تولید ۲۹۰ میلیون تومان پارچه مله در خوسف

حدود هزار متر پارچه مله به ارزش ۲۹۰ میلیون تومان از ابتدای سال تاکنون در شهرستان خوسف، شهر پنبه مله ایران تولید شد.

صالحی مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف با اشاره به تولید ۹۵۰ متر پارچه مله ایران در خراسان جنوبی گفت: ارزش اقتصادی این میزان پارچه ۲۹۰ میلیون تومان است.

پنبه مله دارای قدمت کاشت بیش از ۳۰۰ ساله در منطقه خوسف خراسان جنوبی است.

از پنبه مله که در ایران تنها در خوسف خراسان جنوبی کشت می شود، پارچه‌ای بسیار گرانبها و ارزشمند با ارزش معنوی و اعتقادی فوق العاده به نام پارچه مله، با دست بافته می‌شده است که پس از ۴۰ سال بافت آن به وسیله میراث فرهنگی شهرستان خوسف احیاء و در حال رونق گرفتن است.

صالحی بیان کرد: بعد از چیدن پنبه صنعتگران، جداسازی غوزه و چله کشی پنبه را انجام می‌دهند و وقتی پنبه را چوب می‌زنند نخ مرغوبی به دست می‌آید و برای بافندگی آماده می‌شود.

او افزود: حدود ۹۰ نفر در چرخه مله بافی در بخش‌های حلاجی، نخ ریسی، بالشت زنی، رنگرزی سنتی، چله کشی مله، بافت رودوزی‌های سنتی و تبدیل به محصول نهایی با هدف جلوگیری از خام فروشی مشارکت دارند.

صالحی عنوان کرد: بانوان این خطه کویری تولیدات پارچه مله را در گذشته‌های دور در صندوق‌های جهیزیه نوعروسان می‌گذاشتند و این رسمی مرسوم بود.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف تصریح کرد: علاقمندان به تولید و فعالیت در چرخه مله می‌توانند به خوسف خیابان مطهری ۱۵ دبیرخانه مله مراجعه کنند.

کشت پنبه مله علاوه بر حفظ سرمایه ملی و فرهنگی، در توسعه صنایع دستی و پارچه بافی استان نقش بسزایی دارد.

این رقم محلی پس از سال‌ها نا آشنا بودن به همت مسئولان استان در تیر ۹۷ به شماره ۱۶۲۳ در فهرست میرات معنوی کشور ثبت ملی و در ۳۱ تیر ۹۸ شهر خوسف به عنوان شهر مله بافی ثبت ملی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.