در حالیکه کشت برنج در شالیزار‌های شمال ۳ ماه دیگر آغاز می‌شود شالیکاران هنوز برنج‌های برداشت شده خود را نفروخته اند.

برنجکاری شغلی است مشقت بار همراه با رنج‌های فراوان که ماه‌ها کشاورز را در طول سال درگیر خود می‌کند، رنجی‌هایی که با خون و دل کشاورز به بار می‌نشیند و دلال یک شبه تمام مزیت‌هایش را مال خود می‌کند و روز به روز بر پینه‌های دست کشاورزان در مقابل ماشین و خانه‌های لوکس دلالان اضافه می‌شود، رنج‌هایی که هر ساله با فرا رسیدن فصل برداشت و چشیدن طعم شیرین دست‌رنجشان، مدتی به دست فراموشی سپرده می‌شود؛ تا آغازی دوباره.

اما این روز‌ها که همان فصل برداشت و زمان چشیدن طعم خوش دست‌رنج می‌باشد به دلیل استقبال نکردن در خرید و کاهش محسوس قیمت برنج شاهد تلخی کام این قشر از زحمت‌کشانیم، موضوعی که با کاهش ۳۵ درصدی قیمت برنج نسبت به زمان برداشت محصولات و عدم خرید دسترنج‌هایشان با گذشت دو ماه از فصل برداشت زمینه‌ساز تبدیل مزارع یا فروش آن‌ها گردیده است.

رمضانی یکی از شالیکاران بابلی است می‌گوید: محصول کشت اول خود را دو ماه قبل برداشت کردم و کشت دوم هم اکنون برداشت شده است، اما هنوز یک کیلو برنج نفروختم.

او افزود: سه الی چهار ماه دیگر برای آغاز کشت برنج دوباره باید روانه شالیزار‌ها شویم و برای شروع و آماده سازی زمین باید پول داشته باشیم تا هزینه تراکتور و کارگر و سموم کشاورزی را پرداخت کنیم.

محسنی یکی دیگر از کشاورزان بابلی است می‌گوید: وقتی قیمت نهاده‌های کشاورزی در یک سال چند برابر افزایش یافته است، قیمت برنج باید با این هزینه‌های تولید همخوانی داشته باشد.

او می‌گوید: پارسال هر کیلوگرم برنج را در آغاز فصل برداشت ۳۰ هزار تومان از کشاورز خریدند و کمتر از یک ماه بعد قیمت برنج را به ۱۲۰ هزار تومان رساندند.

پستونشینی برنج‌های ایرانی + فیلم
این کشاورز ادامه می‌دهد: امسال هم برخی دلالان با این بهانه که واردات در راه است و قیمت برنج‌های داخلی کاهش خواهد یافت می‌خواهند برنج طارم را ۷۰ هزار تومان بخرند، مگر می‌شود وقتی قیمت همه اجناس بالا رفته است قیمت برنج نسبت به پارسال کاهش داشته باشد.

او به فروش نرفتن برنج را ترفند دلالان دانست و گفت: آن‌ها می‌خواهند با این اقدام کشاورز را مجاب به فروش برنج با نرخی کمتر از پارسال کنند تا خودشان آن را بعدا با قیمت بالاتر بفروشند.

عمو رجب یکی دیگر از کشاورزان بابلی است می‌گوید: مسئولان جهاد کشاورزی در ابتدای فصل کشت با حضور در مزارع کشاورزان را ترغیب به کشت ارقام پرمحصول می‌کردند و کشاورزان هم به این خواسته عمل کردند، اما اکنون هیچ اهمیتی به آینده کشاورزان نمی‌دهند.

او افزود: قیمت برنج‌های پرمحصول ایرانی مانند فجر و ندا تفاوت چندانی با برنج‌های خارجی ندارد، اما دولت بجای اینکه تولید داخل را از کشاورزان بخرد، در پی واردات برنج است.

این شالیکار می‌گوید: چند تن برنج طارم هاشمی دارم و با قیمت هر کیلوگرم ۸۰ هزار تومان هم خریدار ندارد در حالیکه دوماه قبل قیمت همین برنج ۱۱۰ هزارتومان بود.

او با بیان اینکه پارسال کود ۶۹ هزارتومان بود و امسال ۱۵۴ هزار تومان شده است، افزود: آیا نظارت فقط برای برنج‌های داخلی باید باشد و نهاده‌های کشاورزی و هزینه‌های کشت از این قاعده مستنثی هستند؟

جولان برنج های خارجی در سرزمین برنج های داخلی

طاهری رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه ورود برنج‌های خارجی یکی از دلایل کاهش قیمت برنج‌های ایرانی است، افزود: مصرف سرانه هر ایرانی بین ۳۶ الی ۴۰ کیلو است یعنی چیزی حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن مصرف سالانه برنج در کشور است که حدود ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۲۰۰ تن در کشور تولید می‌شود و دولت کسری آن را با واردات تامین می‌کند.

او افزود: بر اساس آمار امسال حدود یک میلیون تن برنج که خیلی بیشتر از کسری است وارد کشور شده است.

طاهری ادامه داد: ده‌ها کامیون برنج خارجی فقط وارد شهر بابل شده است تا بخشی از آن در فروشگاه‌های تعاونی مصرف توزیع شود، آیا ورود برنج‌های خارجی به مرکز تولید برنج هدفی جز ضربه زدن به تولید داخل است؟

پستونشینی برنج‌های ایرانی + فیلم
رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل گفت: روزانه بیش از ۲۰ کشاورز برای فروش برنج‌های خود به من مراجعه می‌کنند و می‌خواهند برنج هایشان را بفروشند، اما بازار کاملا راکد است.

او افزود: خرید تضمینی برنج یکی از اقداماتی است که دولت می‌تواند انجام دهد و با این اقدام بخش زیادی از محصولات به فروش می‌رسد و یخ بازار برنج هم آب می‌شود.

