کمبود منابع مالی موجب کُندی روند اجرای طرح تحول نخلستان

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: کمبود منابع مالی و تخصیص نیافتن به موقع و کامل اعتبارات از جمله عوامل کُندی روند اجرای طرح تحول نخلستان در استان است.

خوارزمی نیا مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تخصیص اعتبارات به صورت اسناد خزانه اسلامی با سررسید‌های طولانی مدت، موجب افزایش هزینه‌های اجرایی طرح‌های تعریف شده در طرح تحول نخلستان می‌شود.

وی بیان کرد: عدم ثبات و تورم شدید قیمت‌ها در بخش لوله و اتصالات و نبود تناسب بین هزینه‌های اجرایی طرح با اعتبارات تخصیصی از دیگر مشکلات طرح تحول نخلستان در استان است.

خوارزمی نیا افزود: در حال حاضر سهم دولت برای انجام هر هکتار آبیاری تحت فشار در استان ۵۴ میلیون تومان تعریف شده، این درحالی است که هزینه اجرا در هر هکتار بیش از ۷۵ میلیون تومان است و بهره برداران توانایی پرداخت این مابه التفاوت به عنوان سهم مشارکت در زمان اجرا را ندارند.

وی اضافه کرد: طرح تحول کشاورزی استان بوشهر در سطح ۳۴ هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی و نخلستان‌های دشتستان با محوریت تامین آب مطمئن، افزایش بهره وری، تغییر شیوه آبیاری از سنتی به نوین، اصلاح، نوسازی و حذف نخیلات کم بازده تعریف شده است.

خوارزمی نیا افزود: طرح تحول نخلستان شامل پنج زیر بخش اصلاح شیوه آبیاری، اصلاح و بازسازی نخیلات درجه ۲ به مساحت هفت هزار و ۴۰۰ هکتار، حذف، جایگزینی و احیای ارقام نخیلات درجه ۳ به میزان ۱۱هزار و ۱۳۰ هکتار، تدوین الگوی کشت و تشکیل گروه‌های آب بر است.

وی گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده در اجرای طرح تحول نخلستان شیوه آبیاری نخیلات شهرستان دشتستان در سه بخش سعدآباد، آبپخش و کُلُل و زمین‌های زراعی پائین دست شبانکاره از غرقابی به آبیاری نوین تبدیل می‌شود.

خوارزمی نیا افزود: در مرحله نخست عملیات تغییر شیوه آبیاری نخیلات در قالب طرح تحول نخلستان در سطح ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار شامل (۲هزار و ۴۰۰ هکتاری سعدآباد، ۶هزار و ۵۰۰ هکتاری آبپخش و یک هزار و ۲۰۰ هکتاری کُلُل) تعریف شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.