انجام بیش از ۶۰ هزار آزمایش تخصصی تشخیصی در دامپزشکی کرمان

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: از ابتدای امسال بیش از ۶۰ هزار مورد آزمایش تخصصی تشخیصی در آزمایشگاه‌های دامپزشکی استان انجام شده اند.

حسین رشیدی با اشاره به لزوم تشخیص قطعی انواع بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بررسی کیفیت فرآورده‌های خام دامی با انجام آزمون‌های مختلف آزمایشگاهی، به تشریح بیشتر عملکرد آزمایشگاه دامپزشکی استان پرداخت و گفت: در راستای ایفای نقش نظارتی و حاکمیتی سازمان دامپزشکی کشور برای تشخیص انواع بیماری‌های دام، طیور، آبزیان و ... و عوامل میکروبی آلوده کننده مواد غذایی و نظارت بر بهداشت عمومی و باقیمانده‌های دارویی در مواد غذایی مورد مصرف شهروندان،  ۶۰ هزار مورد آزمایش مختلف تخصصی تشخیصی طی هفت ماه گذشته به دست کارشناسان دامپزشکی شاغل در آزمایشگاه‌های مجموعه دولتی (آزمایشگاه مرجع و منطقه‌ای این اداره کل و آزمایشگاه‌های شبکه‌های دامپزشکی شهرستان ها) به همراه مراکز آزمایشگاهی بخش غیر دولتی شامل سه آزمایشگاه در شهرستان کرمان، دو آزمایشگاه در شهرستان سیرجان و یک آزمایشگاه در شهرستان رفسنجان صورت گرفته است.

 مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با اعلام این خبر اظهار داشت: این آزمایشات با هدف تشخیص و درمان انواع بیماری‌های دام و طیور، بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و همچنین کنترل کیفیت فرآورده‌های خام دامی تولیدی به منظور تامین سلامت و امنیت غذایی شهروندان و حفظ ذخایر و سرمایه‌های دامی صورت گرفته است.

رشیدی تصریح کرد: بیشترین تعداد آزمایش در این مدت در بخش سرولوژی طیور با ۱۶ هزار و ۲۱۷ مورد، سرولوژی دام با ۳۵ هزار و ۹۶۹ مورد و کنترل کیفیت فرآورده‌های خام دامی با دو هزار و ۶۴۵ مورد بوده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان به فعالیت‌های آزمایشگاه‌های دامپزشکی استان اشاره کرد و گفت: این آزمایشگاه‌ها دارای بخش‌های گوناکون از جمله آزمایشگاه سرولوژی دام و طیور، انگل‌شناسی، کنترل کیفی (آنالیز شیمی و کشت میکروبی مواد غذایی)، میکروبیولوژی، سم شناسی،  PCR  و باقیمانده دارویی می‌باشند.

وی گفت: با نظارت این اداره کل بر فعالیت شش مرکز آزمایشگاهی بخش غیر دولتی سبب حمایت و تقویت بخش خصوصی و افزایش سرعت ارائه خدمت به شهروندان (رعایت حقوق ارباب رجوع) شده ایم.

 مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در پایان با اعلام اینکه آزمایشگاه سبب می‌شود تا دامپزشکی در چرخه عرضه و توزیع سالم وفق مقررات سازمان دامپزشکی نقش اساسی و سلامت محور خود را به خوبی ایفا کند گفت: آزمایشگاه مرجع و منطقه‌ای این اداره کل یکی از بخش‌های بسیار توانمند اداره کل دامپزشکی استان می‌باشد که با بهره گیری از کادری مجرب و متخصص و با دارا بودن بخش‌های گوناگون، به ارائه خدمات تشخیصی مورد نیاز در سطح استان می‌پردازد و نقش بسیار مهمی در ردیابی و تشخیص بیماری‌های دام، طیور و آبزیان و عوامل مخاطره آمیز در فرآورده‌های خام دامی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار