مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاتم از برداشت کینوا در سطح ١٠ هکتار از اراضی کشاورزی خبرداد.

فتحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم گفت: گیاه کینوا یک منبع عالی از تمام اسید آمینه، پروتئین، مواد معدنی و فیبر است که می‌تواند جایگزین مناسب برای افراد گیاه خوار یا کسانی که از گوشت قرمز استفاده نمی‌کنند، باشد.

او افزود: با توجه به کاهش حجم آب‌های زیرزمینی و ضرورت تغییر الگوی کاشت و بهره‌برداری اقتصادی از آب و خاک، گیاه کم آبخواه کینوا در سطح ١۰ هکتار با عملکرد هزار و ۵٠٠ کیلوگرم در هکتار برداشت می‌شود.

فتحی بیان کرد: کینوا به کم آبی و شوری آب و خاک مقاوم و برای رشد و تولید دانه نیازمند هوای خشک است و زمان رسیدن کامل سنبله‌ها ۱۰۰ تا ۲۴۰ روز است که با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان خاتم دوره کاشت تا برداشت ۱۲۰ روز می‌باشد.

او گفت: کینوا یکی از معروف‌ترین غذا‌های سالم در دنیا است و ترویج کاشت این محصول می‌تواند موجب کشاورزی پایدار، تغذیه مناسب و تولید صنعتی شود.

فتحی افزود: کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر و لزوم اصلاح الگوی کشت جایگزین کردن محصول کم آب بر و مقاوم به خشکی کینوا در شهرستان، نقش موثری در بهره وری بهتر آب دارد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ادامه داد: شهرستان خاتم رتبه اول کشت کینوا در استان یزد را داراست و این محصول مشمول خرید تضمینی و قراردادی است و در شهرستان خاتم سه هکتار آن به صورت بذر نهال خریداری و مابقی تحت تضمین خرید قراردادی می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.