نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل متحد طالبان را در مدیریت چالش‌های باقی‌مانده از گذشته و چالش‌های جدید در افغانستان ناتوان خوانده است.

 واسیلی نبنزیا، در بیانیه‌ نشست سازمان ملل، طالبان را همچنان بر عدم پای‌بندی به وعده‌هایشان متهم کرده و‌ گفت این گروه به دلیل فقدان تخصص و پتانسیل مربوطه، برای مواجهه‌ با مشکلات و چالش‌های جدید آمادگی ندارند.

نبنزیا هم‌چنین با تأکید بر انسجام مواضع جامعه بین‌المللی در مورد افغانستان، هشدار داد اگر وضعیت در افغانستان بدتر از این شود، منجر به افزایش تروریسم، افراط‌گرایی و نیز شکل‌گیری جریان عظیم پناه‌جویان خواهد شد.

نبنزیا با اشاره به نشست فرمت مسکو در مورد افغانستان گفت پیش از این نیز فرمت‌های زیادی در مورد افغانستان وجود داشت، اما جامعه بین‌الملل باید تلاش‌های خود را برای کمک به این کشور هماهنگ‌ کند و با مقام‌های طالبان گفت‌وگوی عمل‌گرایانه داشته باشد.

نبنزبا همچنان گفت: «ما انسجامی که افغانستان به آن نیاز دارد را نداریم.»

نبنزیا تصریح کرد باید مسایل مربوط به تهدیدات تروریسم، مواد مخدر، تشکیل دولت فراگیر و رعایت حقوق بشر در محاق توجه و بررسی باشد.

در همین حال نبنزیا گفت افغانستان یک‌باره در کام مشکلات تنها رها شده و باید بازیابی و توسعه افغانستان در اولویت باشد؛ چیزی که به گفته وی، غربی‌ها ترجیح می‌دهند وانمود کنند که این مشکلات ربطی به آن‌ها ندارد و باید توسط خود افغان‌ها حل شود.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که روسیه و کشورهای مشترک‌المنافع، نشست مشورتی در مورد افغانستان برگزار کردند و در آن گفته شد که از طالبان به دلیل عدم ایجاد دولت فراگیر در این نشست دعوت نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.