وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن ادامه محاصره را عامل در خطر افتادن جان بیش از ۵ هزار بیماری کلیوی در این کشور عنوان کرد.

وزارت بهداشت و مسکن دولت نجات ملی یمن در صنعاء اعلام کرد با توجه به ادامه محاصره ظالمانه یمن از جانب ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی و کمبود دارو و تجهیزات پزشکی بیش از پنج هزار بیمار یمنی مبتلا به بیماری نارسایی کلیوی با خطر مرگ روبرو هستند.

به گزارش پایگاه اینترنتی المسیره نت، وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن افزود: بیش از پنج هزار بیمار مبتلا به بیماری نارسایی کلیوی در صورت متوقف شدن جلسات دیالیز آنان در نتیجه اتمام دارو‌ها و محلول‌های خاص آن‌ها، با خطر مرگ روبه رو هستند.

وزارت بهداشت یمن پس از برگزاری نشست اضطراری با سازمان‌های بین المللی و داخلی با هدف یکپارچگی تلاش‌ها برای تأمین فوری نیاز‌های بشردوستانه و نجات جان بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد درحال حاضر دارو، مواد و تجهیزات لازم برای دیالیز بیماران کلیوی به اندازه کافی در انبار‌ها وجود ندارد و در سال ۲۰۲۳ دارویی در انبار‌ها وجود نخواهد داشت.

در این بیانیه ابراز امیدواری شده که سازمان‌های بین المللی و بشردوستانه به مسئولیت و وظایف خود در قبال بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی و تأمین دارو‌ها و محلول‌های خاص مورد نیاز آن‌ها عمل کنند.

وزارت بهداشت در ادامه از سازمان ملل متحد هم خواست به وظیفه اش برای متوقف کردن حملات متجاوزان، لغو محاصره یمن و صدور مجوز برای واردات دارو‌ها و تجهیزات پزشکی برای نجات بیماران یمنی عمل کند.

در بیانیه مذکور آمده است بیماران کلیوی سالانه به پانصد هزار جلسه دیالیز به همراه دارو‌های خاص این بیماری نیاز دارند و علاوه بر این نبود مشوق‌ها و توقف پرداخت حقوق کارکنان هم تأثیر منفی بر افزایش درد و رنج‌های بیماران کلیوی و مراکز دیالیز داشته است.

وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن گزارش داد که بیش از ۴۹۸ دستگاه همودیالیز در هفده مرکز به تعمیرو نگهداری نیاز دارند و استان‌های ریمه، أبین، لحج، الجوف، الضالع و البیضا فاقد مراکز دیالیز برای بیماران کلیوی هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار