نیکونژاد رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد در جلسه با مدیران و متولیان سامانه شهروند سپاری گفت: طبق نظر برخی شهروندان بخشی از درخواستهای مردمی که از طریق سامانه شهروند سپاری ارسال میشود به دلیل مراجعات حضوری شهروندان رسیدگی نمیشود.
نیکونژاد ادامه داد: این درحالی است که از یک طرف از سوی شهرداری به مردم اعلام میشود که شهروندان بدون مراجعه حضوری و از طریق ثبت درخواست خود در سامانه شهروند سپاری نیاز به مراجعه حضوری به شهرداری ندارند، اما از طرف دیگر این موضوع به کارکنان شهرداری بصورت کامل و جدی آموزش داده نشده که به درخواستهای شهروندان که از طریق این سامانه ارسال شده با الویت رسیدگی شود؛ و بعضاً مشاهده شده که فقط به درخواستهای حضوری شهروندان پاسخ داده میشود و درخواستهای سیستمی شهروندان بعضاً تا سه ماه بدون پاسخ پیگیری میشود
به گفته او، در جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد، اقدامات و عملکرد هشت ماهه گذشته مدیر نظارت بر ساخت و سازهای معاونت معماری و شهرسازی بررسی شد.
نیکونژاد گفت: بر اساس گزارشی که توسط مدیر نظارت بر ساخت و سازها تهیه و ارایه گردید فعالیت کارکنان شهرداری در مناطق پنجگانه در حوزه معاونت معماری و شهرسازی مورد ارزیابی قرار گرفت و وضعیت تعداد پروندههای رسیدگی شده و رسیدگی نشده این حوزه نیز در مناطق مختلف بررسی شد.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد افزود: حدود یازده هزار و پانصد مورد ثبت درخواست مردمی از ابتدای سال به صورت غیرحضوری از قبیل پاسخ به استعلامات، وام، تمدید و صدور پروانه، پایان کار و موارد مرتبط با حوزه معماری و شهرسازی در سامانه شهروند سپاری ارسال شده است
نیکونژاد با اشاره به اینکه، با راه اندازی این سامانه دیگر نیاز نیست مردم حضوری مراجعه کنند و می توانند غیر حضوری درخواستهای خود را ارسال کنند بیان کرد: این یک بام دو هوا در بدنه شهرداری نباید شهروندان را دچار ابهام و سردرگمی کند البته شهروندانی که سابقهای از زمین و ملک خود را در سیستم از قبل با حضور در دفاتر کار گذاری ثبت کرده اند اکنون میتوانند درخواستهای خود را از طریق سامانه شهروندسپاری ارسال کنند و پاسخ خود را به صورت آنلاین دریافت کنند، ولی افرادی که نخستین بار است که در این سامانه درخواست خود را ثبت میکنند حداکثر بعد از ۴۸ساعت، و پس از سپری شدن زمان بازدید و ثبت گزارش آن در سامانه و ارسال به شهرداری و بررسیهای لازم در صورتیکه ملک مورد نظر معارض نداشته باشد به درخواست شهروند پاسخ داده میشود.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد در پایان ضمن تقدیر و تشکر از کارکنانی که با تعهد و وجدان کاری به تمامی درخواستهای حضوری و غیر حضوری شهروندان پاسخ میدهند تاکید کرد: باید دستورالعملی درخصوص رسیدگی فوریت دار به درخواستهای مردم در سامانه شهروند سپاری ایجاد شود که شهروندان با اطمینان خاطر جهت رسیدگی، مسئله خود را در سامانه ثبت کنند و کارکنان شهرداری موظف باشند که به تمام درخواستها اعم از سیستمی و حضوری پاسخ دهند؛ و مردم معطل یا سردرگم نمانند.