۹۰ درصد برنج‌ها فروش نرفته است

قربان زاده رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران شهرستان بابل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه ۹۰ درصد برنج کشت اول در شالیکوبی‌ها وجود دارد و فروخته نشده است، گفت: چند ماه از برداشت کشت اول برنج گذشته است، اما تاجران تمایلی به خرید ندارند.

او افزود: در برخی شالیکوبی‌ها آنقدر برنج برای فروش عرضه شده است که جا برای تردد افراد هم وجود ندارد.

قربان زاده ادامه داد: برخی تجار در ابتدای فصل برداشت شروع به خرید کرده بودند، اما با افت یک باره خرید و فروش برنج امروزه در مرز ورشکستگی قرار گرفتند.

رئیس اتحادیه شالیکوبی داران بابل افزود: به نظر می‌رسد برخی‌ها به دنبال کاشه قیمت برنج حتی به قیمت از بین رفتن اقتصاد کشاورزی هستند.

او با بیان اینکه خرید تضمینی برنج‌های پرمحصول یکی از راهکار‌های رهایی کشاورزان از انباشت برنج هایشان است، گفت: دولت تا دیر نشده باید فکری به حال کشاورز‌های زحمتکش کند، چونکه با ادامه این روند بدون شک شاهد تبدیل مزارع کشاورزی به سایر کاربری‌ها خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
دلال ها میخان با این کار برنج رو ارزون بخرن والا برنج در بازار گرونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
برنج ایرانی بالای 200 هزار تمن فروخته میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۸ آذر ۱۴۰۱
با این سیاستها می خواهند خودکفا هم بشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۸ آذر ۱۴۰۱
برنج پاکستانی خوب کیلو 35000 تومان است مگر دیوانه هستیم یا پول زیادی داریم که برنج ایرانی کیلوئی 80000 تومان یا بیشتر بخریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۸ آذر ۱۴۰۱
بهترین برنج خارجی ده کیلو سه دلارهه نه کیلو 5دلار.مردم ندارن
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۰:۱۶ ۰۸ آذر ۱۴۰۱
دلال جماعت دلش بحال بچه خودش هم نمیسوزه وای بحال برنج ایرانی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۸ آذر ۱۴۰۱
لطفاً دوستانی که از کشاورزی هیچ سر رشته‌ای ندارن نظر ندن وقتی صحبت از نهاده های کشاورزی میشه از تمام مراحل کاشت، داشت،برداشت،ببین بااین تورمی که در کشور وجود داره چقدر میشه من نمیخواهم همه را تک تک توضیح بدم شما برج دوازده موقعی که کشاورز برای آماده سازی خزانه برنج می‌ره داخل مزرعه فقط برای ده دقیقه با پای برهنه برو داخل مزرعه وایستا ببین آیا تحمل میکنید فقط همین را خودتون عرض کنم تمام کشاورزان شالیکار به سن 55نرسیده همشون بدون استثنا مشکل کمردرد وپا درد دارن پس برادر بیرون گود نشستی نگو لنگش کن ما هم راضی نیستیم مصرف کننده برنج را به قیمت بالا بخره دولت بیاد هزینه های تمام شده کشاورز را پایین بیاره ،کالاهای دیگر در بازار پایین بیاد کشاورز هم آذوقه مردم را ارزان دست مردم می‌رسونه ،یا حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
یک روش کشاورزی وجود داره به نام کشت مکانیزه که برای حل این مشکلات به وجود اومده. قیمت هار و هم پایین می آره. فقط کافیه از خودخواهی دست بردارین و با تجمیع مزرعه هاتون این کار رو انجام بدین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
فروشنده برنج طارم در استان گلستان کامل خالص ۷۵۰۰۰ بدون هزینه حملوبرنج فجر گلستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
شماره تلفن بدید بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
یک خرده ارزان تر بدهند خلق ا... از پستونشینی درمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
دلالها ی کثیف آنقدر برج ایرانی را گران و با پاکستانی قاطی کرده اند که مردم از خرید آن عاجز شده و سردر گم شده اند
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۲۰:۱۵ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
فرق برنج با ماکارونی چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
وقتی نمیصرفه چیزی بکارید که بصرفه سیاست بازار آزاد یعنی این تولید کننده ای که گران تولید کند حذف میشه این خریداره که مهمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
من خودم را میگویم نمی توانم برنج ایرانی به قیمت کیلویی ۱۲۰ هزار تومن بخرم نه اینکه نمیخواهم وسعش را ندارم ارزش پولم پایین ودرآمدم هم کم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
من برنج فروشیم تو بازار خریدار نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
به قیمت بدین هست. زیاد هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
دولت باید با توضیح مناسب برنج خارجی تایلند پاکستانی هندی امریکا جنوبی قشر متوسط رو به پایین جامعه را حمایت کند این بازی دلالها و کشاورزان پایان بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
برنجکاران کشور چه شمال و چه مناطق جنوبی و غربی کشور گروه تلگرامی درست کردن و مرتب با هم برای گرانفروشی و مظلوم نمایی خود تبادل فکر میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۸ آذر ۱۴۰۱
آفرین به این هوشتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
بخدا اینقدر هم بی انصاف نباشید وهمه چیزو سر کشاورز بدبخت نشکنین!کود400،سم380،نشا550،درو550،هزینه تراکتور ساعتی110هزار، گازوئیل آزاد وروغن لیتر70، ووو..بخدا واسه خود ما هرکیلو60/65در میاد،وبه80/90تومن فروش هم راضی هستیم! ولی این وسط دلاله که ازما65میخره .مبفروشه120/140،کشاورز بدبخت با اینهمه بدهی و غیره ازکجا خرج زمستون بچشو بیاره ،همه هم میرن مدرسه...شاید کشاورز بی انصاف هم پیدا بشه. ولی للله آن من دهقان بی تقصصیرم تو این اوضاع...بیا پینهای دستمو ببین بعد قضاوت کن... لطفاً انتشار یابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
راه حلش کشت مکانیزه هست. مثل همه دنیا.
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۳:۳۷ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
وقتی برنج قیمتش سه برابر شده مجبور هستیم برنج بی کیفیت و بی طعم هندی و پاکستانی بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
برادر من امسال همگی دست به دست هم دادند که به دلال ندن و ندادن و کارشونم درست بود ولی خودشون الان دارن بدتر از دلال میفروشن و قیمتهای عجیب غریب !
پس الان که دلال حذف شده چرا دارن به قیمت همون دلال میفروشن؟؟! دلال رو میگن حذف کنید و بدون واسطه بفروشید که قیمت پائین به دست مردم برسه نه اینکه خود برنجکار قیمت بالاتر از دلال رو بگه !
از طرفیم همه باهم یکی شدن که قیمت به اصطلاح نشکنه و پائین نیاد و مردم مجبور شن به همین قیمتها بخرن ولی فکر نکردند که مردم توان خرید با این قیمتها رو ندارند و از طرفیم چون باهم یکی شدن که قیمت رو نشکنند خیلیها که میخوان منصفانه هم بدن جرات نمیکنند و از طرف برنجکاران دیگه طرد میشن و باید هزار حرف و حدیث و.... رو تحمل کنند یعنی الان منصف و غیر منصف و... یعنی کلا تر و خشک دارند با هم میسوزند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
محصولاتی که تولیدشون پر هزینه هست و صرفه اقتصادی نداره دیگه نباید تولید بشه 90 درصد دنیا برنج نمیخورن مردن مگه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
بعضی از دوستان نوشتن که هزینه های تولید بالاست و نمیصرفه. جواب درست اینه که این مشکل شماست. برید ببینید کشورهای دیگه چطور برنج تولید میکنن که قیمت مصرف کنندش تو ایران نصف یا گاهی یک سوم قیمت کشاورزان ایرانی هست. ما که نمیتونیم چون شما بلد نیستی کشاورزی کنی هر چی پول داریم بدیم به شما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
دقیقا ، وقتی که کشاورزی رو با روش انسان های اولیه انجام میدهند نتیجه این میشود که هزینه ها جبران نمیشود
حال نه فقط برای برنج ، برای میو ها هم هنوز خیلی از کشاورزان به روش آبیاری قطره ای روی نیاوردن و انتظار دارن یک رود پر آب وسط باغ داشته باشند تا بتوانند کشاورزی کنند.
برخی میوه ها را میتوان با 1/5 مصرف آب فعلی به خوبی عمل آورد .کشاورزی علم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
دقیقا همینه چطوری پاکستان برنج میکاره کیلو ۲۰ تومن براش میصفه. برای کشاورز ما ۸۰ تومنم نمیصرفه اونم برنجی که اکثرا قاطی با برنجهای نامرغوب میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
مثل اینکه متوجه نشدی هزینه سم وکود وکارگر سه برابر سال قبل شده .حتما توی پاکستان این هزینه ها که دولت در اختیار کشاورز میذاره با قزمت بسیارپایین تریه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
اگر کشاورزی به خیال خام فروش قیمت بالای برنج به مردم مفلس پول زیادی به کارگرو ... داده باشه حالا متنبه خواهد شد.
United States of America
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
اگه دولت سازوکاری بچینه که خود شالیکار بفروشه محصولشو به مصرف کننده و شالیکار هم کم کنه طمعشو بفروش میره خوب هم بفروش میره وگرنه هیچ ایرانی برنج اشغال پاکستانی رو دوست نداره ولی باید بشه خرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
کشاورزها هم اگر مستقیم به مردم بفروشند مگر منصفانه یا ارزانتر از دلال خواهند فروخت
مسلما خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
انبار کنین تا بپوسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
وقتی نه سیاست قیمت گذاری وجود داره ونه امنیت برای کشت کشاورز بد بخت وقتی همه چیز و از پارسال تا به حال سه چهار برابر شده واقعا باید کشاورز چه کنه؟؟؟،
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۶ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
خود مردم باید به فکر هم باشن نه کس دیگه.
داداش بی خیال همون 120 میخریم ندید دست دولت خواهشاً
Iran (Islamic Republic of)
حسین زاده
۱۱:۵۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
این درسته که مردم از قیمت بالای برنج با توجه به قدرت خرید خودشون ناراضی هستن ولی اینکه این قیمت رو به طمعکار بودن کشاورز ربط بدن درست نیست
من برنجکار هستم
پارسال تابستون برنج خودم رو 35هزار تومن فروختم.
میشناسم کسایی رو که برنجشون رو پارسال چندماهه فروختن40 تومن و هنوز موعد چکشون نرسیده بود برنج شده بود 120هزار تومن
امسال که یه کیسه کود شد600تومن
یا دستمزد کارگر شده بود روزی700هزارتومن
هزینه خرید وسایل کشاورزی و هزینه حمل بارو کارمزد کارخانه و... چندین برابر شده، وقتی که براورد هزینه برای هر کیلو برنج حداقل 60تومن برای من کشاورز میشه چطور انتظار دارین من بیام قیمت پایین بدم.
این دلالها و مافیای پشت پرده برنج بود که پارسال این سود رو بردن و امسال که کشاورز حاضر نشد برنج خودش رو با قیمت دلخواه اونها بده بهشون، با نخریدن از کشاورز و درست کردن این جو منفی علیه کشاورزها، دارن برای سود کلان سالهای بعد خودشون برنامه ریزی میکنن.دولت هم که با واردات بیشتر فقط بنظرم کار دلالها رو داره راحتت میکنه.
پراید30 تومنی رو دارن بهتون200میلیون تومن قالب میکنن میرین صف میبندین برای خریدش، روغن شده 200 هزار تومن یا خیلی قیمتهای دیگه که هممون داریم تو این مملکت میبینیم چقدر افزایش داشته
