دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالای استان قزوین گفت: در ۷ استان کشور قاچاق فرآورد‌های نفتی زیاد است که استان قزوین هم جزو همین استان هاست.

زکی زاده دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالای استان در نشست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: عمده کالای قاچاق کشف شده در استان قزوین، شامل کالا‌های عبوری قاچاق می‌شود و بیشتر از آن، قاچاق فرآورده‌های نفتی در استان محسوس است که نیازمند نظارت‌های جدی از سوی دستگاه‌های متولی هستیم.

وی افزود: در ۷ استان کشور قاچاق فرآورد‌های نفتی زیاد است که استان قزوین هم جزو همین استان هاست.

به گفته دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالای استان؛ نکته جالب این است که این استان‌هایی که در آن‌ها قاچاق محصولات نفتی صورت می‌گیرد، اصلا در نقاط مرزی حضور ندارند و به دلیل تعدد واحد‌های صنعتی و کشاورزی، شاهد بروز قاجاق فرآورد‌های نفتی در آن هستیم.

زکی زاده ادامه داد: استقرار واحد‌های تصفیه روغن در استان قزوین، بارنامه‌های سوری و غیره، از جمله دلایل افزایش قاچاق فرآورده‌های نفتی در استان قزوین است که نیازمند نظارت جدی دستگاه‌های مسئول در این زمینه هستیم

وی افزود: بیش از ۵۰۰ بارنامه سوری در استان شناسایی شده است که فقط با بارنامه‌ها برخورد می‌شود و محموله نفتی حمل شده در قالب تخلفات قاچاق نفت بررسی نشده است.
این مسئول گفت: ۸۰ درصد پرونده‌های کشفیات به تعزیرات و ۲۰ درصد به دادسرا منتقل می‌شود.
زکی زاده گفت: سال ۹۹ محکومیت اولیه پرونده‌های قاچاق در تعزیرات ۵۵ میلیارد تومان و امسال ۳۸ میلیارد تومان بوده است که این ارقام در آرای قطعی به زیر ۱۰ میلیارد تومان در ۲ سال گذشته رسیده است.
۴۷ درصد کشفیات مربوط به ناجا، ۲۶ درصد مربوط به شرکت فرآورده‌های نفتی، ۶ درصد مربوط به قاچاق چوب و ۴ درصد سازمان صمت بوده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی هم در این نشست گفت: در حوزه قاچاق، اقدامات ما بیشتر سلبی است. در فصل پاییز بیشترین فراوانی قاچاق کالا در استان قزوین، به پوشاک اختصاص دارد.
سرهنگ حاجیان راد، افزود: در ۸ ماهه سال جاری ۱۴ هزار و ۴۵۱ بطری مشروبات خارجی و ۴۲ هزار و ۵۹۰ اقلام غیرفرهنگی و ۴۷ هزار و ۸۰۰ قلم لوازم آرایشی و بهداشتی کشف شده است.
وی اعلام کرد: بیش از صد و ۲۱ هزار قلم دارو،۳۰ قلم لوازم یدکی، ۹۳ هزار و ۶۰۷ قلم لوازم برقی قاچاق و ۷۹۷ دستگاه ماینر کشف شده که نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی گفت: در حوزه تجهیزات رایانه‌ای ۴۸ دستگاه و ۵۱۲ دستگاه موبایل و تبلت کشف شده است.
سرهنگ حاجیان راد افزود: در حوزه دخانیات بیش از ۱۰۱ هزار پاکت محصولات دخانی، ۶۱ هزار و ۳۴۰ کود شیمیایی، ۱۰۳ هزار لیتر سوخت و ۲۹۵ هزار و ۸۰۱ قلم خوراکی کشف شده است.
وی همچنین گفت: بیش از ۸۴ هزار کیلوگرم محصولات کشاورزی و ۳۸ قلاده حیوانات خانگی کشف و ضبط شده است.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی گفت: ۲۶۰ فقره از پرونده‌ها زیر ۱۰ میلیون تومان،  ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ۴۱ فقره،  پرونده‌های یک تا ۵ میلیارد ۴ فقره و پرونده‌های ۵ تا ۱۰ میلیارد  و بالای ۱۰ میلیارد تومان هم یک فقره بوده است.
سرهنگ حاجیان راد اعلام کرد: ۶۶۶ فقره پرونده قاچاق کالا تشکیل شده است که نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش داشته است.
وی گفت: ۶۶ میلیارد تومان مجموع ارزش کالا‌های کشف شده است.
به گفته رئیس پلیس امنیت اقتصادی؛ ۱۵۵ دستگاه خودروی قاچاق و ۹۲ دستگاه خودروی شوتی هم کشف شده است و ۳۵ نفر هم در این رابطه دستگیر شده اند.

سرهنگ حاجیان راد گفت: در حوزه رمزارز‌ها با همکاری اداره برق و کنترل تعرفه برق با هماهنگی مقام قضایی، نیرو‌های پلیس با مراجعه با محل در صورت مشاهده ماینرها، آن‌ها را کشف و ضبط می‌کنند.

وی افزود: برخی از کشفیات به اخبار مردمی اختصاص دارد که در برخی از شرکت‌های غیرفعال، اقدام به استخراج رمزارز می‌کنند.

وی اذعان کرد: دانش ما در زمینه کشف دستگاه‌های استخراج رمزارز پایین است و حتی در قانون هم برای خرید و فروش کنندگان دستگاه‌های استخراج رمزارز، جرم انگاری نشده است و مکاتبات فراوانی با مراجع قانونگذاری انجام داده ایم و تا به امروز هم به نتیجه نرسیده ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار