جام جهانی، فرصت مناسبی برای معرفی فرهنگ و آداب و رسوم هر کشوری به دیگر کشورهاست.

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، درمورد اقدامات انجام شده این شورا به منظور جام جهانی امسال، بیان کرد: کارگروه فرهنگ رسانه‌ای جام جهانی با ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از ابتدای سال جاری، فعالیت مستمر خود را آغاز کرد و با توجه به نمایشگاهی که در دوحه قطر برگزار شده و فرصتی که به برخی از کشور‌ها داده شده، اقدامات خوبی در خصوص فرهنگ و تمدن ایران انجام شده است و درمورد حمایت تماشاگران، چه با لباس هواداری و پرچم و چه با حفظ مستندات و هدایا و اطلاعاتی از فرهنگ ایران نیز فعالیت‌های خوبی انجام گرفته است تا آن‌ها بتوانند در این فرصت بزرگ میان فرهنگی و بین المللی، فرهنگ کشور را به دیگر تماشاگرانی از کشور‌ها و زبان‌های دیگر نشان دهند و در این میان، کمیته‌های مختلفی هم کار کرده اند.

به گفته دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، همان طور که محدودیت ها، مشکلات و نارسایی‌هایی برای فعالیت‌های فرهنگی در داخل کشور وجود دارد، در خارج از کشور نیز، این مشکلات دو چندان است. از اینرو، کشور، یک ستاد مرکزی جمهوری اسلامی با محوریت رایزنی فرهنگی ایران در دوحه قطر داشت که بسیاری از فعالیت‌ها را ساماندهی کرد؛ به طوری که هنرمندان و خبرنگاران زیادی با پشتیبانی اعزام شدند و همه این فعالیت‌ها، امسال در کارگروه فرهنگی رسانه‌ای با همکاری سازمان‌های دیگر در کنار وزارت ارشاد و بخش مردمی انجام شد.

او ادامه داد: پشتیبانی کاملی توسط قطر و ستاد جمهوری اسلامی ایران در دوحه برای هنرمندانی که هنر‌های فوری، خیابانی و موسیقایی داشتند،  انجام شد و برای این منظور، اعزام صورت گرفت.

امامی تصریح کرد: بنده، مسئولیت فعالیت‌های داخلی را برعهده داشته ام. یعنی عمدتاً فعالیت‌هایی که در استان‌ها برای این منظور انجام شده است؛ به طوری که در هر استان، ستاد‌ها و دبیرخانه‌هایی تشکیل شده و فعالیت‌هایی در فضای مجازی مانند پویش فضای مجازی «تا پای جان برای ایران»، مسابقه کتابخوانی، جام بازی‌های ویدیویی ایران، فراخوان طراحی لباس طرفداری و انتخاب و ترویج برخی از لباس‌ها در فضای پوشاک ورزشی کشور، تولید انواع آثار موسیقایی و سرود و نماهنگ انجام شده است که این کار، هم در وزارت ارشاد و هم در سایر دستگاه‌ها  صورت گرفته است و مجموع آن‌ها، به بیش از ۱۰ موسیقی سرود می‌رسد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: بخش خصوصی، بیش از تعداد بیان شده، سرود آماده کرده که در رسانه‌های گروهی و فضای مجازی در حال گسترش است و علاوه بر این، برای شرایط مختلف و انواع نتایجی که از مسابقات حاصل شود، برنامه هایی درنظر گرفته شده و همچنین، جشن‌های عمومی مردمی و پخش بازی‌ها در برخی از فرهنگسرا‌ها و سینما‌های استان‌ها همگی در دستور کار ما بوده است.

او ادامه داد: فرصتی که برگزارکننده و فیفا به کشور‌ها می‌دهد، خیلی محدودتر از آن است که بشود تمام انتظارات را پاسخ داد، ولی، هم در موسیقی و هم در سکوی کورنیش که به همه کشور‌ها، فضای معرفی فرهنگ داده شده است و هم در نمایشگاه دیگری که در شهرک نمایشگاهی دوحه  برگزار می شود، جلوه‌های مختلفی به منظور ارائه فرهنگ ایران اعزام شده است و با این حال، با توجه به کمبود زمانی که وجود داشت و کوچک بودن کشور قطر و همچنین، منطقه تحت اداره فیفا، فرصت ها برای اقدامات بیشتر محدود بود.