اونوقت من کشاورز شدم طمعکار!!!
این واقعا بی انصافیه
لطفا حذف نکنید نظرم رو
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۰ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
عزیزم روغن اگر گرونه چون روغن پایه به قیمت دلاری از خارج از کشور وارد میشه
برنج که تولید خودمونه؟ کودش که پشکله گوسفنده آب هم که از خارج واردنمیشه تو کشور خودمون میباره فقط میمونه سم که اونهم اکثراً تو ایران خودمون تولید میشه
چرا باید با سودهای کلان به مردم باید برنج داخلی رو فرو کرد؟
بابا ماس مالی نکنید گرون فروشیتون داداش مردم همه میفهمن
بادسته کورها طرف نیستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
پس شما چشمتون به اینه که چون پراید حلبی شده 200 میلیون شما هم عقب نمونید و به قیمتی که دلتون میخواد بفروشیدبرنج را ؟!
عزیز من پراید اگه بشه 1 ملیارد حق داره چون خودروسازی شده انحصاری !! وحالا شما هم میخواید عین خودروسازی و .. عمل کنید و واردات نشه؟؟!
ضمنا پراید هرقیمتی بشه حداکثرش اینه که زورمون نمیرسه و نمیخریم ولی مگه گندم و برنج و خورد وخوراکی رو میشه به زن و بچه نداد و نخرید ؟! به هر بدبختی هم باشه اینها رو باید خرید چون زن و بچه و خصوصا به بچه ها که نمیشه گفت برنج گرونه و نمیخرم و اصلا بگیم بچهها حالیشون میشه گرونی یعنی چه؟؟!
قانع باشید ...همین!
سال قبل 35 تومن فروختید خب امسال تورم هم که بود لااقل یه درصدی بالاتر میبردید نه اینکه بکنیدش 3-7-4 برابر !! والا همون پراید هم که میگی از سال قبل تا حالا مگه 3 برابر شده؟؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
حسین زاده
۱۳:۲۰ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
اولا من منظورم از روغن، یه مثال از افزایش قیمت همه ی اقلام تو کشور بوده.
ثانیا چرا شما فکر میکنید برنج همینطوری براحتی و با هزینه کم کاشت و برداشت میشه؟
پشکل گوسفند!!؟
آب هم همینطوری میباره و زمینهامون آبیاری میشه؟
همون کودی که میگی تو ایران تولید میشه پارسال 150 تومن و امسال کیسه ای 650 هزار تومن خریدیم
هزینه کارگر پار سال 300 تومن بوده امسال روزانه به 700 هزار تومن رسیده
هزینه سوخت و موتور های آب و کلی هزینه دیگه
اونوقت شما که اطلاعی نداری میگی پشکل گوسفند میریزیم تو زمین؟!
من حرفم اینه که مردم هم قدرت خریدشون کم شده حق دارن ناراحت باشن از قیمت بالای برنج ولی این قیمت رو به حساب طمعکار بودن کشاورز نباید گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۳۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
دستمزد کدوم کارگر شده 700 اون کارگر نیست بخدا اون مهندسه
کجا کار دارین منم میام
Iran (Islamic Republic of)
حسین زاده
۱۳:۴۸ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
من منظورم از روغن و ماشین مثال بود که بگم تورم و افزایش قیمت تو همه چیز اتفاق افتاده شما هم به جای اینکه کل مطلب رو درک کنید گیر دادین به مثال.
جناب ناشناس اره سال قبل فروختم 35 تومن چون هزینه تولید برنج برای من خیلی کمتر از امسال بود.
امسال که هزینه تولید برنج برای من 4 برابر شده من کشاورز برنجم رو چطور میتونم دوبرابر قیمت پارسال بفروشم؟
شما هم حق داری از بابت گرونی برنج ولی این گرونی از طمع من کشاورز نیست.
Iran (Islamic Republic of)
حسین زاده
۱۳:۵۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
آقای علی آقا به خدا 700 تومن دستمزد روزانه کارگر نشا بوده امسال. تازه هزینه خورد وخوراکشون هم انجام دادیم.
برای یه زمین یک هکتاری حداقل 10 نفر کارگر میخواد.
این هزینه ای که گفتم فقط برای یک روز نشا برنج هستش.بقیه هزینه ها بماند
به خدا من به شما حق میدم از قیمت بالای برنج ناراحت باشین ولی شما بیا از نزدیک کار و هزینه من کشاورز رو ببین اونوقت متوجه میشی که چرا من مجبورم این قیمت بدم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۱۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
عزیزم حقوق پایه کارگر اگر ماهی 7 میلیون تومن هم باشه روزی 700 هزار تومن نمیشه داداش میشه 233 هزار تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
جناب حسین زاده شما کجا تشریف دارین که به کارگر روزی 700 میدین؟ بخدا ادرس بدین من با مدرک دکترا حاضرم بیام با روزی 350 واست کارگری کنم! ماشینتم واست می شورم. غذا هم خودم میارم. اصلا واسه شمام غذا میارم!
Iran (Islamic Republic of)
حسین زاده
۱۴:۵۵ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
عزیزم کارگرهای روزمزد که برای نشا برنج میان دستمزدشون فرق میکنه
ما پارسال تقریبا300 تومن روزانه میدادیم امسال حداقل 700 تومن و اواخر کار از 800 تومن هم بیشتر شد.
اگه نشا برنج بلدی اردیبهشت سال بعد بیا فریدونکنار بنظرم بالای یک میلیون تومن میشه دستمزد کارگر نشا.
(چون کشاورز نیستین و نمیدونین برای برنج چقدر هزینه و زحمت انجام میشه فکر میکنید ما سود زیاد داریم میگیریم)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
بهترین برنج خارجی ده کیلو سه دلارهه نه کیلو 5دلار.مردم ندارن
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۱:۵۳ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
شمال فقط برای تفریح و باغ ویلا خریدن متمولین کشور خوبه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
شما به فکر صادراتت باش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
کشاورز الان میخاد یک روزه بکاره ویکروزه درو کنه هزینه زیاد نداره اکثر کشاورزا چند شغله هستند و زمین مفت از دولت قبل کرفتن یا جنگل زدن یا مراتع مالیات هم نمیدهندمیخواهند پدر مردم دربیارن نخرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
چقدر نادانسته تحلیل کردید و نتیجه گرفتید، واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
دولت باید با توضیح مناسب برنج خارجی تایلند پاکستانی هندی امریکا جنوبی قشر متوسط رو به پایین جامعه را حمایت کند این بازی دلالها و کشاورزان پایان بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
چه خبره مردیم از گرونی
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۶:۴۳ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
سلام برادر ناشناسی که در فریدونکنار هستی و کشاورز برنجکاری؛
اینکه گفتی کشاورز برنجش رو 110 نمی فروشه، اشتباه هست من خودم همین حدود 2 هفته پیش 100 کیلو برنج از نوع هاشمی از یکی از دوستان کشاورزم که یکی دو سال هست باهاش آشنا شدم خریدم (با منت) 108 هزار تومان.
میگفت کیلویی 110 تومان ولی با اصرار من مبنی بر دادن تخفیف با کلی منت گذاری و ... هر کیلو فقط 2 هزار تومان تخفیف داد و برای 10 کیلو ده میلیون و هشتصد هزار تومان پول نقد دادم.
جهت اطلاع شما دوستان بنده از آستانه اشرفیه، لولمان برنج خریدم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۶ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
با عرض سلام خدمت هموطنان عزیزم
برادران و خواهران عزیزم فقط یه جمله میگم
" ارحم ترحم"
رحم کنید تا رحم به شما کنند
اگر ما به خودمان احترام نگذاریم هیچ بنی بشری در دنیا نمی تواند به ما احترام بگذارند
وقتی کشاورز و شالیکار عزیز دست دلال خون آشام را کوتاه میکنه و خودش میشه خون آشام دیگر هیچ چیزی نمیتوان گفت
برنجی که نهایتاً برای خود شالیکار کیلو 40هزارتومان تمام میشه رو مستقیم به مردم کیلو 110 میده و تازه میگه به شما ارزون دادم انتظاری از دولت نباید داشته باشیم
عزیزانی که میفرمائید هزینه رفته بالا به شما میگم تولید توسط شالیکار یک کیلو دو کیلو که نیست بحث هزاران کیلو هستش
اگر یک کشاورز در هکتار 3000 کیلو برنج تولید کنه و روی هرکیلو برنجی که الان در بازار 120هزار تومن فروش میره 30 هزار تومن سود بگیره میشه رقمی نزدیک به 90 میلیون تومن سود خالص بدون مالیات. این سود رو بزار کنار درآمد کارمندی که در سال فقط نزدیک 40میلیون تومن پس از کسر عنوان قسط و وام و مالیات و.. پول براش میمونه تا بفهمی 6 ماه کار کردن و 90میلیون سود کجا و 12 ماه مثل چی کار کردن و 40 میلیون تومن کجا.
یه خورده باید تامل کنیم که چرا برنج روی دست شالیکار مونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
چرا اطلاعات و آمار غلط به مردم میدین
رو چه حسابی هزینه هر کیلو رو 40 تومن میگین؟
حداقل 60 تومن هزینه هر کیلو میشه
الان کیلویی 90 تومن از من کشاورز نمیخرن بعد شما میای چرتکه میندازی 120 تومن و سالی 90 میلیون!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۲۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
برادر ناشناس شما حساب کتاب بلدی یا نه
بنده عرض کردم برنجی که الان تو بازار هست 120 برنجکار داره 120 میفروشه. خب برادر من داره سود از من میگیره 60هزار تومن. شما نیمتونی 90بفروشی حتما برنجت خرابه چون من رفیقم تو گیلان زمین کشاورزی داره با منت به من فروخته 110، چی داری میگی داداش فکر کردی ما سرمونو کردیم تو برف و داریم شما برادر زحمت کش رو بدون سند و مدرک محکوم میکنیم؟
تا وقتی دنبال ماشن شاسی بلند سوار شدن باشی و تا وقتی دنبال سودهای هنگفت باشی اوضاع همینه و بدتر هم میشه
تمام زندگی شده چشم و هم چشمی
چرا مثلا پولدارهای تهرون شاسی سوار شن من نشم؟ عزیزم شاید پولدار تهرونی دزدی کرده(دور از جون هموطنان عزیزم فقط مثاله شاید) شما هم باید دزد بشی؟
چرا قدیم تو ایران برکت و فراوانی زیاد بود؟ چون مردمش اینقدر دنبال تجمل و تجملگرایی نبودند و دنبال کسب سود به هر قیمتی نبودند.
شما برنجت رو همین الان به من بده 75 تومن به خدا اگر یک کیلو برات موند تا فردا. کیلو 15 تومن سود ببر به جای 30 تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
من منطقه ی فریدونکنار هستم که تو کیفیت برنج حرف اول رو تو کشور میزنه.
من اینجا ندیدم کشاورزی برنج خودش رو 110 هم فروخته باشه
این قیمت فروشگاهی هستش.
اون دوست شما شاید طرز فکرش این باشه که شما گفتی این دلیل نمیشه که همه اینطوری باشن
هزینه کاشت و داشت و برداشت برنج امسال چندین برابر شده
قیمت برنج هم مطمئنا بالا رفته
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۱۵ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
برادر نباید هم دیده باشی چون برنج فریدونکار رو 110 نمیفروشن 158 تومن تو محله پیروزی تو مغازه میفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
اتفاقا درست امار داده شما ۵ تا ۶ کیسه بیشتر کود استفاده که نمی کنی برای چندین تن برنج فوقش پارسال که ده میلیون هزینه ات شده ۲۰ میلیون یعنی ده میلیون بیشتر ولی محصولت چی اگه پارسال ۵۰ میلیون فروختی امسال حتما باید ۲۰۰ میلیون بفروشی یه کم انصاف داشته باشید دنیا دو روزه .شما شمالی ها که مرفه ترین های ایرانید یه کم دلتون به حال ملت بسوزه خودت که پول برنج ندادی ببینی که چقدر سخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
چرا راجع به چیزی که نمیدونی الکی نظرمیدی
اولا که از پنج شیش تا کیسه کود بیشتر استفاده میشه.
دوما مگه فقط کوده؟
از خرید لوازم کشاورزی بگیر تا دستمزد کارگرا و هزینه ی آماده کردن زمین هزینه های آبیاری زمین
