سید حسین خادم حسینی معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی بهزیستی کشور در جمع مدیران مسئولان مراکز مثبت زندگی بهزیستی استان یزد گفت: دسترسی به خدمات اجتماعی از طریق این مراکز گسترش یافته است و با بارگذاری خدمات جدید از جمله اجتماع دهی شاهد تبلور این مراکز هستیم.
او راه اندازی مرکز مثبت زندگی از سوی بهزیستی را مولود مبارکی دانست و افزود: رسیدگی به نیازهای اجتماعی آحاد مردم در محلات، دیدن آسیب اجتماعی و پیشگیری از آن از جمله اقدامات مثبت مراکز مثبت زندگی در آینده است.
خادم حسینی چشم انداز مراکز مثبت زندگی را ایجاد درگاه واحد ارائه خدمات بهزیستی و درگاه خدمات اجتماعی دولت ذکر کرد و اظهار داشت: شناسنامه سلامت اجتماعی محلات به همت این مراکز ایجاد میشود و این ماموریت بزرگی است که در کشور به انجام میرسد.
معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی بهزیستی کشور با بیان اینکه مراکز مثبت زندگی بزرگترین پروژه تحولی بهزیستی هستند گفت: دسترسی آسان و گسترش دسترسی آحاد مردم به خدمات اجتماعی از شاخصترین ویژگی این مراکز است.
او با اشاره به بازنگری میزان وظایف مراکز مثبت زندگی و تغییر دستورالعمل و شیوه نامهها گفت: در دستورالعمل جدید نقاط ضعف مشخص شده است و شش شیوه نامه در قالب شرح وظایف مددکاری و خدمات دهی، جلب مشارکتهای مردمی، پیشگیری از معلولیتها و آسیبهای اجتماعی، مناسب سازی، اقدامات اجتماع محور، نظارت و رتبه بندی مراکز در حال تدوین است.
خادم حسینی با بیان اینکه ۵۴ ماموریت و ۲۰۰ فعالیت بر عهده بهزیستی است اظهار داشت: ۱۰۷ فعالیت قابل واگذاری به مراکز مثبت زندگی است که فرایند محور است.
او بالای ۷۲ درصد فعالیتهای بهزیستی قابل واگذاری به مراکز مثبت زندگی ذکر کرد و گفت: هر مرکز هر فعالیتی نمیتواند داشته باشد و بر اساس صلاحیت اکتسابی مراکز میتوانند فعالیت را بگیرند.
معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی بهزیستی کشور با اشاره به به تدوین شیوه نامه نظارت و رتبه بندی مراکز مثبت زندگی گفت: این رتبه بندی بر اساس سه رتبه است و کسب رتبه کمتر از آن منجر به انحلال مرکز میشود.
او رتبه بندی مراکز به صلاح مراکز مثبت زندگی و آینده آنها دانست و گفت: تلاش کنید میزان توانمندی مراکز مثبت زندگی را بالا ببرید.
خادم حسینی تشکیل سریعتر کانون مراکز مثبت زندگی و قدرت گرفتن آن را ضروری ذکر کرد و گفت: ما به توانمندی شما اعتقاد داریم و مراکز مثبت زندگی باید از سوی خود کانون اداره شود و در نظارت و رسیدگی به تخلفات و توانمندی مراکز و آموزش نیز نقش کانون پررنگ دیده شده است.
او همچین خبر از راه اندازی سامانه جامع خدمات بهزیستی داد و گفت: در این سامانه کلیه سامانههای خدمات بهزیستی تجمیع شده است و نیاز به مراجعه به سامانههای مختلف برای ثبت و دریافت خدمات نیست.
به گفته معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی بهزیستی کشور آذر سال ۱۳۹۹زمان آغاز به کار رسمی مراکز خدمات بهزیستی با نام مراکز «مثبت زندگی» بود که یک اداره بهزیستی کوچک در هر محله محسوب میشوند.
خادم حسینی با بیان اینکه دریافتکنندگان خدمت از این مراکز، به مددجویان بهزیستی محدود نمیشوند افزود: از ویژگی این مراکز، آن است که همه شهروندان میتوانند از خدمات مددکاری، پیشگیرانه و اجتماعی این مراکز استفاده کنند.
او افزود: این مراکز در واقع به بخش غیردولتی وابسته هستند و به عنوان یک بهزیستی کوچک در حوزه محله محوری، خانواده محوری و مددکار محوری، یک یا همه اعضای خانواده را تحتپوشش خدمات خود قرار میدهند.