امامی افزود: در حوزه لباس، کار بزرگی را انجام دادیم که البته به بازی‌ها نرسید و در نظر گرفته شده است تا بعد از بازی‌ها در سفر رسمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود و آن هم طراحی چند دست لباس تحت عنوان «لباس پارسی» بر اساس اصیل‌ترین و زیباترین ظرفیت‌های آرایه‌های هنری و پارچه و دستبافت های ایران است که حاصل دسترنج هنرمندان حوزه پوشاک ایران است و قرار است به خانواده‌های مقامات ارشد قطر به عنوان نمادی از ظرفیت‌های بزرگ هنر لباس ایران اهدا شود.

مجید امامی

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد: هر فعالیت فرهنگی و هنری در طول برگزاری جام جهانی که از طرف ستاد برگزاری مسابقات برگزار می شود،  مورد استقبال قرار می‌گیرد. چون گردشگران از تمام مناطق جهان برای تفریح و آشنا شدن با فرهنگ‌های مختلف و سایر فعالیت‌های فرهنگی و هنری به قطر سفر می کنند و یک نوع گردشگری کاملاً فرهنگی محسوب می‌شود. اما به دلیل بعضی از محدودیت‌ها و حتی بی‌تجربگی‌هایی که برگزارکنندگان این دوره جام جهانی داشتند، با وجود این که این دوره جام جهانی نزدیک‌ترین جام جهانی به کشور ما بود و همچنین هزینه‌های فوق‌العاده بالایی برای اسکان در کشور قطر و شهر دوحه درنظر گرفته شده بود، شرایط رضایت‌بخش نبود؛ به طوری که شاید بیش از ۴۰درصد برنامه‌ریزی‌های انجام شده در قطر محقق نشدند.

امامی گفت: تمهیدات مختلفی به‌خصوص برای حمایت از تماشاچیان ایران و تأمین لیست برای آن‌ها انجام شد و ما سهمیه بسیار ویژه‌ای گرفتیم و علاوه بر این، کار بزرگ دیگری که توسط ستاد جام جهانی و صداوسیما صورت گرفت، اخذ مجوز و حق پخش تصویر اصلی و با کیفیت مسابقات بود که همه این‌ها باید کنار هم قرار گیرند و به آن‌ها نمره داد.

او ادامه داد: استقبال از فعالیت‌هایی که در داخل کشور انجام شده، متوسط و استقبال از فعالیت‌های داخل قطر، بالا بوده است . به عنوان مثال؛ ما یک رکورد خیلی خوب را از حیث مسابقه کتابخوانی تحت عنوان «جام جهانی در جوادیه» داریم و بسیاری از نوجوانان در این مسابقه یا در جام بازی‌های ویدیویی شرکت کرده‌اند، ولی از آن جا که پویش‌های مختلف ما برای جام جهانی تا دهم آذر ادامه دارند، اجازه بدهید بعداً، تعداد شرکت‌کنندگان در برخی از رویداد‌ها و برنامه‌های حوزه‌های فرهنگی را اعلام کنیم.

امامی تصریح کرد: پویش تبلیغات فرهنگی هنوز ادامه دارد و هنوز برخی از شهرداری‌ها نتوانسته اند تصویر و پوستر‌های زیبایی که برایشان ارسال کرده‌ایم را نصب کنند. ما به صورت تمام وقت در تلاش هستیم و همکاران و فعالان و حتی داوطلبان هم در حال فعالیت هستند تا ما بتوانیم برای تقویت حوزه فرهنگی خود، استفاده حداکثری از فرصت جام جهانی داشته باشیم.

او افزود: در پایان تأکید می‌کنم در پویش بسیار مهم «تا پای جان برای ایران» از مردم خواسته شده است که آفرینش های هنری، کارها و تجارب خود را به سرشماره اعلام شده، ارسال کنند و این پویش، مورتوجه مردم قرار گیرد چراکه جوایز بسیار نفیسی برای آن در نظر گرفته شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار