آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در فارس با قدردانی از ۳۶ برگزیده عرصه کتابخوانی در استان برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این مراسم ضمن تبریک هفته کتاب گفت: ۳۰ سال است که ماه آبان برای کتابداران و جامعه فرهنگی مهم است؛ بهار و طلیعه این ماه هفته کتاب و ۲۴ آبان ماه روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار است. هفته کتاب را باید ارج نهیم و تلاش کنیم که هر سال بیشتر از سال‌های قبل بر رونق کتاب بیفزاییم.

روح الله منوچهری با اشاره به به نقش تاثیر گذار کتابخانه‌های عمومی در جامعه گفت: کتاب نقش بی بدیلی در توسعه آگاهی دارد و کتابخانه جایی است است برای کتاب، کتابخوان و مسایل فرهنگی جامعه؛ چیزی که به این مجموعه هویت می‌دهد کتابدار است و نقش کتابدار در توسعه کتابخوانیبسیار حائز اهمیت است.

او با بیان اینکه کتابخانه ارگانیسم زنده و پویا است، گفت: کتاب مصداق بارز جهاد تبیین است. با کتاب و گسترش کتابخوانی میتوانیم بسیاری از موارد را در جامعه نهادینه کنیم.

منوچهری در ادامه به برگزاری ۲۰ هزار برنامه ترویجی در یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: کتابداران در بیش از ۲۵۳ باب کتابخانه عمومی خدمات متنوعی را ارائه می‌کنند. این خدمات در حوزه‌های مختلف است و به صورت تک بعدی برنامه ریزی نمی‌شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس گفت: کتابخانه‌ها پس از مدارس و مساجد بزرگترین شبکه اجتماعی کشور است و استفاده از آن هیچ محدودیتی ندارد. علاوه بر این کتابخانه‌های عمومی صرفا به امانت کتاب نمی‌پردازند و بیش از ۵۰ نوع خدمت در این مجموعه ارائه می‌شود که برخی از آن‌ها همچون خدمات به گروه‌های خاص بسیار دلنشین است.

منوچهری توجه به حوزه کودک و نوجوان را از اولویت‌های نهاد کتابخانه هایعمومی کشور برشمرد و گفت: اگر می‌خواهیم کتابخوانی را در جامعه نهادینه کنیم، باید از حوزه کودک و نوجوان شروع کنیم. در حال حاضر در تمام کتابخانه‌های عمومی بخش کودک و نوجوان وجود دارد و ایجاد بخش اسباب بازی نیز در کتابخانه‌ها آغاز شده است. علاوه بر این از ۱۳ کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان در کشور، ۵ باب کتابخانه متعلق به فارس است.

او گفت: طرح پیک کتاب، طرح‌های دسترسی پژوهشگران به منابع اطلاعاتی، برگزاری کارگاه‌های متعدد به صورت حضوری و مجازی براساس نیاز مخاطبان، راه‌اندازی محافل متعدد ادبی و قرآنی و... بخش دیگری از برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی فارس بوده است.

منوچهری گفت: در یکسال گذشته بیش ۲۵۲ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی افزوده شده است. همچنین طرح ایجاد کتابخانه سیار در استان پیگیری شده است و امیدواریم با کمک خیرین این طرح را توسعه دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار