سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان گفت: دولت، بیش از ۷۰ درصد بهای تمام شده کود‌های یارانه‌ای را تأمین و پرداخت می‌کند.

صمد ضیایی با بیان اینکه استفاده از کود‌های شیمیایی به منظور افزایش عملکرد زمین ضروری است افزود: سهم کشاورزان در پرداخت بهای کود، به طور متوسط کمتر از ۳۰ درصد از قیمت تمام شده کود‌های یارانه‌ای است.

او ادامه داد: تا پایان شهریور امسال کود یارانه‌ای به تمام محصولات اساسی و غیراساسی تخصیص داده شد و بنابراین در مرحله نخست وزارتخانه تصمیم گرفت کود‌های یارانه‌ای را با اولویت محصولات اساسی به تربیب گندم، جو، کلزا و چغندرقند واگذار کند.

ضیایی می‌گوید: اولویت دوم نیز کود‌های یارانه‌ای به محصولات غیراساسی اختصاص یافت.

ضیائی گفت: همچنین ازابتدای سال با همکاری آزمایشگاه جامع خاک، آب و گیاه، بهره‌برداران توانستند با استفاده از معرفی‌نامه باشگاه کشاورزان این شرکت به آزمایشگاه مراجعه کرده و از خدمات لازم ازجمله تخفیف در انجام آزمایش خاک بهره‌مند شودند.

اوبا بیان اینکه کشاورز باید بداند چه میزان کود برای زمین مصرف کند افزود: انجام آزمون خاک باعث بهبود کیفیت و کمیت محصولات، حفظ اقتصاد کشاورز، حفظ منابع طبیعی و حفظ سلامت مزرعه و جامعه می‌شود. ضیایی می‌گوید:مصرف کود‌های شیمیایی پایه از قبیل ازته، فسفاته و پتاسه با توجه به اهمیت مصرف کود‌های پایه در رشد اولیه گیاه و افزایش عملکرد و کاهش خسارت سرما در محصولات پاییزه توصیه می‌شود.

اوبه کشاورزان توصیه کرد: به هیچ وجه بدون کود‌های پایه اقدام به کشت نکنند.

استان گلستان ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصل خیز دارد و سالانه حدود ۳ و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود و از این نظر از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است.

استان گلستان رتبه نخست تولید دانه روغنی کلزا، رتبه دوم تولید گندم و رتبه نخست کیفیت این محصول را در کشور داراست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.