و هزینه برداشت برنج و کارمزد کارخانه های برنج و...
همه و همه حداقل نسبت به پارسال 3 برابر شده
چرا الکی نظر میدی
(وجدانا از اسفند ماه تا مرداد ماه که فصل برداشت برنج هست بیا یه زمین کشاورزی رو زیر نظر بگیر و هزینه ها و زحمت کاریشو ببین)
چندبار گفتم باز هم میگم مردم حق دارن قیمت برنج زیاده ولی باور کنید هزینه ی تولید برنج هم خیلی زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
کشاورز عزیز خودتم خوب میدونی مردم ندارندددددد !! خب وقتی ندارند مگه میشه برنج از شما به قیمت بالای 100تومن بخرن(زیر 100 تومن نمیدید اینجا جوگیر شدید میگید واگرنه اینهمه سایت فروش برنج هست خودت سه جستجو کن ببین برنج طارم و... رو به این قیمتها پیدا میکنی ؟؟؟!)
پس وقتی مردم ندارند حتی ارزانترین برنج خارجی را هم انتخاب میکنند چه برسه به بهترینش که اونم حدود 320 و... (هر10کیلوئی) !
پس شما همون اول وقتی برداشت کردید و همگی دست به دست هم دادید که یعنی بازار را دست بگیرید و قیمت پائین نیارید نتیجش شد این !
خب الان اصلا مزایده بگذارید هرکسی بیشتر خرید به همون بدید! نمیشه که وقتی مردم تو خرید برنج خارجی (ارزونترینش) موند شما گله کنید چرا برنج مارا کیلوئی 120-130-140-150.. نمیخرید! یه خانواده مثلا 5نفره مگه چقدردرآمد دارن تو این رکود اقتصادی که 10 کیلو برنج را از شما بخرند بالای 1 میلون و نهایت 1 هفته مصرف کنند؟!
پس اگه خدا وکیلی دولت هم وارد نمیکرد شما تا کیلوئی 500 تومن هم قانع نمیشدید !
خب با این اوصاف اگه وارد نمیشد مردم چطور باید شکمشونو سیر میکردند با وجود اینکه خیلیها توان همون ارزانترین برنج خارجی را ندارند که بخرند؟!
یه کم منصف باشید هم خدا بهتون برکت میده هم خلق خدا دعاتون میکنه هم پستوهاتون از برنج که تل انبار شده خالی میشه و والا کیلو 50 هم بدید براتون خیلی خوب هم میصرفه چه برسه به......!
اگه قبول نمیکنید کاری نداره که ، کارشناسان بیان و قیمت گذاری کنند و کود و کارگر و .. را حساب و یه درصد منصفانه هم سود روش حساب کنند ببینید چقدر درمیاد به همون قیمت بدید اونوقت اگه کسی نخرید شما بگید دولت چرا وارد میکنه ؟؟!
اصلا شما یه قشر هستید که برنج تولید میکنید و واقعا اگه وارداتی نشه مردم نتونن بخرن صدای چند میلون از مردم درمیاد؟! پس انصاف هم خوب چیزیه !
درکل قانع نیستید !! به قول خودتون پارسال 30 تومن دادید به دلال خب چرا 30 تومن براتون صرف داشت و باز کشتتون رو حتی با کمبود آب و.. زیاد کردید(کاری نداریم دلال چند فروخت)؟! پس کشاورز عزی شما به قول اون دوستمون احتکار کردید و همگی هم باهم که بشه 200 تومن و دیدید که نشد! ولی الان کلا زیر 100 تومن نمیدید (جدای طارم و.. که 150 هم نمیدید)
تو این وضع اقتصادی مردم کمی به مردم کشور خودتون رحم کنید هم فروشتون خوبه هم همه ازتون راضین!!!الان احتکار کردید و10 سالم بتونید نگه دارید همین آشه و همین کاسه چون اگرم مردم داشتند یه تعداد محدود میخریدن به این قیمتها وباز مردم عقل و شعور دارند و میفهمیدند که دارید سوء استفاده میکنید از کمبود برنج در بازاد(درصورت وارد نکردن دولت)!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
اکثر برنجی که حرفش را می زنید دست دلال بازار هست. همین دو ماه پیش انبار برنجی دیدم که برنج های دو سال پیش آنجا بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
بله درست ولی امسال خود برنجکاران دست دلالان رو از پشت بستند! جالبه میگن وارد هم نکنه دولت که قیمتها بالا باشه ! اما یه کم فکر نمیکنند که مردم و زن وبچه مردم اگه وارد نشه باید چکار کنند و آیا میتونند با این قیمتها برنج بخرند یانه؟! یعنی قول میدم اگه دولت برنج وارد نکنه قیمت برنج نجومی که میشه هیچ ... کلا گیر هم نمیاد و باید بری توصف برا دو کیلو برنج ارزون خارجی! وازطرفی هم اعتراضات شروع میشه !!
پس یه قشر نمیشه که به هوای سود بیشتر فشار روی کل مردم را زیاد کنند و مردمو گرفتار !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
به لطف آقایون مردم به برنجهای ایرانی اعتمادی ندارند .چون آنقدر تقلب و اضافه کردن برنج خارجی اقدام میکنند و به نام برنج اعلای ایرانی میفروشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
به قیمتی بده که من بتونم برای زن و بچم بخرم منم دوست ندارم بچه ها گرسنگی و سختی تحمل کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
خوب بدهید مردم. چرا پستونشینی؟
Iran (Islamic Republic of)
علی نظام دوست
۱۱:۰۶ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
بنام خدا
نه اینکه مردم لج کنند و برنج نخرند خیر اینطور فکر نکنید بلکه مردم توان و قدرت مالی خرید برنج کیلو 120 یا 140 هزارتومانی را ندارند
باید قدرت خرید مردم را بالا برد و راهکار آن دادن یارانه منطقی به شالی کاران و فروختن برنج با قیمت پایین فقط به یارانه بگیران توسط کارت بانکی سرپرست خانوار است به صورتیکه عزت مردم با قراردان بازه زمانی و صف های طولانی و ....... لگد مال نشود و بسیار اصولی به مردم برنج فروخته شود.
ضمناً بعضی شرکت ها مانند گلستان را هم باید جریمه شنگین کنند چون 900 گرم برنج را به قیمت بسته ای 145000 تومان میفروشد و این به نوعی وحشی کردن بازار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
داداش اون گلابی رو لولو برد یارانه تموم شد میتونید برنج ارزون تولید کنید اگه نمیتونید جمعش کنید
Iran (Islamic Republic of)
hamed
۱۱:۰۲ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
این آقا راحت میتونه محصولش رو توی یک جمعه بازار یا غرفه های شهرداری با قیمت مناسب بگذاره در اختیار مردم عادی به واسطه و دلال هم نفروشه که اگر این واسطه ها حذف میشدند خیلی قیمتها بهتر میشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
به عمو رجب بگید خودتی میتونی سایت بزنی به قیمت منضفانه به مردم بقروشی دندون گردید همتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
بر چه مبنایی برنج 30هزار تومانی در عرض چند ماه120هزار تومان شده چند سری برنج را به عراق صادر کردن وپیش خودشان گفتن هر چه عشقمان بکشد برنج را می فروشیم کسی در ایران نتوانست بخرد بهتر می‌دیم به عرب ها دلار می گیریم دلار را هم می ریم ترکیه خوش می گذرانیم دولت نباید حتی اجازه صادرات یک کیلو برنج را بدهد تا در داخل ایران قیمت ها واقعی ومنطقی شود برنج در پستو یا هر کجا مانده به قیمت بفروشند تا فروش برود برنج کاری در زمان فتحعلی شاه قاجار کار مشقت باری بوده الان همه چیز مکانیزه شده دولت نباید از کیلوی 25هزار تومان بیشتر در صورت خرید تضمینی برنج برنج را بخرد تا فشار به مصرف کنندگان نیاید که حق آب و خاک در این کشور را دارند
Iran (Islamic Republic of)
حقیقت
۱۱:۰۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
دقیقا ًدرسته
حر دل منو زدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
آفرین دقیقا درسته !
اگه سال قبل که به قول خودشون کیلویی 35 دادن دلال سود نداشت کسی برنج نمی کاشت و میرفتن سمت کشتهای دیگه که آب بر هم نباشه ولی سود داشته و داره ولی متاسفانه قانع نیستند!
اصلا الان که به دلال ندادن و واسطه ای نیست چرا باید به قیمتی که دلال میداد بدهند به دست مردم؟؟؟؟! دلال حذف میشه که قیمت عادلانه بشه و دست به دست نگرده نه اینکه خود صاحب برنج بشه بدتر از دلال ! واصلا الان که دلال نیست چه فرقی کرده با اونوقتی که دلال بود؟؟؟؟؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
برادر نقطه سر به سر برنج 40 تومنه که شما رد کردی.حالا هرچی گرونتر کنی بارت بیشتر رو دستت میماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
همه چیز گرونه ونظارتی نیست دولت اومده 300 یارانه داده همه چیز گرونتر کرده
Iran (Islamic Republic of)
d
۰۹:۱۹ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
بهترین برنج خارجی ده کیلو سه دلارهه نه کیلو 5دلار.مردم ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
شما برو پیش همون کشاورز زحمتکش اگر برنج رو کیلویی 110 بهت کمتر داد! عامل همه این مشکلات خود کشاورزه. چون فکر می کنه برنجش رو باید به همون قیمت که تو فروشگاه وسط تهران هست بفروشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
البته پول کارگر وسم و چند ماه تلاش هم درنظر بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
یه دانشجو
۰۹:۳۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
وقتی هزینه تولید کشاورزی بالا رفته. وقتی یه کیسه کود رو میخریدن 90 هزارتومن، الان باید بخرن 540 هزار تومن باید چه کار بکنن؟ وقتی خود اداره آب برای پروانه هر چاه چند برابر سال های گذشته پول میگیره، وقتی بهش سوخت برای موتور کشاورزی نمیدن و باید آزاد تهیه کنه و ..... کشاورز باید چیکار کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
برنج طارم روستا استان گلستان کیلویی ۷۵۰۰۰ تومان بدون هزینه حمل موجود است خریدار تماس بگیرد همینطور برنج فجر گلستان ۷۵۰۰۰ تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناسناس
۲۳:۲۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
برنج طارم استان گلستان ۷۵۰۰۰ تومان وبرنج فجر موجود است کساورز هستم تز روستاهای این استان
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۰۸:۵۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
این نشان میدهد که مردم قدرت خرید برنج را هم ندارند بخصوص قشر کارمند کارگر و کم درآمد و بیکار .............دولت باید کاری بکند تا هم کشاورز بتواند بفروشد هم خریدار بتواند بخرد
Iran (Islamic Republic of)
نکته دان
۰۸:۴۲ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
برنج کاران واقعی برنج خوب ومرغوب را دپو کردن چوب خدا صدا نداره مردم فقط میتونن برنج خارجی بخرن شما هم ارزونتر بدبید تا بتونید بفروشید
برنج سوپر باسماتی پاکستان همتای خویب برای برنج گرانقیمت شماله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
خود کشاورز از همه حریص تره اینا همش دروغه که هشتاد میدیم کسی نمیخره من از خود کشاورز صد و ده خریدم اگر ارزون تر بدن همه میخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
قیمت دلال تعیین می کنه نه کشاورز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
بله کاملا درسته ما شهریور بهشون گفتیم صد وبیست به ما بده گفت نه برنج قرار بشه دویست من زیر صد و پنجاه نمی دم
Iran (Islamic Republic of)
کامیار
۰۸:۱۷ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
گر در سر ایشان تدبیر بودی
وضعی ملت به ز این بودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
گرانترین برنج به چه درد مردم میخوره وقتی توان خریدن ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
ارزون بفروشند پستو نشین نشن مستقیم به مردم بفروشند از سایتهای مختلف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
آیا شما نمی فهمید مردم واقعا نمیتونن برنج ایرانی با این قیمت بخرند،می خواهید خوردن برنج رو از مردم بگیرید .با همین بهانه حمایت از تولید داخلی قیمت خودرو سر به فلک کشیده ، همین تعداد خواننده رو از خودتون ناامید نکنید
Iran (Islamic Republic of)
محمدازفلاورجان
۰۷:۰۶ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
سلام خواهشن قیمت برنج رابیارن پایین تابفروش برسد دست دلال راکوتاه کنید برنج شمال دست من مصرف کننده کیلویی ۱۱۰ تا۱۲۵ می‌رسد آقای مسئول بدادمصرف کننده برس تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
همکار من پدرش در شما برنج مکاره خودشم میفروشه 110 تومن واسطه کدومه؟ خودکشاورز گران میفروشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
یه جوری گزارش نوشتی کشاورز معصوم نشون دادی انگار کسی خبر نداره همین کشاورز معصوم شما 2 ماه پیش برنج احتکار کرد که گرون بشه کیلوی 120 تومن بفروشه....حالا بعد از 2 ماه دیده تیرش به خطا رفته .اصل ماجرا نمی گید که کشاورز ما طمع کرده بود...یادتون رفته 2 ماه پیش خودتون گذارش احتکار کشاورز های برنج کار پخش کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۹ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
خیلی گرون شده حقوقمون نمیرسه بخریم بجای برنج هندی بی کیفیت میخریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۰ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
برنجی که پارسال ۵۴خریدم امسال ۱۲۰خریدم کجا ارزان شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
هندی یا عنبر بو یا پاکستان اصلا نون سیب زمینی یا غذای نونی می خورم من بیش از چند ساله دیگه بودجه ام به هاشمی نرسید از وقتی از 70بالا رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۷ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
به درک اسفل السافلین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
برنج دورود لرستان با قیمت هر کیلو ۹۵ هزار تومان در حال خرید و فروش است و به هیچ وجه کشاورزان حاضر به تنزل قیمت نیستند امیدوارم مسولین رسیدگی کنند
Iran (Islamic Republic of)
9BIT-DINER
۰۳:۵۸ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
چند روز دیگه هم شب دراز سال و جیب ولنتاین و کریسمست هست جناب !
برای خدا جانشین تائید نفرمائید !!!یاحق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۶ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
وقتی دولت هزینه کشاورز میبره بالا اونم مجبوره قیمت محصول ببره بالا،، وقتی بیش از توان خرید مردم بالا رفت پس خریدی هم در کار نخواهد بود، من خودم کشاورزم تو تلویزیون میگن حمایت از کشاورز ب خدا همش دروغه هیچ حمایتی نمیشع، چتدتومن گذاشتن رو خرید تضمینی گندم از اینور بشدت کود وپول اب وسم گرون کردن کشاوز قدرت خرید کود نداره تا محصول بهتری عمل بیاره،، تمام چیزهایی که تو تلویزیون میگن دروغه، پارسال هنوز یکم بهتر بود، الان فصل کشت گندمه، رفتیم کود بخریم قدرت خریدش نداریم مگه چقد میخواد محصول بده، خرج ب این گرونی،، واسه همین کشاورز مجبوره تنها سرمایه زندگیش که زمینشه بفروشه،، چرا واسه کود یارانه نمیدین، کود پایه هیچ کشاورزی نمیتونه بخره چون واقعا گرونه،، پول اب گندمم سالی دوبار ازمون میگیرن جدیدا،، یبار اول سال یبارم اخر سال معلوم نیست این چ صیغه ای هست،، لطفا نظرم بزارید از دید یک کشاورز،، در ضمن کار کشاورزی ی قماره،، خرج ب این گرونی ممکنه تو یکساعت بر اثز شرایط بد اب وهوایی تمام دسترنج یکسالش نابود بشه، دولت باید برگرده ب یارانه دادن ب کشاورز وگرنه فاتحه کشاورزی ایران خوندس، کشاورزم زندگی داره ایا فقط باید بخور ونمیری گیرش بیاد پس تکه تکه شدن اراضی کشاورزی تقصیر کشاورز نیست جبر زمانه مجبورش میکنه وگرنه هیچکس دوست نداره زمینش بفروشه، لطفا نظرم بزارید
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۰۱:۰۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
با خوندن این گزارش یاد اون بخش از نهج البلاغه ی امیر متقیان .امام علی (ع) افتادم .که اگر مرد مسلمانی از این داغ دق کنه و بمیره حق داره . این خبر واقعا تاسف اوره .مرگ بر منافق.
Iran (Islamic Republic of)
حاج فاضل
۰۱:۰۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
با سلام
من خودم اهل بابل هستم و در شهر قم فروشگاه برنج دارم
تمام دغدغه من خرید برنج بصورت مستقیم از کشاورز هست تا بتونم برنج رو کاملا خالص به دست مصرف کننده برسونم اما...
همین کشاورزهای عزیز وقتی میبین که ما از شهرها و استان های دیگه اومدیم تا ازشون خرید کنیم حاضر به فروش نمیشن یا بعضا قیمتهای نا متعارف میگن چرا چون تفکرشون اینه که این مغازه دار برنج و از ما میخره و گرون تر میفروشه و این در حالیه که فرایند سورت برنج و بسته بندی و.... بسیار هزینه بره اما وقتی دلال و محتکر میان ازشون خرید کنن تا کمر پیششون خم میشن من بعنوان یک برنج فروش از دست کشاورزای عزیز دل پر دردی دارم و حرفهای بسیار بسیار زیاد اما مجال گفتنش اینجا نیست فقط همین قدر کافیه که علت موج گرونی و حالا خرابی بازار برنج ایرانی از پارسال و تداومش تا امسال یه بخش عمده اش کار خود کشاورزا بود
با تشکر از شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
سلام کشاورز استان گلستان هستم برنج طارم گلستان کیلویی۸۰۰۰۰ تومان با خلوص وبدون شکسته موجود است برای فروش هموطن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
عادلانه سازی و اصلاح نظام یارانه ها یعنی همین یعنی فقر و بدبختی و نداری
کسی پول نداره برنج با این قیمت بخره برو بریزشون در دریا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
برنج گرونه مرغ گرونه....
آخرین اخبار