معاملات برنج در شمال کشور درگیر رکود شده است به گونه‌ای که برنج‌های نو رسیده ایرانی اکنون نه فروشنده دارند نه خریدار.

شالی‌ها درو شده اند، شالیکوبی‌ها فعال‌تر از دیگر ایام سال مشغول کارند و برنج‌هایی که حاصل یکسال خون دل خوردن شالیکاران مازندرانی است در کیسه‌های ۵۵ کیلیویی سفید با نوار سبز رنگ جا می‌گیرد و تحویل کشاورزان می‌شود.

در مازندران رسم بر این است که معمولا این ایام خانواده‌هایی که شالی کشت نکرده اند برنج یکسال خود را از دوست و آشنا و فامیل تهیه کنند و اگر هم هیچکدام نشد درب مغازه‌های برنج فروشی سطح شهر این موقع‌ها همیشه به روی مشتریان باز است.

امسال اما اوضاع فرق کرده است بازار در بهت قیمت‌های عجیب و غریب برنج است نه کسی می‌فروشد و نه کسی می‌خرد، بازاری که در این ایام باید غلغه میشد حالا پرنده هم در آن پر نمی‌زند.


خالی مثل کف دست

واژه برنج با مازندران و مازندرانی معنا پیدا می‌کند این را وقتی می‌توان فهمید که ۴۲ درصد برنج کشور در همین خطه تامین می‌شود و قطبی است برای خودش، حال و احوالات این غول کشاورزی ایران، اما امسال بدجور گرفته است این را از راسته بازار برنج فروشان ساری در خیابان فردوسی می‌توان فهمید خالی، خالی، خالی .. این اوضاع دکان‌های فروش برنج شمال کشور است آن هم این موقع سال که برنج‌ها برداشت می‌شوند.

مغازه آقای باقری همیشه برایم رنگ و بوی دیگری داشت کیوان رفیق دوران کودکی ام چند سالی است پیش پدر مشغول کار و کاسبی است معمولا در اوقات فراغت سری به او میزنم فرق او با من در یک تصمیم بود او راه خرید و فروش را پیش گرفت و من دانشگاه را انتخاب کردم اینکه چه کسی راضی است و چه کسی پشیمان هم داستان خودش را دارد.

از اوضاع و احوال بازار برنج می‌پرسم می‌گوید: افتضاح‌تر از این نمیشد، اکثر کشاورزان شالی‌های خودشان را در شالیکوبی‌ها تبدیل به برنج کرده اند و وقتی میخواهند بفروشند خریداری وجود ندارد، زیرا قیمت بالایی برای برنج تعیین می‌کنند.

با تعجب از او می‌پرسم یعنی کشاورزان گران فروشی می‌کنند؟ می‌گوید نه هزینه تولید آنقدر گران است که کشاورز مجبور است این ارقام را پیشنهاد دهد، سم، کود، هزینه‌های کارگری و اجاره ماشین آلات کشاورزی آنقدر بالا رفته که شالیکار نمی‌تواند قیمت پایین تری پیشنهاد دهد به هر حال او هم زندگی دارد و درآمدش از همین راه است.‌

اقای باقری برنج فروش
او می‌گوید: قیمتی که کشاورز پیشنهاد می‌دهد برای هر کیلوگرم برنج طارم ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزارتومان است، اما قیمتی که بنکدار می‌خواهد ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان است و این دلیل توقف در خرید و فروش برنج‌های نوبرانه است.

دلایل رکود این روز‌های بازار را جویا می‌شوم می‌گوید: هزینه تولید که بالا برود جنس گران می‌شود، مصرف کننده هم توان خرید با این قیمت را ندارد من هم به عنوان بنکدار رمقی برای خرید و فروش ندارم اینطور می‌شود که نه من خریدارم و نه کشاورز راضی به فروش محصول با قیمت پایین‌تر.

او ادامه می دهد: اگر دولت واقعا می‌خواهد کمکی به این بازار کند باید هزینه‌های تولید را پایین بیاورد مثل سم و کود یا حتی اجاره ادوات کشاورزی آن هم به نرخ دولتی و پایینتر از بازار، وقتی قیمت پایینتر باشد خرید و فروش هم راحتتر صورت می‌گیرد و بازار هم رونق گذشته را پیدا می‌کند نه مثل الان که مغازه من مثل کف دست خالی است.

صحبت‌های کیوان ترس به جانم انداخته است پای محصولی در میان است که در کنار گندم قوت غالب مردم است و این اوضاع بخش اعظمی از مردم را از برنج باکیفت محروم می کند.


کلاه گشادی سرمان گذاشتند


نابسامانی قیمت برنج از پارسال شروع شده بود از همان زمان که کشاورز محصولش را فروخت و قیمت این محصول رشد تصاعدی عجیبی به خودش دید تا در این بازار بی صاحب هر کسی سود کند جز کشاورز، امسال این مساله انگار قرار نیست تکرار شود.

این را حاج رحمان می‌گوید، شالیکار زحمتکش روستای کلبستان نکا که هنوز از اشتباهی که پارسال کرد و برنجش را ارزان فروخت ناراحت است و نمی‌خواهد کلاه گشادی که پارسال به سرش رفت امسال دوباره تکرار شود.

او افزود: این برنج را اگر کیلویی ۱۲۰ هزار تومن هم بفروشم بازهم نمی‌صرفد، سم گران شد، کود گران، کارگر گران و هزینه‌ها بدجور بالاست.

از شرایط بازار گلایه دارد و می‌گوید: می خواهند کشاورز را روبروی مصرف کننده بگذارند و ما را مقصر گرانی برنج معرفی کنند دقیقا مثل پارسال درحالی که مامقصر نیستیم قیمت برنج همین است و اگر کمتر باشد دیگر ارزشی ندارد سال بعد نشا کنیم.

همانطور که داشت چایی داغش را مزه مزه می‌کرد از او درباره فروش امسالش می‌پرسم می‌گوید: وضعیت بازار مثل پارسال نیست با این قیمتی که ما می‌خواهیم بفروشیم کسی خریدار نیست.

او ادامه می دهد: سابقه نداشت این موقع سال برنج انبار کنم اصلا برنجی رو دستم نمی‌ماند که انبار شود امسال انگار طلسم شده است شالی را برداشت کردم و بردم شالیکوبی، اما خریدار نیستند و می‌گویند برنج را امانت در انبار نگه می‌داریم، آخر امانت مگر برای من پول می‌شود.

از او می‌پرسم برنج‌ها الان کجاست؟ خنده تلخی می‌زند و می‌گوید در انبار شالیکوبی جاخوش کرده فعلا منتظریم تا کسی پیدا شود و از ما بخرد.

رکود بی سابقه در حالی رقم خورده است که پیش بینی‌ها حکایت از افزایش ۲۰ درصدی تولید برنج در مازندران دارد و باید راه کار مناسبی برای آن پیدا شود.


احتکار نیست خریدار ندارد


در میان شنیده‌ها و دیده‌های موجود در بازار بی رونق این روز‌های برنج، کلمه‌ای که زیاد شنیده می‌شود شالیکوبی است.

شالیکوب رفیق شالیکار است این را آقای حسن نژاد می‌گوید، شالیکوبی او در شهرستان میاندرود قرار دارد، سری به این واحد صنعتی می‌زنم و می‌خواهم از اوضاع و احوالشان آگاه شوم که حجم گونی‌های برنج آن هم در دو سوله بزرگ من را در این فکر فرو می‌برد که اگر برنج قیمت متعادلی داشت آیا این حجم انبوه اینجا به چشم می‌آمد.

با آقای حسن نژاد در شالیکوبی اش قدم می‌زنیم کشاورزان یک به یک می‌آیند و شالی‌ها را تحویل می‌دهند تا برنج سفید تحویل بگیرند به شوخی می‌گویم: خوب برنج احتکار کرده اید! با بی حوصلگی می‌گوید احتکار کجا بود، این‌ها همه امانت کشاورزان است مشتری داری بیا همه را ببر.

او می‌گوید: پارسال کشاورز برنج طارم را به قیمت ۳۵ هزار تومان فروخت، اما در طی سه ماه قیمت برنج به ۹۰ الی ۱۰۰ هزار تومان هم رسید این اتفاق موجب ضرر شدید شالیکاران شد و سود اصلی را تاجران بردند.

حسن نژاد شالیکار
او ادامه می‌دهد: امسال وضعیت بازار بسیار ریسک پذیر است کشاورز نمی‌خواهد برنجش را بفروشد به دلیل اینکه شاید مثل پارسال گران‌تر شود و تاجر نیز با تصور اینکه بازار برنج راکد است و می‌توان قیمت این کالا کاهش یابد فعلا دست به خرید نمی‌زنند.

حسن نژاد افزود: بازار الان تشنه یک قیمت پایه است قیمتی که مشخص باشد و متناسب با نیاز کشاورز و مصرف کننده، وگرنه با ادامه این شرایط تا یک هفته دیگر حتی یک کیلو برنج طارم هم در بازار پیدا نمی‌شود.

این سوال در ذهنم مرور می‌شود چه کسی باید قیمت تعیین کند از او میپرسم با عصبانیتی که از اول صحبت هایمان مانده میگوید:هر کی، ما چه می‌دانیم.


تعیین قیمت، هرچه سریعتر بهتر


زنده ماندن بازار همیشه وابسته به عرضه و تقاضاست، فرقی نمی‌کند چه کالایی باشد، یکی باید بخواهد بفروشد و دیگری هم خریدار باشد، داستان این روز‌های برنج حکایت دیگری دارد هم فروشنده هست و هم خریدار، ولی همه منتظر یک قیمت متعادل هستند قیمتی که هم کشاورز را راضی کند و هم مصرف کننده و بنکدار را.

گوشی تلفن را برمی دارم و از رییس پایانه صادراتی برنج کشور علاج درد را میپرسم، یزدان پناه می‌گوید: پارسال در پایان سال زراعی به دلیل اینکه با کمبود محصول مواجه شدیم شرایط روانی بازار به گونه‌ای بود که حبابی در قیمت برنج ایجاد و در ذهن کشاورز هم تثبیت شد که این قیمت بالا، قیمت واقعی برنج است.

او با بیان اینکه جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر وظیفه دارد هم صلاح مصرف کننده و هم صلاح کشاورز را ببیند گفت: به دلیل این که پارسال تعزیرات به بازار ورود پیدا کرد و اقدام به قیمت گذاری دستوری بعد از خرید و فروش برنج هم انجام شد الان بنکدار و تاجر رغبتی به خرید برنج ندارد، چون معلوم نیست در ماه‌های آینده چه اتفاقی بیافتد که مصداق گران فروشی نباشد.


رییس پایانه صادراتی برنج کشور ادامه داد: تاجر اگر سود نکند حداقل نمی‌خواهد ضرر ببیند به همین دلیل همه منتظر هستند سازمان جهاد کشاورزی قیمتش را اعلام کند تا همه تکلیف خودشان را بدانند.

کیسه های برنج
رییس پایانه صادراتی برنج کشور در پاسخ به این پرسش که چگونه باید این اتفاق بیافتد گفت: پیشنهاد می‌کنیم کشاورزان پیشرو از مناطق مختلف مازندران و استان‌ها دیگر با کارشناسان بازار جلسه‌ای برگزار کنند و هزینه‌ای که کشاورز انجام داده است به اضافه سود معقولی تعیین گردد تا بازار بتواند از این رکود بی سابقه خارج شود.


فعلا قصد دخالت در بازار را نداریم


متولی کشاورزی در کشور وزارت جهاد کشاورزی است جایی که طبق پیش بینی هایش تولید برنج مازندران نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت این یعنی مشکلی در عرضه و یا کمبودی در بازار نیست.


سری به ساختمان سبز رنگ جهاد کشاورزی مازندران می‌زنم تا با معاون بهبود تولیدات گیاهی این نهاد گفتگو داشته باشم از حال و هوای بازار و دلیل این رکود حیرت انگیز سوال می‌کنم.


عباسپور می‌گوید: فصل زراعی خوبی را پشت سر گذاشتیم و ارقام خوبی نیز کشت شد و امسال به تولید یک میلیون تن برنج سفید خواهیم رسید.


او بیان اینکه مصرف کننده الان منتظر است بازار به یک تعادل نسبی برسد تا بتواند مایحتاج مورد نیازش را تامین کند گفت:تا این لحظه دولت نمی‌خواهد به بازار ورود کند مگر اینکه افزایش قیمت به ضرر مصرف کننده و یا کاهش قیمت به ضرر کشاورز داشته باشیم آن وقت دولت با تعیین قیمت در کشت قراردادی برنج در بازار دخالت خواهد کرد.

رکود در بازار نوبرانه برنج
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت:سعی بر این است با توجه به افزایش تولید و عرضه برنج در بازار، قیمت با توافق مصرف کننده و کشاورز بدست آید و حتی الامکان دولت دخالتی در قیمت نداشته باشد.


هر چه هست با وجود افزایش تولید برنج، تقاضایی برای خرید آن در بازار نیست، توقف خرید و فروش برنج نیز فقط یک نتیجه خواهد داشت کاهش عرضه برنج و بالتبع گرانی محصولی که این بار نه کشاورز در آن دخالتی دارد نه بنکدار و دلال.

 
گزارش از محمدی حسین رمدانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ل
۱۱:۱۳ ۱۲ شهريور ۱۴۰۱
کشاورز الان میخاد یک روزه بکاره ویکروزه درو کنه هزینه زیاد نداره اکثر کشاورزا چند شغله هستند و زمین مفت از دولت قبل کرفتن یا جنگل زدن یا مراتع مالیات هم نمیدهندمیخواهند پدر مردم دربیارن نخرین
Iran (Islamic Republic of)
h
۱۰:۵۹ ۱۲ شهريور ۱۴۰۱
بهترین کار نخریدن برنج داخلی تا شب سال جدید هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۱
بحول و قوت الهی یک ریال نه تنها دولت محترم قیمت ثابت نگردید بلکه گرانیهای کمرشکن بارمون شد ماشالله هر دولتی که بوجود میاد بهانه های خودش رو پیاده میکنه. یه روز یارانه یه روز برجام یه روز جنگ یه روز پسا جنگ یه روز خشکسالی یه رو روز ترسالی و سیل یه روز زلزله یه روز نقدینگی یه روز فساد یه روز رانت یه روز کرونا واااای از این بهانه ها که تموم شدنی نیسسسسست....!!! ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
ملت بجای برنج اگر علف بخورن بهتر است کیلویی ۱۲۰ تومان به کشاورز که ادعای هزینه بالا را بجای اینکه از دولت بگیر مبخواهد از جیب ملت بگیرد منبعد برنجتان بفرستید هرجایی که دلتان میخواهد ما به همین برنج پاکستانی ونون خالی قانع هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
چرا چوبش را باید خریدار بخورد دولت سرت را کلاه کرد همه چیز را به تو چپاند شما نباید هم این گرانی را از جیب مصرف کنند بگیرید حق شما بیشتر ازاین است ما به همان برنج پاکستانی وهندی اش قانع هستیم کل محصولت با همه هزینه های که گفتی کیلوی سی چهل تومان بیشتر نیست اما سه برابر می خواهی جیب مبارک را پر کنی الان هم خیلی زرنگی مردم مار گزیده از ریسمان سیاه می ترسند برو از دولت مهربان هزینه ات را بگیر نهایت خرید مردم کیلوی ۵۰ الی شصت تومان هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
علی اصغر
۱۹:۲۹ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
سلام
بهتره کشاورزان با تعیین قیمت عادلانه برای محصولاتشان آن ها را مستقیم از طریق شبکه های اجتماعی عرضه کنند به شرط اینکه تقلبی در کار نباشد و برنج های مرغوب را با دیگر برنج ها مخلوط نکنند و صادق باشند ،چرا کشاورز زحمت بکشی و یک مشت دلال دسترنج آنان را به یغما ببرند ،باید اگر دلال ها قیمت بالاتری از قیمت تعیین شده توسط کشاورزان پیشنهاد دادند ،به آنان نفروشند تا بساط مفت خوری از کشور بر چیده شود دعای خیر مصرف کنندگان بدرقه کشاورزان منصف است انشاءالله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
چراکشاورز فکرمیکنه فقط کاراونا سخته کتر همه پرزحمته دلیل نمیشه اینقدرقیمتها بالابره فعلا که همه چی ب نفع کشاورزه. لبنیات گندم حبوبات برنج همه گرون شدن بازم کشاورز ناراحته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
برنج گران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
پدران ما میگفتند زمان قدیم سالی یکبار برنج میخوردند وبرنج را طوری روی گوشه لبشان می گذاشتند تا بقیه بفهمند که آنها برنج خوردن اکنون سیاست جوری میشود که ماهم مثل پدرانمان وگذشتگانمان شویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
با این اوصاف نتیجه می گیریم مقصر صدرصد دولت است واوست که باعث شده هزینه کارگر سم وماشین الات گران شود ودودش توی چشم شالیکار وملت میرود وخنده وسودش به شالیکارهای پاکستان هند تایلند که به واسطه واردات به جیب آنها میرود
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۲۱ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
وقتی مردم در حال تحمل فشار تحریم همه جانبه غرب و شرق هستند، مسئولین نباید اجازه و فرصت به دلالان، واسطه‌ها و محتکران بدهند تا خون مردم را بمکند. این گرانی ها همه ریشه در سو مدیریت و عدم جدیت در نظارت بر تولید، توزیع و فروش کالا ها دارد. وقتی تولید خودرو داخلی گران و غیر اقتصادی بود، چرا خودرو ارزان وارد نشد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۲۱ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
وقتی مردم در حال تحمل فشار تحریم همه جانبه غرب و شرق هستند، مسئولین نباید اجازه و فرصت به دلالان، واسطه‌ها و محتکران بدهند تا خون مردم را بمکند. این گرانی ها همه ریشه در سو مدیریت و عدم جدیت در نظارت بر تولید، توزیع و فروش کالا ها دارد. وقتی تولید خودرو داخلی گران و غیر اقتصادی بود، چرا خودرو ارزان وارد نشد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۲۱ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
وقتی مردم در حال تحمل فشار تحریم همه جانبه غرب و شرق هستند، مسئولین نباید اجازه و فرصت به دلالان، واسطه‌ها و محتکران بدهند تا خون مردم را بمکند. این گرانی ها همه ریشه در سو مدیریت و عدم جدیت در نظارت بر تولید، توزیع و فروش کالا ها دارد. وقتی تولید خودرو داخلی گران و غیر اقتصادی بود، چرا خودرو ارزان وارد نشد
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۱:۰۳ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
سلام یکی از آسیب های پنهان آن کاهش فرهنگ کشت و کار و تبدیل زمین های شالیزار به اپارتمان سازی است و تغییر تلاش از کشاورزی به دلالی . توسعه ریلی را در دستور کار قرار دهیدوهمچنین ارائه کود و سم را بطور رایگان ( بجای مقداری از یارانه نقدی )بستگی به مقدار تولید و تحویل محصول ( یا بازای هرتن ( ان مقدار ) کود و سم رایگان به کشاورز می دادند و محصول را تضمینی قیمت گذاری و می خریدند . دلالان اینگونه در پی افزایش قیمت و زانو بر گلوی مردم گذاشتن نبودند . چه کنیم که تا رسیدن به دولت اسلامی فهیم و عدالت محور خیلی فاصله داریم . مهندس گودرزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
فکری به حال کشت برنج در لرستان کنید عمق چاه ها به ۱۰۰ متر رسیده است و خطر فرونشست منطقه خیلی زیاد شده و احتمال قطع آب شرب وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
ب
۱۱:۰۴ ۱۲ شهريور ۱۴۰۱
در این مناطق اصلا برنج نباید کشت بشه و از پاکستان هند تایلند امریکا جنوبی وارد بشود برنج داخلی هم چون خیلی گرانه تقدیم به کشاورزان عزیز داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
هرهکتار ۸۰ میلیون هزینه داره. اونوقت کشاورز میخواد ۵۰۰میلیون بفروشه.خیلی بی انصافین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۱ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
سلام مانباید اجناس خارجی خرید کنیم بخاطر تولید کشور ولی برنج ایرانی ازبس گرون باید برنج خارجی آشغال بخوریم چون نمیتونیم برنج کیلویی 130بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
پرهام
۰۳:۴۳ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
بردار عزیز کشاورز مشکل از شما نیست،مشکل از خرج و دخل مردم هستش،چون با توجه به حقوق هایی که مردم عادی میگیرند،دیگه قادر به خرید برنج نیستن و گرنه مثل سالهای قبل شاهد بازار عرضه و تقاضا بودیم،در آمد مردم صرف اجاره خانه و مایحتاج روزانه میشه،و مردم رو آوردند به نون خالی خوردن و سیب زمینی و تخم مرغ خوردن و جایی بر خرید برنج حتی ارزان تر از این قیمت ها نیست و کارشناسان اقتصادی این موضوع رو میدونند ولی راه حلی برای این موضوع ندارند،چون قادر نیستن حقوق ها رو به حد تعادل برسونن و راه حلی هم بلد نیستن که هم شمای کشاورز و هم مردم عادی قادر به خرید برنج120تومن باشند.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۱:۱۲ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
خود دولت داره سودش میبره وگرنه برنج ۱۰۰ هزارتومانی معنی نداره برنج کیلویی ۵۰ ید ۴۰ نهایتش مگه چیکار میکنه کشاورز الان همه مکانیزه شده کشاورز کاری نمیکنه که نخواد ضرر باشه جز هدر رفت منابع ابی کشور
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۱:۱۲ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
برنج ایرانی با این قیمت ارزش خوردن نداره خصوصا این که تغلب توش زیاد شده وبرخی برای سود بیشتر با هرآشغالی قاطی میکنن از ماست که برماست
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۱:۱۰ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
خدایش کشاورز انقد زنگ شدن برنج کیلویی ۱۰۰ تومان باید بفروشن هزار متر زمین مگه چقد پول کارگر و سم کود میبره در هزار متر زمین کشاورز ۲۵۰ کیلو برنج میگیرد یعنی یعنی ۲۵ملیون فروش در صورتی که پول کارگر و سم و کود ان کلا خانه خیلی پرش بگیری ۵ ملیون هزینه هم ندارد و بیست تومان سود برای هزار متر زمین در کشت اول ودر کشت دوم دوبار ۲۰ ملییون به جیب میزند در هزار متر زمین کشاورز ۴۵ ملییون پول گیرش میاد باهزینه ۵ ملیونی باز هم میگنن کشاورز ضرر میکنند در صورتی که برنج از کشورهای همسایه با این همه هزینه باربری و گمرک دلال کیلوی ۳۵ هستش کشاورزهای ماهم شدن دلال دیگه به کم قانع نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
برنج ایرانی باید بشه کیلویی ۲۰۰ تومن با این اوضاع مملکت کسی چیزی نمیگه روغن ۵ کیلویی شده ۴۰۰ تومن پراید ۲۰ تومنی شده ۲۰۰ تومن اونی که زر میزنه تایلندی خوبه همونیه مملکت چوب فرو کنه توش میگه بیشتر بزارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
بزنید تو سر برنج تا دلال مفت از چنگ کشاورز در بیاره بعد بکشه بالا دولا وپهنا بکنه تو پاچه ملت بدبخت، کاملا در جهت منافع این قشر لاشخور صفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
با این قیمت‌ها کی میتونه برنج بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
هر وقت قیمت مرغ و روغن و گوشت حبوبات آوردین پایین قیمت برنج هم میاد پایین.

