به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،در نشست تخصصی هیات رییسه کمیسیون تجارت با برخی از روسای انجمن های دوستی، تفاهم نامه همکاری بین شبکه شورای عالی هماهنگی انجمن های دوستی ایران با سایر کشورها و کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان با فلسفه تقویت مرکز رشد مدیریت صادرات کمیسیون تجارت، تلاش برای ارتقاء پذیرش مسوولیت های اجتماعی اعضاء مرکز و جامعه تجاری و لزوم شناخت فرهنگ اقتصادی و تجاری کشورهای هدف صادراتی ایران منعقد شد.
در این نشست که با حضور روسای انجمن های دوستی اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، بلاروس، هلند، استرالیا، تایلند، کنیا و سیرالئون در محل اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اتاق های بازرگانی به عنوان یک نهاد شناخته شده بین المللی، نقش گفتمانی و ارتباطی میان تجار و فعالان اقتصادی را بر عهده دارند.
مسعود گلشیرازی با بیان اینکه ساده سازی روابط تجارت بین الملل به ویژه در حوزه حمل و نقل، شبکه بانکی و گمرکی از جمله فعالیت های اتاق ها است، افزود: در کشور ما که دارای اقتصاد قالب دولتی است اتاق های بازرگانی از نقش چالشی تقابل با ساختار حکومتی جهت تعامل بخش خصوصی و فراهم سازی فعالیت های آنها بر عهده دارند.
وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی اصفهان دارای ۱۰ کمیسیون تخصصی است که قدیمی ترین آنها کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات است.
رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان گفت: در طول زمان و متناسب با نیاز روز استان، کمیسیون های متعددی در این اتاق شکل گرفت که یکی از آنها کمیسیون گردشگری و برند شهری است که با توجه به لزوم تمرکز بر ظرفیت های گردشگری استان به عنوان یکی از سه قطب گردشگری کشور و بهره مندی از پتانسیل های گردشگری برای رشد اقتصادی بیشتر استان تشکل شده است.
وی اشاره به نتایج فعالیت های کمیسیون گردشگری، تصریح نمود: نشست های کوچک اما عمیق می تواند یک جریان اقتصادی و فرهنگی به راه انداخته و نوع نگاه ها را هم در اجتماع داخلی کشور و هم در روابط بین المللی تحت تاثیر قرار دهد.
گلشیرازی افزود: انجمن های دوستی نقش بنیادی و تعیین کننده در سرانجام فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور داشته و این جلسات از طریق تبادل توافقنامه همکاری می تواند تحولی اساسی در روابط ایران با سایر کشورها ایجاد کند.
وی در ادامه با معرفی کمیته های ذیل کمیسیون تجارت، اصلی ترین برنامه این کمیسیون را شبکه سازی فعالان صادراتی عنوان کرد.
رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه یکی دیگر از موضوعات مهم در دستور کار این کمیسیون را پیگیری راه اندازی قطار پر سرعت اصفهان- تهران به عنوان یک موضوع توسعه ای نه تنها برای استان بلکه برای کل کشور بیان کرد.
وی همچنین ارتباط را مبنای توسعه دانست و گفت: شناخت نوع فعالیت های این انجمن ها برای یک فعال اقتصادی به منظور تجهیز بنگاه وی برای رویارویی با تحولات آینده بسیار مفید است.
نایب رییس شبکه شورای عالی انجمن های دوستی در ادامه، این انجمن را پیش برنده منافع ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور شیعه در منطقه برای توسعه و بقای کشور عنوان کرد.
رضا سیدان گفت: این انجمن دیدگاه های مقام معظم رهبری را در دستور کار خود قرار داده و در راستای تسهیل روابط اقتصادی، فرهنگی و... ایران با کشورهای عضو این انجمن اقدام می نماید.
مسئول انجمن دوستی ایران و فرانسه نیز با بیان اینکه تاکنون حدود ۶۰ برنامه فرهنگی بین ایران و فرانسه انجام شده است، گفت: انجمن های دوستی بر اساس شناخت پتانسیل های دو جانبه می توانند فعالیت های مفیدی در زمینه اقتصادی، فرهنگی و هنری انجام دهند.
سهراب فتوحی همچنین برامکان ایجاد برقراری ارتباط در زمینه صنعت و کشاورزی با کشور فرانسه اعلام آمادگی کرد.
