پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی موفق به تولید فراورده دارویی موثر بر درمان چاقی با استفاده از عصاره گل راعی شدند.

منیر السادات صاحبکار یک دانش آموخته طب ایرانی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:در پژوهشی با موضوع "کپلیساسیون گل راعی در درمان چاقی" پس از بررسی گیاهانی با خاصیت کاهش اشتها، کارآزمایی‌های بالینی و مطالعات حیوانی بر روی گیاه گل راعی که پیش از این در درمان میگرن، افسردگی و اختلالات خلقی کاربرد داشت مورد بررسی قرار گرفت و تاثیر عصاره این گیاه بر مسیر‌های عصبی مرکزی و کنترل اشتها و درمان چاقی به اثبات رسید.

او افزود: تولید عصاره گل راعی ثبت اختراع شده است و کارآزمایی بالینی بر روی تاثیر عصاره گل راعی در کنترل اشتها و درمان چاقی در ژورنال علمی European Journal of Integrative Medicine به چاپ رسیده است.

دکتر طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد:چاقی، همه گیری جهانی پیدا کرده است و پنجمین علت مرگ و میر در دنیا، چاقی و پیامد‌های چاقی به شمار می‌رود و بسیاری از عوارض چاقی می‌تواند بار مالی زیادی را به شبکه بهداشت و درمان کشور وارد کند و بدین منظور تلاش شد که با تحقیق و بررسی مقالات مرتبط با موضوع چاقی راهکار‌های کاهش اشتها مورد بررسی قرار گیرد.

 هدی عزیزی  مدیر گروه طب چینی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: چاقی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، آپنه خواب، برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد و می‌تواند عوارض سایکولوژیکی مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات خوردن و کاهش اعتماد به نفس را به دنبال داشته باشد.

او افزود: گیاه گل راعی (یا گیاه هزارچشم، علف چای) به علت خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدان، و افزایش سطح سروتونین می‌تواند در درمان چاقی موثر باشد.

مدیر گروه طب چینی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد:درمان استاندارد چاقی تغییر شیوه زندگی از جمله رژیم غذایی و ورزش است و مبنای درمان استاندارد کاهش کالری دریافتی با رژیم غذایی بر اساس هرم کالری و افزایش کالری مصرفی با ورزش است.

عزیزی بیان کرد: حفظ و تداوم تغییرات رفتاری مرتبط با کاهش وزن، می‌تواند چالش برانگیز باشد و موفقیت‌های کوتاه مدت لزوما منجر به حفظ طولانی مدت تغییرات رفتاری نمی‌شود از این رو بسیاری از بیماران به تنهایی موفق به این تغییر یا حفظ آن نمی‌شوند و تمایل به استفاده ازروش‌های طب مکمل و تلفیقی در کنار درمان استاندارد را دارند که در این راستا این فراورده دارویی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراحل کارآزمایی بالینی را پشت سر گذاشته است و پیگیری برای تولید محصول نیز در حال انجام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.