یه روز کارگری امسال ۶۰۰هزار تومان بود بعلاوه صبحانه نهار و ایاب ذهاب. کسی که از چیزی خبر نداره الکی نظر نده . طرف یک هکتار زمینش رو 60درصد درآمدشو خرج میکنه تا آبادش کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
تمام دروغه برنج طارم.مازندران ۱۰۰ هزارتومن ..خدا ازتون نگذره.همه رو هم قاطی میکنن.برنج پرمحصول رو قاطی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
اگر برنج ایرانی صادر شود ساده لوهان متوجه می شوند یک کیلو برنج ایران چندین برابر ارزش دانه های صنعتی ساخته شده شبیه بر نج تایلندی ارزش دارد براستی ای کاش مفهوم نوشته ات را میدانستی . واقعا در عجبم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
داداش نه تقصیر بیچاره کشاورز زحمت کش است گرانی نه مردم بیچاره. بی مدیریتی و سوء مدیریتی وکار بلد نبودن بی سوادهای مدرک دار که مسوولیتی دارن .اگر لوازم وهزینه کشاورزی وامکانات توسط دولت متناسب و مدیریت شده ودراختیار کشاورز قرارگیرد مگر کشاورز میتواند هر قیمتی که دلش میخواد روی کالا بزارد در اقتصاد قیمت تمام شده و سود را همه میدانند. یک کلام تا هزینه تمام شده هرکالا فرقی نمیکند پایین نیاد بازار همیشه آشفته و غیر قابل کنترل میشود
Iran (Islamic Republic of)
مسیح
۱۹:۲۷ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
مملکت بیصاحب همینه تواین مملکت همه چیش بهم ریخته بایدبه مدیرانککمسولین بیکفایت مدال داد
Iran (Islamic Republic of)
استاد
۱۸:۲۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
همیشه این بازی ها فصل خرید هست 'برداشت تمام شد قیمتها واویلا میشود'''''
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
دراین کشور انقدرمحتکرداریم که بموقع برنج های فعلا بدون خریدار رابخرند ودروقت موعودبه بهای گزاف بفروشندنگران نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
فقط باید تحریم ها برداشته شود تا قیمت کود و سم پایین بیاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
صادر کنین خارج
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۱۹ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
با این قیمت ها در خارج هم مشتری ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
برنج ایرانی را صادر کنید هیچ کشورحاضرنیست باقیمت تایلندی ازشما این برنج پرمشکل را بخرد من برنج تایلندی می خورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
برنج خور ایرانی میدونه برنج چیه شما
اشغال تایلندی هندی رو میل کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۱
برنج تایلندی بهترین واستاندارد ترین برنج دنیاست هر ده کیلو سه دلارهه
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۵:۲۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
وقتی دولت هرکیلو برنج پاکستانی وهندی رو نیم دلار خرید ودر بازاز یک ونیم دلار فروخت یعنی ۱۵۰۰۰تومان رو ۴۵۰۰۰تومان وبرنج ۱۰۰۰۰تومانی رو ۳۰تومان همین باعث بالا رفتن برنج شد چون دست رانت در میان بود باید باعث وبانیش دستش قطع بشه وگرنه برنج ۲۵ تومن ۴۰ وتا اخر سال ۹۰هزارتومان و۱۲۰ تومان باید اعدام شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
جالبه مگه هر هکتار مزرعه برنج چقدر هزینه بر میداره هزینه اماده سازی و کاشت و داست و برداشت مگه چقدر میشه .الان اگه یک هکتار ۱۵۰۰ کیلو برنج در نطر بگیریم و به قیمت بنکدار ۸۵۰۰۰ هزارتومان فروش بره میشه ۱۲۷ میلیون .هزینه کاشت یک هکتار مگه چقدره ...... میدونی تو این کشور همه ما مردم و مسیولین طماح شدیم و دزد میخوایم سرکیسه کنیم همدیگر رو . برای همینه که همیشه نالانیم و سیر نمیشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
گندم کیلویی ۱۲ هزار تومن برنج کیلویی ۱۲۰ تومن مقایسه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
احتکار نیست خریدار ندارد
این جمله غلطه . چون خیلی گرون شده خریدار نیست.
لوبیا و دیگر حبوبات و یا حتی بقیه محصولات کشاورزی از سال قبل حدود ۵۰ درصد (کمی بیشتر یا کمتر) افزایش قیمت داشتن چرا برنج باید سه برابر (۲۰۰٪) افزایش قیمت داشته باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسن جنیدی
۱۱:۳۶ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
فروشگاها و مغازه ها هنوز برنج پارسال را دارند و فروش کمی دارند ،وقتی فروشنده هنوز برنج پارسال را نفروخته ،رغبت کمی به خرید برنج دارد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۰۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
سلام من یک کشاورز. هستم و قیمت یک هکتار زمین حدود سه تا چهار میلیارد تومان میباشد .و من کشاورز تقریبا شش ماه داخل زمین کار میکنم. وقتی که پارسال قیمت برنج بالا رفت همه افراد از راننده تراکتور وماشین .کارگر.سم فروش و شالیکوبی و....قیمت هارا چندین برابر کردند وتا جایی که میتونستندبه کشاورز فشار وارد کردند.حالا بدون حساب این مخارج وسرمایه ای که خابیده .حد اقل هزینه کارگری من باید در بیاد که بتونم تا یک سال زندگی خودم را پیس ببرم یا نه؟مصرف کننده هم حق داره .ولی ما هم تمام اقلام زندگی را با قیمت بالا میخریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
شما بی زحمت کل هزینه ای که برای کاشت و .... داشتین رو بفرمایین . چرا دارین از خون مردم امرار معاش میکنین
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۳۲ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
حرف شما هم درسته ولی مردم واقعا توان خرید ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
وقتی کود گران سم گران مزد کارگر گرون ...فقط زورتون به برنج رسیده .همه چی از پارسال سه برابر شده پس حقتون همان برنج خارجیه
Iran (Islamic Republic of)
Ab
۰۰:۲۸ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
بی انصاف کرد یک کارگر ۲۰۰هزار چطوری میتونم کیلویی ۱۲۰یاکمی بیست یا کمتر برنج ایرانی بخرم کلا کار شما اگر مکانیزه باشه و زمین زیاد می صرفه همون جوری که گندم با ۱۱هزار می صرفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
بذرشالی کیلویی ۴۰ تومن بود هکتاری۳۰۰ کیلو. هزینه خزانه حدود۵تومن کارگرنشا ۲۵۰ تومن یک هکتار ۴۰ نفرکارگرمیخواد .هزینه ادوات برای گل کردن ازاول تااخر۲۵ تومن .هزینه های اب رسانی حدود ۱۰ تومن کود هرهکتار ۱۵ کیسه که هرکیسه ۲۵۰ تومن .هزینه سم زدایی بعلاوه ادوات ۷ تومن درهکتار هزینه ادوات درو هکتاری ۵ تومن هزینه باربری وکیسه وهزار جور هزینه های غیره ۵تومن .تولید میانگین هکتاری ۵ تن .این امار سرانگشتی هزینه کشت شالی حالا یکی بیاد همین اماررو سرانگشتی حساب کنه ی سودی ناچیز هم ته جیب کشاورز بیچاره بذاره اگه به صرف بود اونوقت قیمت شالی رو هرچی دوست دارید بذارید ماکشاورزا هم اصلا راضی به گران فروشی نیستیم چون ماهم جزو کشاورز وهم جزو مصرف کننده ایم .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۳۸ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
یک هکتار زمین به ۶۰ تا ۷۰ کیلو بذر شالی نیاز داره نه ۳۰۰ کیلو
Iran (Islamic Republic of)
حاتم
۱۲:۳۱ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
والله با این قیمتها ی برنج ما دیگه توان خرید برنج ایرانی رو نداریمم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
کاش آنهایی که از قیمت بالای برنج داخلی می‌گویند یک روز سرد زمستان یا یک روز گرم تابستان بیان دشت کار کنند و از طرفی مقایسه کنند قیمت کود و سم و هزینه های کارگری و تجهیزات کشاورزی رو با قیمت سال‌های گذشته' از طرفی زحمت و درد و رنج مال کشاورز، سود کلان از آن دلال و تاجر
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۴۲ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
امسال با کمبود آب کشاورز اقدام به حفر چاه و خرید ادوات آبکش نموده تا دست رنج یکساله اش از بین نره دولت کجا کمک کرده هر روستایی میبینی نصف مزارعه اش ازبین رفته یا کشت نشده اینا بر معیار شالی که به کارخانه میره با دستگاه های جدید میگن افزایش برنج داریم که یک اشتباه بزرگ در راستای منافع و پاسخگو نشدن دولت هست پارسال کشاورز برنج رو ۳۵ فروخت روعن ۹۱ هزار تومان بود الان چنده مرغ که بماند و بقیه هزینه ها رو که زحمت کشیدن نوشتین
Iran (Islamic Republic of)
ذوالفقار
۱۱:۳۴ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
والامن جای کشاورزای مازندرانی بودم برنج مستقیم خودم میفروختم دست بنکداردلال هم نمیدادم پول خوبیم به جیب میزدم محصولم هم تودستم نمیموندبشرطی که طمع زیادی نداشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۲۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
کشاورز نه جا برا فروش داره نه روش های فروش اینترنتی رو بلده کشاورز میخواد کل محصولشو یه جا بفروشه مخارج زندگیش و بدهی هاشو بده کشاورز که نمیتونه ۱کیلو ۵ کیلو برنج بفروشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
حداکثر قیمت برنج نباید بالای کیلویی 60هزار باشه. مگه چه خبره. ملت بد بخت از کحا بیارن بخرن. مگه فقط برنج هست هزار جور خرج دیگه هم کنارش هست. کمی انصاف داشته باشین. 3ماه در سال کار میکنید. توقع دارید پدر ملتو در بیارید. دولت باید زمین را ازتون بگیره. مفت صاحب شدید. ظلم هم میکنید. والا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۱۵ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
شما دو متر داخل زمین راه بری قبض روح میشی عزیز، بعدشم شش ماه کشاورز وقت میزاره تو زمین جون می‌کنه هکتاری حدود هفتاد میلیون هزینه داره، تازه کارگری و زحمت خود کشاورز و حساب نکنیم، قیمت کارگر و کمابین دار و کارخونه هم پیش پیش دو سه برابر شده حالا انتظار داری بصورت رایگان درب منزل تحویل بگیری حتما، چطور پراید بیست تومنی شد دویست تومن داری میخری پس برنج صدوپنجاه تومنی هم میتونی بخری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
چرا چرت و پرت میگی تو که ارزه نداری برای چیز دیگه حرف بزنی چسبیدی به برنج مفتخور مرد حساب اون کشاورز که تو سرما و گرما زحمت میکشه تو اون موقعها خواب هستی دیگه حرف مفت نزن
Iran (Islamic Republic of)
محسن م
۰۸:۳۱ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
واقعا برات متاسفم که اینطور فکر میکنی.شماها فقط قیمت هر کیلو برنج رو میبینید میگید وای چه پولی به جیب میزنن درحالی که هزینه کاشت داشت برداشت و ادوات کشاورزی سم و کود کارگر و انواع هزینه دیگه انقدر بالا هست که کشاورز کیلیویی ۱۲۰تومن هم بفروشه بازم سود خاصی نکرده و زندگی کشاورزا اکثرا با فقر سپری میشه اگه سود انچنانی داشت شرایط زندگی بهتری برای خودشون فراهم میکردن.درضمن دولت زمین به کشاورزا نداده که حالا بخواد بگیره ازشون برای خود کشاورزاست.کشاورز ۶ماه سال زحمت میکشه بعد شما انتظار داری مفت تقدیم شما کنه؟الان برنج خارجی که در بازار قیمت پایینی داره اولا کیفیت برنج ایرانی رو نداره دوما هزینه ها با توجه به تورم کشور ما بالاست.کاشت برنج برای کشاورزا صرفه اقتصادی نداره به همین دلیلم زمینهای کشاورزی تبدیل به ویلا یا مصارف دیگه میشن.انصاف رو شماها باید داشته باشید وگرنه کشاورز جزو زحمتکش ترین قشر جامعه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
مگر هزینه برنج چقدر هست که کشاورز قیمت را اینقدر بالا برده؟
باید دولت هزینه تولید هر کیلو برنج شامل دستمزد ، کود و سم و ... را تعین کند و قیمت تا مشخص شود کشاورز دارد گران میفروشد یا دلال؟
چطور برنج خارجی قیمتش اینقدر کمتر است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
سلام، دوست عزیز هزینه کشت برنج بکنار، صحبت اصلی تورم ماهانه کشور و گرانی همه اجناس، کشاورز حرفش اینه به طور مثال روغن مایع 30 تومنی دولت قیمت میذاره 115 هزار تومن، پنیر 30 تومنی میشه 68 تومن منم تنها درآمد سالانه خودمو با این قیمتا نمیدم، درضمن شما یه جنس اروپایی با یه جنس چینی ک تو ایران هست نمیتونی مقایسه کنی، پس کیفیت برنج ایرانی با خارجی اشتباه، دولت همه قیمتا معقول کنه برنج هم معقول بشه کسی چیزی نمیگه
Iran (Islamic Republic of)
سیدمهدی
۱۲:۵۲ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
سلاام برنج خارجی پلاستیک هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
سیدمهدی یک چیزی بگوکه باورپذیرباشد هرپلاستیکی روی کمترین حرارت ذوب می شود برنج خارجی اگرپلاستیک بود روی حرارت پخته شدن ذوب می شد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۳۲ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
فقط یک قلم کالای مصرفی رو بهت بگم که خودت انصاف داشته باش فقط کیسه نایلونی دونه ای ۶هزار تمن شده حالا بقیه رو نگم انصاف هم خوب چیزیه مقصر کشاورز نیست کشاورز بیچاره هیچ وقت نمیخواد محصولش رو دستش بمونه
Iran (Islamic Republic of)
نوری
۱۸:۴۱ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
روغن قیمت آزاد شده قیمت آزاد برنج چند است مگر کشاورز خارجی همه ادوات کود یا کارگر ندارد پس چرا آنها ارزان هستند قیمت برنج 60000تومان است نه قیمت نجومی
