجههای دولتی تصمیم به اجرای کار گرفته شد، در دولت یازدهم مقرر شد با استفاده از فاینانس خارجی و منابع اعتباری کشور خودمان در چین که به واسطه تحریمها امکان جابهجایی آنها نبود، تعدادی از طرحهای عمرانی ویژه و زیربنایی در کشور از جمله قطار سریعالسیر احداث شود.
مجری طرح قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران اضافه کرد: تکنولوژی راهآهن نزدیک به یک قرن عمر دارد و نیاز به یک تحول عمده در سرعت و کیفیت خدمترسانی داریم و با بهره برداری از این طرح به طور یقین قطار سریعالسیر با توجه به سرعت ۳۰۰ کیلومتری رقیب جدی برای هواپیما خواهد بود.
او افزود: ۷۰ درصد زیرسازی و در واقع ۱۵۰ کیلومتر از ۲۴۵ کیلومتر مسیر اصفهان به قم انجام شده و به مرحله ریلگذاری رسیده است که با برطرف شدن موانع بانکی تا پایان سال، امیدواریم مراحل روسازی را شروع کنیم؛ قطار سریعالسیر تکنولوژی گرانقیمتی است و تاکنون حدود ۴ میلیارد یوآن برای طرح قطار پرسرعت هزینه شده است.
صلواتی بیان داشت: با بهرهبرداری از این طرح تا سقف ۲۰ میلیون مسافر در سال و در این مسیر جابهجا میشوند و دسترسی استانهای هم جوار مانند چهارمحال و بختیاری، یزد و فارس به پایتخت بسیار تسهیل میشود.
او گفت: از دیگر ویژگیهای طرح قطار پرسرعت ورود دانش فنی به کشور است و به تدریج بومیسازی میشود به این معنی که در آینده دیگر خطوط سریع السیر توسط مختصصان ایرانی ساخته میشود.
مجری طرح قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران ابراز امیدواری کرد: سهم بومیسازی از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد پیش ببریم که حداقل ۳۰ درصد هزینه پروژه را کاهش میدهد و علاوه بر آن باعث اشتغالزایی میشود.
صلواتی در پاسخ به این سوال که چه تعداد در این پروژه مشغول به فعالیت هستند گفت: اکنون در پروژه نزدیک ۱۶۵۰ نفر و ۱۵۰ دستگاه ماشینآلات در ۶ قطعه فعالیت دارند و با ورود شرکتهای دانشبنیان، به خودی خود جریان نقدینگی در آنها نفوذ و زمینه رشد و ارتقای آنها را فراهم میکند.
او افزود: دسترسی آسان و سریع مردم مرکز و جنوب کشور به پایتخت، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا، کاهش تصادفات و سوانح رانندگی از دیگر ویژگیهای اجرای طرح قطار پر سرعت است.
صلواتی بیان داشت:ایستگاه اصفهان در کنار ورزشگاه المپیک نقشجهان، ایستگاه بعدی شهر قم و در بلوار پیامبر اعظم (ص) واقع شده است؛ در شهر تهران هم ایستگاه شهرآفتاب را داریم و سپس به ایستگاه مرکزی راهآهن در تهران ختم میشود؛ در حال حاضربرای اصفهان، قم و تهران ایستگاه داریم، ولی این پیشبینی صورت گرفته که شهرهای در مسیر نیز دسترسی داشته باشند و در مدیریت ناوگان این موضوع در صورت نیاز اعمال میشود