مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به وضعیت بحرانی بیشتر آبخوان‌های استان گفت: برخی آبخوان‌ها از جمله طلحه- فاریاب، دهرود– تنگ ارم و بوشکان نسبت به سایر آبخوان‌های استان وضعیت بحرانی‌تری دارد.

علی محمدی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: آمار ثبت شده در ایستگاه‌های باران سنجی این شرکت، نشان دهنده افزایش ۲۸ میلیمتری بارندگی مهر و آبان امسال نسبت‌به پارسال است.

وی افزود: اگرچه پیش بینی بارندگی ماه‌های پیش رو با ضریب خطای بالایی همراه است، اما امیدواریم با ادامه دار بودن بارندگی‌ها، قدری از فشار بر منابع آب سطحی و زیرزمینی استان کاسته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر می‌گوید: در سال آبی گذشته تنها ۲۱۲ میلیمتر بارندگی داشتیم که این اندک میزان بارندگی از میانگین بلند مدت استان نیز ۱۶ درصد کمتر بوده است و این در حالی است که در ۱۱ سال از دوره زمانی ۱۵ سال اخیر، بارندگی‌ها حتی از میانگین بارش ۲۵۳ میلیمتری استان بوشهر نیز کمتر بوده است.

وی عنوان کرد: این خشکسالی‌ها باعث زنجیره‌ای از پیامد‌ها از جمله کاهش کمی و کیفی منابع آب، خشکسالی کشاورزی، اشتغال منفی و بیکاری و حتی در صورت شدت، باعث منازعات اجتماعی خواهد بود.

به گفته محمدی کاهش بارندگی‌ها از یک سو و افزایش تقاضا به منظور برداشت از منابع آب زیرزمینی از سوی دیگر باعث شده تا همه دشت‌های استان با بیلان منفی روبه‌رو شوند.

وی گفت: این کاهش تراز از کمتر از ۱۰۰ سانتی متر تا بیش از ۲۰۰۰ سانتی متر در طول دوره آماری متفاوت است. در این میان وضعیت آبخوان‌های طلحه- فاریاب و دهرود– تنگ ارم با افت سطح آب بین ۱۰ تا ۱۶ متر و آبخوان بوشکان با افت بیش از ۲۲ متر نسبت‌به سایر آبخوان‌ها بحرانی‌تر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تاکید کرد: این امر علاوه بر تحمیل هزینه‌های بالای کف شکنی و پمپاژ به بهره برداران، موجبات نشست زمین و بروز خسارت به ابنیه و تاسیسات موجود و کاهش ظرفیت ذخیره آب خاک نیز می‌شود؛ برای همین اجرای طرح‌های تعادل بخشی، آبخیزداری و آبخوانداری و استفاده حداکثری از سیلاب‌های نابه‌هنگام و فصلی و مدیریت برداشت آب از منابع زیرزمینی و ارتقای راندمان و بهره وری آب دربخش کشاورزی را ضروری می‌کند.

وی بیان کرد: حجم کسری مخزن سالانه منابع زیر زمینی دشت‌های آبی استان بالغ ۲۵ میلیون متر مکعب و میانگین افت بیش از یک متر است. میزان کسری مخزن ایجاد شده در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه معادل ۲۵۰ میلیون متر مکعب است.

محمدی می‌گوید: مسئله آب مسئله‌ای میان بخشی است و برای صیانت از آن همه دستگاه‌های متولی باید نقش آفرینی فعال و مستمری داشته باشند. یکی از مهم‌ترین اقدامات اجرای قوانین مربوط به الگوی کشت و افزایش بهره وری در بخش کشاورزی به عنوان مصرف کننده اصلی منابع آب در ایران و استان بوشهر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.