مسیح میرحسینی، مشاور شبکه انجمن های دوستی و فعال انجمن دوستی ایران و هند نیز فعالیت های فرهنگی انجمن را بسترساز برقراری فعالیت ها و تعاملات اقتصادی با دیگر کشورها دانسته و گفت: این انجمن با انجام فعالیت های فرهنگی بین ایران و سایر کشورها از جمله برگزاری هفته فرهنگی کره جنوبی و هند در کاخ نیاوران توانست زمینه ساز فعالیت های اقتصادی با این کشورها شود.
نلی داغستانی فرد، رییس و موسس انجمن دوستی ایران و سیرالئون نیز در ادامه از وجود پتانسیل های زیاد اقتصادی در غرب آفریقا خبر داد و گفت: آفریقا در بخش های صنعتی، عمرانی، کشاورزی، معادن و بازرگانی می تواند تعاملات زیادی با ایران داشته باشد.
هوشنگ علی مددی، رییس انجمن دوستی ایران و کنیا از اعلام آمادگی این انجمن برای همکاری با اصفهان خبر داد.
همچنین رقیه حاتمی پور، مدیر انجمن دوستی ایران و استرالیا، انجمن های دوستی را NGO های داوطلبانه و دارای چهار کمیته فرهنگی هنری، علمی فنی، ارتباطات و رسانه و بازرگانی معرفی و تصریح کرد: اصفهان با وجود پتانسیل های میراثی و فرهنگی غنی می تواند با دیگر کشورها در قالب انعقاد تفاهم نامه ارتباط موثر برقرار نماید.
محسن فخرایی راد، دبیر و رییس انجمن دوستی ایران و آلمان نیز با اظهار تاسف از عدم وجود زنجیره ارتباطی قوی میان ایران و دیگر کشورها گفت: این فقدان مانع بهره مندی از پتانسیل های موجود در کشورهای مختلف در ایران می شود. وی در ادامه ضمن پیشنهاد ایجاد دبیرخانه انجمن های دوستی در کشور گفت: این انجمن ها در حقیقت پل ارتباطی میان کشورها هستند.
رییس انجمن دوستی ایران و هلند نیز با بیان اینکه مهم ترین مرکز مدیریت آب و فاضلاب موسسه یونسکو در هلند استقرار دارد از اعلام آمادگی انجمن دوستی ایران و هلند برای ایجاد ارتباط میان مسئولان استان با متخصصان این مرکز خبر داد.
حسین حسنی گفت: در بحث مدیریت منابع آب و کشاورزی که از چالش های مهم استان اصفهان است و همچنین استفاده علمی از کارشناسان برای حل برخی از چالش های استان و انرژی های نوین می توان از ظرفیت های هلند بهره برد.
جواد روشن ضمیر، رییس دبیرخانه انجمن دوستی ایران و بلاروس گفت: انجمن های دوستی تحت حمایت دولت و وزارت امور خارجه بوده و اقدام اصلی آنها ایجاد تعامل میان نهادهای مردمی ایران با سایر کشورهاست.
دبیر کارگروه توسعه گردشگری استان های اصفهان، قم و مرکزی نیز رمز پویایی این سرزمین را دانایی عنوان کرد و گفت: عالی ترین محل تبلور دانایی این سرزمین بدون شک اصفهان است.
ناصر مشهدی زاده تصریح کرد: فرهنگ تبلور کالبدی دانایی است و دانایی نیز توانایی خود را از اقتصاد مبتنی بر دانایی حاصل می کند.
وی افزود: گردشگری در ایران جز به مدد تجار و صنعت رونق نخواهد گرفت.
وی تصریح کرد: انجمن های دوستی نیز به منظور توانمند، ارزشمند، هدفمند و قانونمند کردن گردشگری به اصفهان آمده اند.
مسئول کمیته صادرات کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه انجمن های دوستی به عنوان نهادی مردمی در وزارت کشور به ثبت رسیده است، گفت: این انجمن به منظور برقراری ارتباط بین ملت ها در بخش های مختلف پژوهشی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و اقتصادی ایجاد شده است.
حمیدرضا مومنی هدف از برگزاری این نشست را آشنایی هر چه بیشتر با ظرفیت های موجود در این انجمن ها و تبادل افکار برای بهره گیری از این پتانسیل ها در راستای فعالیت های بازرگانی فعالان اقتصادی استان و معرفی ظرفیت های استان به این انجمن ها عنوان کرد.
انتهای پیام/م