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۹:۳۳ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
برادر من مگر وقتی که کشاورز التماس کارگر و ماشین آلات رو داره می‌کنه دولت به دادش میرسه؟
شماها در محل کارتون زیر کولر دارید زندگی میکنید اما کشاورز زیر آفتاب داغ و در گل و لای شالیزار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
متاسفانه سیاست های دولت کمر ملت را شکسته بعد جالب است گلو پر کرده و می گویند رشد اقتصادی ، چهار روز دیگر همین برنج با یک چهارم قیمت صادر میشه نگران نباشید
Iran (Islamic Republic of)
نوری
۱۸:۴۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
همه اینها دروغ شمالی ها است که برنج خودشان را گران قالب کنند مگر پلاستیک را معده می توانند حل کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
مصرف برنج ایرانی را به صفر رسانده و با روشی که یاد گرفته ام برنج خارجی را دودی میکنم خیلی بهتر از برنج ایرانی است
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۲۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
افرین سر کی داری کلاه میزاری
Iran (Islamic Republic of)
محمدمحبی
۲۰:۰۱ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
سلام به منم یاد بده دودی کردن برنج رو ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناسناس
۲۱:۵۴ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
لیاقتت،همینه
Iran (Islamic Republic of)
ش ه
۱۰:۲۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
نظارت یا تماشا. بی تدبیری یا بی تفاوتی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
بابا خدا رو بشناسید طول دو سال گذشته قیمت برنج داخلی رو ده برابر کردید ، همون برنج خارجی رو می خوریم مال شما هم به سی خودتون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
برنج = ارسنیک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
خدایی چرا همش اعتراض میکنید شما مردم
خوبه دیگه کیلویی 120 تومن که چیزی نیست
خیلی راحت میشه سالی یبار برنج خورد
همش اعتراض
همش داستان
خسته نشدید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
آخر وعاقبت گران فروشی همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
قیمت انقدر بالا که‌ مردم توان خرید ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
از یک طرف مردم ( اکثریت ) توان خرید برنج گران را ندارند از طرف دیگر هر کالایی و خدماتی گران شده به برنج می رسید نباید گران شود ! وقتی زعفران چند برابر شده وقتی روغن چند برابر شده وقتی خودرو و هزینه تحصیل فرزندان و لوازم خانگی و گندم و سیب زمینی و پیاز و .....گران شده ناگزیر برنج هم گران خواهد شد . ؟ من نه برنج کارم و نه برنج فروش ولی واقعیت ها را باید گفت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
خوب چون هزینه گران شده برنج ایرانی رو بکنینش ۲۵۰ تومن ماهم تکلیفنون بدونیم که جای سالی یکبار ۵ سال یکبار برنج بخوریم اضافاتش را اگر مشتری خارجی داشت (که صد البته مثل خودرو با ان قیمت ها ندارد) صادر کنید
Iran (Islamic Republic of)
f
۰۸:۱۷ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
مردم توان این قیمت ندارندبهترین برنج خارجی ده کیلو سه دلاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
یک نوع احتکاره کشاورز میخواهد پدر مصرف کننده را در بیاورد
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیمیان
۰۲:۴۳ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
آخه برادر من تو از هزینه کشاورزی خبر داری؟ پارسال برنج رو کیلو30تومن فروختیم بعد نزدیک ده میلیون رفتیم کودو سمو خریدیم برا کشت سال بعد، پول کارگر باید بدیم، پول غذای کارگروه بدیم، اگه بذر کم بیاریم باید توم بخریم هر یه جعبه 50 تومن، پول دستگاه نشا و بدیم، پول تقویت برگو سمپاشی رو بدیم، به وزارت آبیاری پول آب رو بدیم، پول ماشین آلات درو رو بدیم، پول ایابو ذهاب رو بدیم، خوب اگه بخواد سالی 20 میلیون برامون بمونه چطور باید زندگیمون رو سر کنیم، مرض داریم بریم بیجار بکاریم، اصلا تا حالا اومدی تو بیجار، دنبال موتور بیجار کاری رفتی، حالا کارش هیچی دیگه شغلمونه، منتی نیست ولی خوب یه چیزی باید برامون بمونه، خودتون حاضرید حقوق بی مزد کار کنید اگرم حاضرید، شکم زنو بچتونو چطوری میخواید سیر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
انشاالله رکودش بیشتر شود .
از بس دلال بازیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
مردم توان خریدباقیمت بالاراندارن
مردم هم کمی صبر کنند
قیمت به زیر 50برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
یه استادی بود میگفت مردم نخورن . نیستش ؟ خدایش مردم توان خرید ندارن چرا هیچ کس از مسئولین کشور باور ندارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
برنج = بی ارزش ترین غذای دنیا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۱۷ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
یک ماه برنج نخور ببین چه ریزش مویی پیدا میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
چون از بس خوردی برنج وچیزهای دیگه چاق شدی دیگه متنفر شدی این حرفو میزنی برو اعتراض به روغن و مرغ و تخم مرغ و چیزهای دیگر انجام بده نه به برنج تکیه کردی با این حرفها ناپسندانت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
برنج می خوری جز چاقی مرض قند هیچ ندارد
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا خان
۰۹:۲۲ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
حرف نزن
Iran (Islamic Republic of)
مسعود رستمیان آمل
۱۳:۰۷ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
با توجه به قیمت برنج در زمستان ۱۴۰۰ و بهار ۱۴۰۱ به قیمت ۱۲۰۰۰۰تومان که مصادف بود با زمان کاشت و داشت برنج کشاورز برنج کار با این قیمت هزینه پرداخت کرد و حتی نهاده هایی که در انحصار دولت بود چندین برابر شد
پایانه به اصطلاح صادرات برنج در اختیار افراد دلال و تاجر است و هیچ کش برنج کاری در آننقش ندارد
Iran (Islamic Republic of)
h
۰۹:۱۶ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
تمام دلالها کشاورز و پسر کشاورز هستند و برنج شناس پس دلال و کشاورز یکی هست.دولت باید با توضیح مناسب برنج خارجی تایلند پاکستانی هندی امریکا جنوبی قشر متوسط رو به پایین جامعه را حمایت کند این بازی دلالها و کشاورزان پایان بده